Om det är svårare att få svar på "mattefrågor" än andra frågor så tror jag att det beror på andra orsaker än att "mattefolk är ohjälpsamma".MiaM skrev: ↑9 september 2025, 09:22:09
...
Också: Mitt intryck är att mattefolk är bland de mest ohjälpsamma gentemot folk som vill ha hjälp att använda matte, utan att nödvändigtvis behöva lära sig massor av matte. Jämför t.ex. detta forum, folk med olika kunskapsnivåer frågar om olika saker och får ofta vettiga svar eller följdfrågor för att till slut få förslag på hur att lösa något, utan att antingen få pekpinnar att "läsa de här böckerna, sammanlagt 3000 sidor, och återkom sen" eller radiotystnad. Om man däremot försöker fråga nån "matteentusiast" så blir det ofta radiotystnad. Tänk om resten av världen skulle agera mot dem som de agerar mot andra? Dåligt tryck i cykeldäcket - lycka till med att få reda på att man måste hålla plus-knappen intryckt samtidigt som man håller slangen mot cykelventilen för att pumpa däck via kommunens utplacerade cykelpumpar, det kommer ingen av oss att berätta.
Jag skulle nog placera den här frågeställningen under rubriken "kommunikation". Som alltid är tvåvägs. Som alltid består av både presentation och perception.
Som frågeställare tycker jag att man ska fösröka sätta sig in i hur frågan uppfattas av andra. Som från början, inte vet vad det handlar om.
jag har för mig att det varit uppe tidigare att det kanske vore bra med en "mall" för trådstart. Om man har en fråga.
Något i den här stilen.
1. Sätt en rubrik så att alla kan förstå vad det handlar om.
2. Beskriv kort bakgrunden till hur och varför problemet uppkommit.
3. Beskriv problemet.
4. Tala om vilken hjälp som önskas.
5. Bifoga gärna några bilder, som hjälper till att illustrera problemet.
En rubrik som:
gör nog att dom flesta inte ens tittar i tråden.Jag har problem
Sedan finns det en rad olika personligheter, även på ett forum. Det kan röra till det...
Några exempel.
– Besserwissern, som alltid uppger sig veta bäst, även när kuskapsnivån är låg.
– Narcissisten, som avfärdar alla svar som otillräckliga.
– Skitstöveln, som alltid visar sitt förakt för andra människor. Även på ett forum.
– Den politiskt vinklade (eller skruvade) som inte kan föra en dialog om någonting utan att blanda in politik.
Även om ett inslag av ödmjukhet kan vara klädsamt för dom flesta och i dom flesta sammanhang, så finns det en del som har riktigt svårt för att visa lite ödmjukhet.
Här är för övrigt "en mattedialog" som jag inte kan se visar prov på att "mattefolk är ohjälpsamma".
viewtopic.php?p=1840004&hilit=polynom#p1840004
Kanske har du exempel som visar att "mattefolk är ohjälpsamma"? Så att vi inte får för oss att påståendet bara speglar en generalisering eller en fördom.
/π