Hur mycket ström drar en 230V mig-svets?
Re: Hur mycket ström drar en 230V mig-svets?
Har för mej något i stil med att kondenseringstrycket för CO2 är ca 70 bar medan en full flaska med gas-mix är 200 bar.
Man får därför ut mer fri gas ur en flaska med mix-gas jämfört med en lika stor flaska med CO2.
Man får därför ut mer fri gas ur en flaska med mix-gas jämfört med en lika stor flaska med CO2.
Nej, det får du inte eftersom CO2-flaskan är fylld med flytande CO2, så en CO2-flaska räcker betydligt längre.
En 15 kg CO2 ger ungefär 9000l CO2
En 10l gasflaska vid 200 bar ger 2000l
Bägge flaskor är ungefär lika stora
En 15 kg CO2 ger ungefär 9000l CO2
En 10l gasflaska vid 200 bar ger 2000l
Bägge flaskor är ungefär lika stora
Det kanske var åt det hållet, ja. Lägre gas-kostnad är väl största skälet med CO2.
Bättre inträngning, mer skvätt. Sämre på bilplåt. Du som svetsar bilar borde ju använda mix-gas.
Och jag som svetsar maskiner borde ha CO2.
Den nya svetsen har inställning för båda gaserna.
Bara det att puls mig kräver hög andel argon för att fungera så det blir mix-gas för mej.
Bättre inträngning, mer skvätt. Sämre på bilplåt. Du som svetsar bilar borde ju använda mix-gas.
Och jag som svetsar maskiner borde ha CO2.
Den nya svetsen har inställning för båda gaserna.
Bara det att puls mig kräver hög andel argon för att fungera så det blir mix-gas för mej.
Snarare bättre på bilplåt, då rosten bränns bort betydligt bättre.
Hade jag använt gasmix när jag svetsade upp min X1/9A, så hade gasen kostat mer än 10k, med CO2 har den kostat en tusenlapp totalt
Hade jag använt gasmix när jag svetsade upp min X1/9A, så hade gasen kostat mer än 10k, med CO2 har den kostat en tusenlapp totalt
Tänkte mest på inträngningen som tydligen ska göra att det lättare bränner hål med CO2.