Första H-Bryggan!
Är inte så insatt i PWM, får läsa lite.
Hur fungerar det?
Är spänningen alltid konstant och motor farten bestäms av pulslängden?
Långa pulser höga farter korta pulser låga farter (motorn styrs av någon typ av medel spänning) ?
Är längden på avbrotten mellan pulserna man styr?
Det där med reläna var bara en tanke. Det skulle väll bara ge två farter, full fart CW och full fart CCW.
Hur fungerar det?
Är spänningen alltid konstant och motor farten bestäms av pulslängden?
Långa pulser höga farter korta pulser låga farter (motorn styrs av någon typ av medel spänning) ?
Är längden på avbrotten mellan pulserna man styr?
Det där med reläna var bara en tanke. Det skulle väll bara ge två farter, full fart CW och full fart CCW.
Min tanke med relä brygga är glömd nu.
Även om det skulle gå att PWM driva dom så skulle det gå ihjäl rätt snabbt.
Kollade på ett vanligt bilrelä, klarar 100000 elektriska operationer.
Tillbaka till MOSFET bryggan:
Frihjulsdioder ska jag skippa dom? De verkar ju kosta lika mycket som FETarna. Eller blir FETarna för varma då?
Edit: Chribbe76 Vad ska jag ha för Elektrolyt kondensator?
Även om det skulle gå att PWM driva dom så skulle det gå ihjäl rätt snabbt.
Kollade på ett vanligt bilrelä, klarar 100000 elektriska operationer.
Tillbaka till MOSFET bryggan:
Frihjulsdioder ska jag skippa dom? De verkar ju kosta lika mycket som FETarna. Eller blir FETarna för varma då?
Edit: Chribbe76 Vad ska jag ha för Elektrolyt kondensator?
Frekvensen är väldigt låg så temperaturen kommer inte bli något problem, därför måste man inte ha dioder med gigantiska kapslar, men spänningarna kan iofs bli väldigt höga.
Jag kan inte ge dig några tips tyvärr.
Kondingen... dra till med typ 220µF.
En sak till, Släng dit en konding på 1nF och som tål några hundra volt (för säkerhets skull) över motor oxå(helst på motorn, inte på kretskortet), det hjälper så att en stor del av störningarna stannar redan vid motorn.
Jag känner att jag har gissat väldigt mycket i den här tråden, men du är ju medveten om det.
Jag kan inte ge dig några tips tyvärr.
Kondingen... dra till med typ 220µF.
En sak till, Släng dit en konding på 1nF och som tål några hundra volt (för säkerhets skull) över motor oxå(helst på motorn, inte på kretskortet), det hjälper så att en stor del av störningarna stannar redan vid motorn.
Jag känner att jag har gissat väldigt mycket i den här tråden, men du är ju medveten om det.
Jag beställde lite grejer igår så det blir till att titta i skrotlådan efter kondingar.
Kondensatorn på motorn ska jag koppla den parallellt på motorkablarna?
Jag beställde 4st Schottkydioder MBR1645CT TO-220AC 45V 16A de var ändå relativt billiga hos electrokit 4.80ex moms (22.00ex moms hos ELFA). Storleken på komponenterna har inte så stor betydelse.
Kondensatorn på motorn ska jag koppla den parallellt på motorkablarna?
Jag beställde 4st Schottkydioder MBR1645CT TO-220AC 45V 16A de var ändå relativt billiga hos electrokit 4.80ex moms (22.00ex moms hos ELFA). Storleken på komponenterna har inte så stor betydelse.
Du har tydligen inte sett att jag har skickat ett pm till dig.
När jag testade så brann en av drivkretsarna upp, min teori är den hamnade i "latchup" när motorn skapade ett kraftigt spänningsfall.
Efter det slant jag med en kabel så att den andra drivkretsen oxå blev kaputt.
Jag hann inte göra så mycket tester mao.
Så kan det gå....
Du måste se till att matnings-spänningen är stabil för att undvika problem.
I schemat har jag använt en schottkydiod som klarar typ 1A för att förhindra att kondingarna till drivkretsarna laddas ur av ett spänningsfall.
Nackdelen med en diod är att matnings-spänningen till drivkretsarna blir lite lägre.
Pulldown innebär att man kopplar ett motstånd till jord för att se till att spänningen är 0V när ingången ska vara låg.
Om man inte har pulldown i det här fallet blir det inte 0V när optokopplaren inte leder, ingången blir i princip isolerad vilket innebär att ingången kan ändra sig mellan hög och låg av tex störningar.
Ett motstånd i serie stryper bara strömmen men spänningen ändras inte.
Jag har kompletterat med en spännings-delning vilket bör göra falltiden snabbare eftersom spänningen till ingången blir typ 6V när den är hög.
Mina tester visar att servot får "spatt" av att inte ha någon last, det räcker inte med optokopplarna, förmodligen pga spänningsfallet i optokopplarna.
Lägg till ett motstånd på 1KΩ mellan motorkablarna på rc-servot.
Jag kan nog inte göra mer nu och det blir inga fler tester så du får väl testa antar jag.
Tänk på att transistorerna kan behöva kylflänsar.

