Anledningen till att jag föreslog separata drivkretsar var att den sammanlagda kapacitancen 25 nF, var betydligt större än vad åtminstone den första drivkretsen var specad för.
Beträffande dioden så har du helt rätt, jag hade tankarna på H-bryggor och där ska de sitta antiparallellt med transistorerna.
Men hur blir det med kommuteringen om jag hänger en diod tvärs över motorn, den borde ju ta ganska lång tid då.
Bör man inte ha ett lågomigt motstånd 0.1-1 ohm i serie med dioden för att bränna effekten ?
Du menar att det tar lång tid innan strömmen faller till noll? Det är ju helt rätt och precis vad man vill! Eller egentligen tar det inte så jättelång tid eftersom strömmen måste jobba mot motorns emk. Är det inte bättre att låta motorn använda den uppladdade energin kanske?
Nej, det är kanske inte något problem när man driver en motor, den mekaniska lasten kan väl ses som en resistans där energin dumpas.
Med en H-brygga dumpas energin i batteriet så det är lite annorlunda.
Däremot om man ska switcha ett relä eller dragmagnet så bör man alltid ha ett motstånd i serie med dioden.
Det här verkar ju inte helt trivialt.
Hur gör man med frihjulsdioderna om man vill styra en motor på 12V och 300A via h-brygga? Så maffiga dioder hittar man väl inte varsomhelst.
Jag kan tipsa om dioder i kiselkarbid (SiC) de kan man parallellkoppla utan problem. Sen har de mycket bättre "reverse recovery" än vanliga kiseldioder.
Det är främst Infinion och Cree som har sysslar med SiC. Jag tror inte Elfa har, men Farnell har ett antal. Ser nu att dom är inte billiga, men o andra sidan kan man beställa sample från tillverkarnas hemsidor.
SiC dioder marknadsför sig som "zero recovery"-dioder dvs. de har inget reverse recovery. Även om det är en sanning med modifikation så stämmer det att SiC-dioder är riktigt bra! Väldigt lite reverse recovery, knappt temperatur beroende, riktigt snabba och tål högre spänningar än Si-dioder.
Det är en riktigt intressant teknik, det ska bli kul att se vad de kan göra när waferna blir billigare.
Nej nu är jag lite vilsen. Det är alltså kört att styra en större 12voltare pga att det inte går att parallelkoppla frihjulsdioderna? (Om man bortser från de ännu exotiska kiselkarbid dioderna). Är det så illa?
Lurade på det också, men har i stort sett aldrig pillat med mosfetar så här kommer en rookie fråga: Funkar de som dioder i fall de körs fullt öppna? Tittar man på en schematisk bild av en fet så är den symetrisk med sina N och P övergångar och borde då leda åt båda hållen, eller?
Oj, den här tråden har växt medans jag var på semester...
Det har skitit sig med det färdigköpta fartreglaget från Kina. De slutade svara på mail??? Så jag försöker bygga en gång till. Har delarna från Elfa och det har gått mer än två veckor så jag får inte lämna tillbaka grejorna...