Liten 3fas motor som lagt av...
Re: Liten 3fas motor som lagt av...
Det finns två rosa. Den ena ska gå direkt till kondisen. Jag har mätt mellan samtliga och resultatet finns redan i tråden. Vad menar du med "ingen koppling mellan dom två" ?
när du har trådarna lösa så tror jag det är två lindningar rosa rosa, och grå grå, som inte är ihopkopplade i motorn
utan bara två lindningar som inte har motstånd mellan sig, mät bara mellan någon rosa till någon grå
och grå grå, sedan rosa rosa
när det är isärkopplat
utan bara två lindningar som inte har motstånd mellan sig, mät bara mellan någon rosa till någon grå
och grå grå, sedan rosa rosa
när det är isärkopplat
-
alexanderson
De grå heter U1 och U2
De rosa heter Z1 och Z2
På sidan tre kan ni se att jag har mätt mellan alla kablar.
De rosa heter Z1 och Z2
På sidan tre kan ni se att jag har mätt mellan alla kablar.
Var denna mätning med lösa tåtar utan nåt annat störande?mikber skrev: ↑20 juli 2026, 20:45:06 Nu har jag hittat ett 9V batteri till mätaren. Jag har fått följande unjefärliga resultat.
Z1 - Z2 32ohm
U1- U2 60 ohm
U1 - Z1 8 ohm
U1 - Z2 8 ohm
U2 - Z1 16 ohm
U2 - Z2 6 ohm
Jag har mätt alla fyra kablarna mot motorchassi vilket gav 0 utslag.
Vad att göra?
Ny motor enligt Chatgpt om den har rätt. Jag söker i så fall en motor med 9 mm axel.
Hur kan u1u2 bli mer än u1z2+u2z2 = 14 ohm??? Om jag var elektron, så skulle jag gå via z2.
För fullständighetens skull... vad visar mätaren med prob mot prob?
prob mot prob visar ca 7,5
Siffrorna rör sig lite fram och tillbaka, är det ok? Kan det inverka om jag håller mätpunkterna i handen när jag mäter? Det blev lite bläddrande mellan siffrorna när jag mätte tidigare också. Jag skrev ca-värden. Jag höll i mätpunkterna då också. Nu bryter jag några tillar för sjukhusbesök. Tack för visat intresse och tålamod. Hoppas vi kommer fram till något senare idag.
Siffrorna rör sig lite fram och tillbaka, är det ok? Kan det inverka om jag håller mätpunkterna i handen när jag mäter? Det blev lite bläddrande mellan siffrorna när jag mätte tidigare också. Jag skrev ca-värden. Jag höll i mätpunkterna då också. Nu bryter jag några tillar för sjukhusbesök. Tack för visat intresse och tålamod. Hoppas vi kommer fram till något senare idag.
- SeniorLemuren
Först av allt måste du ju använda ett mätinstrument som man kan lita på. Prob mot prob skall visa 0 eller så nära noll som möjligt. Det kan vara lite resistans i mätkablarna så det kan ligga på upptill 0.05 ohm. De mätningar som du presenterat är helt uppåt väggarna och kan inte användas till något.
Enligt bilden så visar mätaren ett stort M för megaohm. Visar den andra prefix? Viktigt att notera om resultatet är megaohm, kiloohm, ohm eller milliohm.
Baserat på senaste inlägget att mätkablarna har ca 8 Ohms resistans:
Z1 - Z2 32ohm -8 =24
U1- U2 60 ohm -8 = 52
U1 - Z1 8 ohm -8 = 0
U1 - Z2 8 ohm -8 = 0
U2 - Z1 16 ohm -8 = 8
U2 - Z2 6 ohm -8= 0
Detta är omöjligt. Om U1 har kortslutning mot Z1 och Z2 så skulle första mätningen Z1 - Z2 visa 0 Ohm, inte 24 Ohm.
Gör om mätningen med en fungerande multimeter som alltid visar 0 till 1 Ohm när du lägger ihop mätkablarna.
Är ditt 9V batteri fräscht? är det glapp i mätkablarna?
