Skulle inte gå så bra då det är just en luftfilm som gör att huvudena flyger några µm (numera) över diskytan.
därför finns det vissa restrektioner hur högt upp det (8000 m är en siffra jag har sett ) går att använda utan att huvuden börja skava på skivan och snabbt blir hd-krasch.
Passagerarplan är alltid trycksatta så det är normalt inga problem att använda laptop när man flyger - men är man Göran Kropp-typ och skall bestiga mount everest innan man fixar sina bokföringar uppe på toppen, så är det en annan sak...
Det finns helt kapslade diskar så kan användas i vaccum, men sjuka priser på dessa dock. 1,8" solid state diskar är inte heller billiga, men iaf inte sjukt dyra, så om man inte behöver för mycket plats på disken kan det vara ett alternativ - dock så behöver dessa inte något oljebad eftersom de varken låter eller blir varma
hur tunn olja man än använder så skulle det motsvara att åka vattenskidor på Atlanten när det gäller avstånd mellan vattenytan och botten gentemot det tunna luftlagret mellan skiva och huvus som används i dagens hårddiskar.
Om jag hänger med i svängarna så menade MadModder att den där vätskan borde fungera till själva moderkortet, t.ex. istället för transformatorolja. Men jag gillar din liknelse, och håller med till 100%.