När jag testade så brann en av drivkretsarna upp, min teori är den hamnade i "latchup" när motorn skapade ett kraftigt spänningsfall.
Efter det slant jag med en kabel så att den andra drivkretsen oxå blev kaputt.
Jag hann inte göra så mycket tester mao.
Så kan det gå....
Du måste se till att matnings-spänningen är stabil för att undvika problem.
I schemat har jag använt en schottkydiod som klarar typ 1A för att förhindra att kondingarna till drivkretsarna laddas ur av ett spänningsfall.
Nackdelen med en diod är att matnings-spänningen till drivkretsarna blir lite lägre.
Pulldown innebär att man kopplar ett motstånd till jord för att se till att spänningen är 0V när ingången ska vara låg.
Om man inte har pulldown i det här fallet blir det inte 0V när optokopplaren inte leder, ingången blir i princip isolerad vilket innebär att ingången kan ändra sig mellan hög och låg av tex störningar.
Ett motstånd i serie stryper bara strömmen men spänningen ändras inte.
Jag har kompletterat med en spännings-delning vilket bör göra falltiden snabbare eftersom spänningen till ingången blir typ 6V när den är hög.
Mina tester visar att servot får "spatt" av att inte ha någon last, det räcker inte med optokopplarna, förmodligen pga spänningsfallet i optokopplarna.
Lägg till ett motstånd på 1KΩ mellan motorkablarna på rc-servot.
Jag kan nog inte göra mer nu och det blir inga fler tester så du får väl testa antar jag.
Tänk på att transistorerna kan behöva kylflänsar.

Jag hade missat PMet.
Nu är jag med om vad Pulldown motstånd innebär.
Spänningsfallet borde jag komma undan då jag ska löda bort motorn från servot.
Jag hade tänkt använda ett nätagg. från en pc till att driva allt utom MOSFETarna det borde väll klara att hålla spänningen jämn?
Jag har tydligen missat en sak.
Att motorn i servot har tre anslutningar.
Det borde man väll kunna fixa så här?:

Nu är jag med om vad Pulldown motstånd innebär.
Spänningsfallet borde jag komma undan då jag ska löda bort motorn från servot.
Jag hade tänkt använda ett nätagg. från en pc till att driva allt utom MOSFETarna det borde väll klara att hålla spänningen jämn?
Jag har tydligen missat en sak.

Det borde man väll kunna fixa så här?:

Spänningsfallet jag menar kommer från den motorn du ska använda, inte servots standard-motor för den ska ju självklart kopplas bort.
Förklara mer utförligt vilka strömkällor du ska använda och hur du tänker koppla.
Den 3:e kabeln till motorn gör ingen nytta på det sättet du kopplat, det bästa är nog att strunta i den.
Förklara mer utförligt vilka strömkällor du ska använda och hur du tänker koppla.
Den 3:e kabeln till motorn gör ingen nytta på det sättet du kopplat, det bästa är nog att strunta i den.