Omöjligheterna kanske kan förklaras, om det saknas prefix i protokollet. Speciellt mätningen 6 som är mindre än 8 är också märklig, OM det är samma enhet.
Om man fingrar på mätprobarna samtidigt som man mäter och inte observerar att mätaren ibland visar megaohm blir resultaten svårtydda. 
-
Prins Valiant
Motorn är ansluten utåt med två grå oh två rosa lindningar. Ingen av dessa mätningar anger vare sig lindningsbrott eller kortslutning. Lindningen i statorn ser dessutom fräsch ut. Jag hade nog friskförklarat själva motorn och gått vidare på övriga komponenter.
Kondensatorer eller varvtalsreglering.
Kondensatorer eller varvtalsreglering.
Okej, med lite mer info så blir det lite tydligare…
Förefaller alltså att motortillverkaren byggt sin motor med en kopplingsbox som haft en 6 pinnars plint i sig, med koppa bläck som kan flyttas för att välja riktning på motorn. Någon (maskin tillverkaren?) har sedan modifierat motorn och försett den med magnethjulet, pickuppen och sen byggt in sin varvtalsreglering i boxen, och kastat bort plinten mm.
Så från motorn har vi nu två par trådar, som går till varsin lindning i motorn. Den ena lindningen är tänkt att ha fast 230vac över sig, den andra likaså, men med en kondensator i serie med sig.
Sen måste man börja titta på hur varvtalsregleringselektroniken faktiskt reglerar ac spänningarna. Om den gör det på spänningen till båda lindningarna, eller bara en av dessa. Dvs man behöver reda ut hur kablarna faktiskt är kopplade,från inkommande kabel, via kretskort till lindningar. Antagligen behöver man titta lite på ledningsmönstret på kretskortet för att plocka detaljerna. Så en bra kretskortsbild rakt ovanifrån och underifrån där alla anslutningar mm syns är önskvärt.
Men klart är iaf som andra här säger…. De två lindningarna skall gissningsvis mäta någonstans 10-100 ohm per lindning, men det skall vara höga resistanser mellan dem, åtminstonde >100kohm… trol Mohm
Dvs:
U1 - U2 Låg resistans… 10-100 ohm gissningsvis
Y1 - Y2 Låg resistans… 10-100 ohm, ej nödvändigtvis helt lika med U1 - U2
Mellan U och Y anslutningar bör det vara hög resistans. >100kohm
(Och mellan alla dessa anslutningar och stommen (Jord) bör det vara Mohm.
Förefaller alltså att motortillverkaren byggt sin motor med en kopplingsbox som haft en 6 pinnars plint i sig, med koppa bläck som kan flyttas för att välja riktning på motorn. Någon (maskin tillverkaren?) har sedan modifierat motorn och försett den med magnethjulet, pickuppen och sen byggt in sin varvtalsreglering i boxen, och kastat bort plinten mm.
Så från motorn har vi nu två par trådar, som går till varsin lindning i motorn. Den ena lindningen är tänkt att ha fast 230vac över sig, den andra likaså, men med en kondensator i serie med sig.
Sen måste man börja titta på hur varvtalsregleringselektroniken faktiskt reglerar ac spänningarna. Om den gör det på spänningen till båda lindningarna, eller bara en av dessa. Dvs man behöver reda ut hur kablarna faktiskt är kopplade,från inkommande kabel, via kretskort till lindningar. Antagligen behöver man titta lite på ledningsmönstret på kretskortet för att plocka detaljerna. Så en bra kretskortsbild rakt ovanifrån och underifrån där alla anslutningar mm syns är önskvärt.
Men klart är iaf som andra här säger…. De två lindningarna skall gissningsvis mäta någonstans 10-100 ohm per lindning, men det skall vara höga resistanser mellan dem, åtminstonde >100kohm… trol Mohm
Dvs:
U1 - U2 Låg resistans… 10-100 ohm gissningsvis
Y1 - Y2 Låg resistans… 10-100 ohm, ej nödvändigtvis helt lika med U1 - U2
Mellan U och Y anslutningar bör det vara hög resistans. >100kohm
(Och mellan alla dessa anslutningar och stommen (Jord) bör det vara Mohm.