Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: VARFÖR SÅ MYCKET MATAMATIK i civilingenjörsutbildningen

Inlägg av pi314 »

MiaM skrev: 9 september 2025, 09:22:09
...

Också: Mitt intryck är att mattefolk är bland de mest ohjälpsamma gentemot folk som vill ha hjälp att använda matte, utan att nödvändigtvis behöva lära sig massor av matte. Jämför t.ex. detta forum, folk med olika kunskapsnivåer frågar om olika saker och får ofta vettiga svar eller följdfrågor för att till slut få förslag på hur att lösa något, utan att antingen få pekpinnar att "läsa de här böckerna, sammanlagt 3000 sidor, och återkom sen" eller radiotystnad. Om man däremot försöker fråga nån "matteentusiast" så blir det ofta radiotystnad. Tänk om resten av världen skulle agera mot dem som de agerar mot andra? Dåligt tryck i cykeldäcket - lycka till med att få reda på att man måste hålla plus-knappen intryckt samtidigt som man håller slangen mot cykelventilen för att pumpa däck via kommunens utplacerade cykelpumpar, det kommer ingen av oss att berätta.
Om det är svårare att få svar på "mattefrågor" än andra frågor så tror jag att det beror på andra orsaker än att "mattefolk är ohjälpsamma".

Jag skulle nog placera den här frågeställningen under rubriken "kommunikation". Som alltid är tvåvägs. Som alltid består av både presentation och perception.

Som frågeställare tycker jag att man ska fösröka sätta sig in i hur frågan uppfattas av andra. Som från början, inte vet vad det handlar om.

jag har för mig att det varit uppe tidigare att det kanske vore bra med en "mall" för trådstart. Om man har en fråga.

Något i den här stilen.

1. Sätt en rubrik så att alla kan förstå vad det handlar om.
2. Beskriv kort bakgrunden till hur och varför problemet uppkommit.
3. Beskriv problemet.
4. Tala om vilken hjälp som önskas.
5. Bifoga gärna några bilder, som hjälper till att illustrera problemet.

En rubrik som:
Jag har problem
gör nog att dom flesta inte ens tittar i tråden.

Sedan finns det en rad olika personligheter, även på ett forum. Det kan röra till det...

Några exempel.

– Besserwissern, som alltid uppger sig veta bäst, även när kuskapsnivån är låg.
– Narcissisten, som avfärdar alla svar som otillräckliga.
– Skitstöveln, som alltid visar sitt förakt för andra människor. Även på ett forum.
– Den politiskt vinklade (eller skruvade) som inte kan föra en dialog om någonting utan att blanda in politik.

Även om ett inslag av ödmjukhet kan vara klädsamt för dom flesta och i dom flesta sammanhang, så finns det en del som har riktigt svårt för att visa lite ödmjukhet.

Här är för övrigt "en mattedialog" som jag inte kan se visar prov på att "mattefolk är ohjälpsamma".

viewtopic.php?p=1840004&hilit=polynom#p1840004

Kanske har du exempel som visar att "mattefolk är ohjälpsamma"? Så att vi inte får för oss att påståendet bara speglar en generalisering eller en fördom.

Nerre

Re: Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?

Inlägg av Nerre »

När jag läste till högskoleingenjör så var visserligen matten fristående, men sen tillämpades det mesta av det vi lärt oss i andra kurser. Åtminstone om man kom ihåg det...

Minns en föreläsning där typ halva salen utbrast "Vadå, hur visste du att man ska göra sådär?" och föreläsaren lite uppgivet sa att "För att få gå den här kursen ska ni ha klarat tentan för Matte X, och där lär man sig det här."

Problemet var alltså att folk hade pluggat inför matte-tentan och sen glömt allt de lärt sig för nu var matte-kursen över. Att de sen skulle behöva använda diff-ekvationer i nån annan kurs hade inte fallit dem in. Föreläsaren blev tvungen att slösa bort en föreläsning på att repetera det som folk redan borde kunnat.

Det här med att folk är ohjälpsamma tror jag främst beror på att frågeställaren ställer en i princip omöjlig fråga, på grund av okunskap om vad för information som behövs för att lösa problemet.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Marie (Sklodowska) Curie behövde inte mycket matematikkunskaper för att skriva sin doktorsavhandling. Och inte heller för att få nobelpris. Men desto större kunskaper i kemi och fysik.
Som någon har påpekat hade inte Tomas Alva Edison inte stora matematikkunskaper men desto större kunskaper i kemi och fysik samt ett stort intresse för att laborera.
Om Gustaf de Laval, Gustaf Dalén och Ruben Rausing hade mattekunskaper större än gymnasiet känner jag ej till.
Hur mycket matematik hade Svante Arrhenius läst ?
G.R. Dahlander hade förmodligen stora mattekunskaper.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ahrenius läste in en kandidat i fysik/kemi/matematik på rekordtid.

de Laval var ingenjör från KTH. Mycket bredar utbildning än idag och en hel del matte, men inte så mycket nurmerisk.analys...

Nu undrade du dessutom över civ ing utbildning.

Inte forskare eller uppfinnarjockar. Så det är en felaktogt formulerad fråga från dig.

Du behöver matten. Olika mycket beroende på vad du läser och kommer jobba med men jag skulle säga linjär analys och differentialkalkyl är minimum eftersom de kopplar till fysiska fenomen.

