2x110Vac till 1x220Vac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: 2x110Vac till 1x220Vac

Inlägg av Prins Valiant »

mrfrenzy skrev: 9 november 2023, 16:24:23 Du behöver absolut ingen transformator.
2x110V=220V som Filippinerna och USA har är inte mindre säkert än 3x230V=400V som vi har.
TS vill ändra till 220V av säkerhetsskäl, för att ett 220V system uppbyggt som vårat har endast 1 st farlig tamp i exempelvis vägguttaget. Jag har träffat exempelvis norska elektriker som ser det så här: I det svenska systemet är potentialen till jord vid oavsiktlig beröring 230V. I det norska (eller filippinska ) systemet är potentialen till jord 110V. Strömmen genom kroppen vid oavsiktlig beröring är mindre farlig.
Som kan nämnas är det många industrier som på större maskiner kräver 2x110V med mittpunktsjord för manöverspänning och belysning. Kan dock erkänna att 2x110V minskar, då det ofta ökar störkänsligheten för elektroniken.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Då måste ju TS installera en isolationstransformator och jorda ena sidan.

Är det värt det? Finns ju lösningar med jordfelsbrytare för 2x110V, och då förstår elektrikerna det. Så frågan är för vem det skall vara säkert? Med rätt val avkomponenter, material och en kompetent elektriker blir det säkert nog,
Jag menar, i verkligheten utgår man aldrig från att nollan är blå i Sverige. Två trådar, båda kan ha spänning tills man mätt.

Trafon måste ju dimensioneras så att den får tillräckligt hög kortslutningsström tex.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Prins Valiant skrev: 11 november 2023, 09:13:18 TS vill ändra till 220V av säkerhetsskäl, för att ett 220V system uppbyggt som vårat har endast 1 st farlig tamp i exempelvis vägguttaget. Jag har träffat exempelvis norska elektriker som ser det så här: I det svenska systemet är potentialen till jord vid oavsiktlig beröring 230V. I det norska (eller filippinska ) systemet är potentialen till jord 110V. Strömmen genom kroppen vid oavsiktlig beröring är mindre farlig.
Som kan nämnas är det många industrier som på större maskiner kräver 2x110V med mittpunktsjord för manöverspänning och belysning. Kan dock erkänna att 2x110V minskar, då det ofta ökar störkänsligheten för elektroniken.
I de fall 220V med mittpunktsnolla finns så är det sannolikt för att apparaten är importerad från ett land som har det systemet. Inte för att öka säkerheten.

Norge har inte 110V fasspänning. Det skulle inte ge 220V huvudspänning. Du blandar ihop det med det Amerikanska systemet med enfas. Norge har trefas med antingen 400V eller 230V huvudspänning.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Glom inte frekvensen. om du såsmåning om lyckas fixa till rätt spänning så kommer oreglerade elmotorer snurra 20% fortare med 60 Hz än med 50 Hz.
Nu var det några år sedan jag backpackade i Fillippinerna, men jag kommer ihåg att strömmen bröts under nätterna på många av öarna. Så fundera på om du vill ha en hjälpkärra för att ha fläktar och A/C dygnet runt.
Ett fantastiskt vacker landskap, dykning i världsklass, kvinnorna ser ut som dockor, männen ser ut som film-pirater, men käket är ingen höjdare.
Lycka till med nya livet :-)
Elman

Inlägg av Elman »

Mitt uttags jord. med 2x110 v att man har 2 strömförande trådar som är isolerade .. Nollan/neutral är lika farlig i en svensk installation.. skulle kolla lite kablar härom veckan men när när jag helt plötsligt stod men en lös blå nolla mot fingret som strömmen till några relä/kontaktorer hade passerat genom .. pirrade i fingret :( den kabeln som alla nästan i tidigare inlägg verkar betrakta som säker ..
.
Alla prylar är ju dubbel isolerade i princip idag så jorden som skydd är ett gammalt skyddssätt 🤨 används ju knappt
ens i sverige .
men personskydds automat 2pol jfb ger bättre skydd.
än en svensk 230 installation med jord typ ett kök eller uthus från års 1994 regelverk.
ett hus på fillipinerna hur stor elinstallation ? 1 grupp för belysning och 1-2 grupp för AC/värme. skulle däremot satsa på
köra bel gruppen på en UPS för få extra skydd mot spännings variatoner / åskskydd . .. själv har jag UPS grupp till TV )IT uttag samt på varje våning och lite led belysning nu mer
Batterier ger kortvarigt skydd mot avbrott 1 timma . men Jorden i den gruppen fyller ingen funktion !! för det sitter Inte en enda sak med metallhölje.. 220v mellan 2 trådar är 220V. så där är ingen skillnad på säkerhet..
Skriv svar