Nybörjare: Borra kretskort med Dremel & hss-borr
Jag tog mod till mig och testade HM borrarna och det blir verkligen fina hål. Däremot verkar de inte sitta helt centrerade i chucken. Någon som vet var problemet sitter? I maskinen, chucken eller båda? Eller finns det något trick när man sätter i borren?
Maskinen är en dremel med 3.2mm spännhylsechuck. Borrarna är från elfa.
Sodjan: Hade du borrar till salu? Pris? Jag behöver 0.6, 0.7, 0.8, 0.9, 1.0mm.
Maskinen är en dremel med 3.2mm spännhylsechuck. Borrarna är från elfa.
Sodjan: Hade du borrar till salu? Pris? Jag behöver 0.6, 0.7, 0.8, 0.9, 1.0mm.
> Maskinen är en dremel med 3.2mm spännhylsechuck.
1/8" (d.v.s 3.175 mm) hoppas jag.
Men alltså den fasta chucken, inte 3-backs chucken ?
Jag använder den fasta 1/8" chucken utan allt för stora problem.
> Sodjan: Hade du borrar till salu? Pris?
http://www.tradera.com/auction/aid_37279777
http://www.tradera.com/auction/aid_37279821
Jag behöver 0.6, 0.7, 0.8, 0.9, 1.0mm.
Japp, har även 0.7 och 0.9...
Maila mig...
1/8" (d.v.s 3.175 mm) hoppas jag.
Men alltså den fasta chucken, inte 3-backs chucken ?
Jag använder den fasta 1/8" chucken utan allt för stora problem.
> Sodjan: Hade du borrar till salu? Pris?
http://www.tradera.com/auction/aid_37279777
http://www.tradera.com/auction/aid_37279821
Jag behöver 0.6, 0.7, 0.8, 0.9, 1.0mm.
Japp, har även 0.7 och 0.9...
Maila mig...
hmm funderar på att köpa en dremmel 400 digital (man justerar varvtalet med +/- knappar baki) Har iof. en gammal dremmel på jobbet, men där är jag så jäkla trött på att vid lågvarvsarbeter (~5000 - 8000 rpm) så är det ingen styrka i motorn av naturliga skäl vid denna låga pådrag.
Det är därför jag tittar på dremmel 400 digital då den på kartongen säger att den har viss last/varvtalskontroll - och det är den jag är ute efter.
Var på clas i sjön där denna maskin finns för ca 1000:- och noterade samtidigt clas ohlsons egen 'tillverkning' comtech där dom hade en farligt nära ren kinesisk kopia på dremmeln och med samma fattningar etc. - bara för 300:-
mao. sanslöst billigt - problemet är att det framgår inte om den har last/vavtalskontroll på samma sätt som dremmeln (ingen kunde svara på detta heller i affärn) trots samma tyckknappskontroll, samt jag har ingen aning om den allmäna känslan i avseende ljud och vibrationer etc. jämförelse med dremmeln. - tyvärr så fanns det ingen demo som man kunde provköra för dagen...
- nå det är firmapengar så det blir nog dremmeln i allafall för labbet iom lägst 5000 rpm medans comtech gick lägst 8000 varv, men 300:- maskinen är klart intressant hemma om den nu har lastkontroll.
någon som har provat och jämfört ???
/Xxargs
Det är därför jag tittar på dremmel 400 digital då den på kartongen säger att den har viss last/varvtalskontroll - och det är den jag är ute efter.
Var på clas i sjön där denna maskin finns för ca 1000:- och noterade samtidigt clas ohlsons egen 'tillverkning' comtech där dom hade en farligt nära ren kinesisk kopia på dremmeln och med samma fattningar etc. - bara för 300:-
mao. sanslöst billigt - problemet är att det framgår inte om den har last/vavtalskontroll på samma sätt som dremmeln (ingen kunde svara på detta heller i affärn) trots samma tyckknappskontroll, samt jag har ingen aning om den allmäna känslan i avseende ljud och vibrationer etc. jämförelse med dremmeln. - tyvärr så fanns det ingen demo som man kunde provköra för dagen...
- nå det är firmapengar så det blir nog dremmeln i allafall för labbet iom lägst 5000 rpm medans comtech gick lägst 8000 varv, men 300:- maskinen är klart intressant hemma om den nu har lastkontroll.
någon som har provat och jämfört ???
/Xxargs
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Såvida inte grejerna faktiskt är ocentrerade.
xxargs, jag har Co/Tech-modellen som fanns innan den där, i en låda med böjlig axel och allt, utan display. Enda regleringen som finns är en ratt bakpå som man ställer varvtalet med. Efter en stund går den ner i varvtal av sig själv. Troligen för att den blir varm...
Och axel och chuck lämnar en del att önska.
Har funderat på en riktig Dremel, för jag tror att det ska vara bättre. Men jag har inte riktigt haft någon anledning än så länge...
xxargs, jag har Co/Tech-modellen som fanns innan den där, i en låda med böjlig axel och allt, utan display. Enda regleringen som finns är en ratt bakpå som man ställer varvtalet med. Efter en stund går den ner i varvtal av sig själv. Troligen för att den blir varm...

Och axel och chuck lämnar en del att önska.
Har funderat på en riktig Dremel, för jag tror att det ska vara bättre. Men jag har inte riktigt haft någon anledning än så länge...
Du har helt rätt att hemavid är användningstillfällena sällsynta och kan räknas på ena handens pekfinger ungefär (som är jag var tvungen att slipa port fastkorriderade styrhylsor i den spräckta MC-motorn - men bara detta tillfälle var värt priset för maskinen)
Men på jobbet vid prototyparbeten, rep och modifieringar så har den använts faktiskt ganska flitigt bl.a på sönderbrända kort i gamla RF-slutsteg där man nästan som tandläkare måste fräsa och såga bort gammalt (under utsug) och passa in nya bitar med ny folie etc. (vi pratar inte om lågprisprylar nu - utan prylar där kunden inte har något val med annan ersättningslösning till rimligt pris).
Men på jobbet vid prototyparbeten, rep och modifieringar så har den använts faktiskt ganska flitigt bl.a på sönderbrända kort i gamla RF-slutsteg där man nästan som tandläkare måste fräsa och såga bort gammalt (under utsug) och passa in nya bitar med ny folie etc. (vi pratar inte om lågprisprylar nu - utan prylar där kunden inte har något val med annan ersättningslösning till rimligt pris).