Utan dessa är du inte civilingenjör.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Differentialkalkyl lärde jag mig i gymnasiet.
Men att räkna med komplexa tal ingick inte i gymnasieutbildningen. Det är naturligtvis viktigt för en Civilingenjör inom E.
Att kunna räkna på en tredimensionell temperaturgradient är viktigt för teknologer inom alla sektioner.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Glenn, ofta är det så att barn och ungdomar som är mer intelligenta än genomsnittet inte passar för de uppgifter som designats för den breda massan då hjärnan inte stimuleras i rätt riktning, man har ju insett detta i Danmark i senare tid.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Intelligens är ett uttryck som ej bör användas.
Begåvning gäller ofta enbart ett smalt område.
En person som är duktig i matematik är inte alltid kapabel att uppfinna en glödlampa, en fonograf eller att upptäcka radium.
För Marie Curie och T.A. Edison var det en sällsynt bra kombination av gener, möjligheter och föräldrar som ledde till framgång.
Kemisten C.W. Scheele hade sannolikt Aspergers syndrom vilket kemisten J.J. Berzelius inte hade.
Senast redigerad av alexanderson 10 september 2025, 16:01:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(Aspergers syndrom har numera glidit in i autismspektrat och dignosen används inte längre.)
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Asperger Syndrome finns fortfarande med i Engelska Wikipedia.
Dottern till Marie och Pierre Curie. Irene Curie hade sannolikt Aspergers syndrom.
Detta kan tyda på att en del av generna bakom detta syndrom fanns hos föräldrarna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

(på det sidospåret så var det ursprungligen ett påbörjat arbete som baserades på långvariga studier utförda av Hans Asperger (han skrev totalt över 300 publikationer, men detta handlade specifikt om just denna typ av högfungerande autismspektrumstörningar baserat på hans egna fältstudier) Detta sammanställdes postumt efter hans död 1980 av Lorna Wing som också temporärt namngav arbetet till vad vi känner det idag, men sedan kom hans påbörjade arbete, i synnerhet kring tiden när det gavs ut tyvärr ofta att tolkas fritt av olika personer som ofta inte hade den allra minst inblick eller något egentligt i vad studierna faktiskt sade, ungefär samtidigt utgavs också arbeten kring många av vad vi idag kallar bokstavsdiagnoser, vilka tidigare bara benämnts som X eller med gamla inkorrekta beteckningar.). Diagnosen påverkar hursomhelst inte saker som Intelligens, förmåga till inlärning och problemlösning, etc, tvärtom är dessa personer ofta mycket bättre på avancerad logik och har mycket bättre förmåga att kunna se subtila detaljskillnader i ett sammanhang där personer som inte hade diagnosen hade mycket svårare att finna de efterfråga detaljerna, till exempel de klassiska "hitta gubben tavlorna", och liknande. Detta kan man ju då tänka sig faktiskt kan vara en klar fördel inom saker som till exempel Elektronik, programmering, etc Till exempel inom NASA kom man ju fram till att många i design och konstruktionsteamen hade autismspektrumdiagnoser om man såg till de medicinska kriterierna för detta på papperet, har för mig att det till och med var upp mot 20-30% som troddes ha det inom några av utvecklingsgrupperna där.).
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

alexanderson skrev: 10 september 2025, 16:09:27 Asperger Syndrome finns fortfarande med i Engelska Wikipedia.
Dottern till Marie och Pierre Curie. Irene Curie hade sannolikt Aspergers syndrom.
Detta kan tyda på att en del av generna bakom detta syndrom fanns hos föräldrarna.
Vad har detta med matteundervisningen på Civ ing utbildningaarna att göra?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

alexanderson skrev: 10 september 2025, 12:24:40 Differentialkalkyl lärde jag mig i gymnasiet.
Men att räkna med komplexa tal ingick inte i gymnasieutbildningen. Det är naturligtvis viktigt för en Civilingenjör inom E.
Att kunna räkna på en tredimensionell temperaturgradient är viktigt för teknologer inom alla sektioner.
Vilket program / linje var detta och ungefär vilken tidsperiod?

På den stenålder jag gick i gymnasiet så ingick det, men jag har inget minne av att det hette komplexa tal, utan minns bara imaginär del.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske denna tråd skall flyttas till rätt "övrigt"?
Detta är övrigt för Elektronik delen, så att inte folk blir sura. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack Mizza för kloka inlägg i tråden. :tumupp: :tumupp:

Alexanderson:
Vad vill du egentligen med den här tråden?

Du startar den med:
"Hur många har haft nytta av all matematik ?
Vore det inte bättre att lära ut mer elektronik istället ?"

Knappt 20 minuter senare skriver du:
"Jo men gymnasieskolans matematik plus en kurs i statistik borde väl räcka för att kunna konstruera en datamaskin, radiosändare, förpackningsmaskin, skördetröska eller färg TV."

Och sedan dröjer det 4 dagar innan du skriver igen, och då har du ändrat åsikt totalt:
"Marie (Sklodowska) Curie behövde inte mycket matematikkunskaper för att skriva sin doktorsavhandling. Och inte heller för att få nobelpris. Men desto större kunskaper i kemi och fysik.
Som någon har påpekat hade inte Tomas Alva Edison inte stora matematikkunskaper men desto större kunskaper i kemi och fysik samt ett stort intresse för att laborera."

Dagen efter:
"Att kunna räkna på en tredimensionell temperaturgradient är viktigt för teknologer inom alla sektioner."

och:

"Intelligens är ett uttryck som ej bör användas."

Här tyckte jag att det började bli lite väl konstigt.
Och sedan började du trassla in dig i gener och Aspergers.

Så... vad ville du med tråden? :humm:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Man kunde ju testa att köra ett par. Civ ing utbildningar med starkt reducerad matematik och sedan efter några år analysera eleverna, ha uppföljningsstudier.
Skriv svar