Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har inte planerat nån exakt framledningstemp, men har tänkt ha den låg. Vatten-vattenvärmepump planeras och då är det ju bra att ha låg framledningstemp. Dock är tanken att ha de två vattenmantlade kaminerna som huvudsaklig värmekälle och de "behöver" ju inte låg temp. Men det finns ju ingenting som är dåligt (förutom pris och storlek på radiatorerna) med att överdimensionera alla radiatorer.

Jag har tänkt radiatorer dimensionerade efter DT30 och sen tar jag en rejäl säkerhetsmarginal på 50-100 %. T.ex. i detta inlägg ser man hur jag tänkt ang. radiatorerna i styrhytten.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu håller jag på att plasta en vattentank som vissa kanske har sett på bloggen. Jag räknade lite på krafterna nu och kom på att jag måste fixa någonslags överfyllnadsskydd.

(Det här är saxat direkt från bloggen så för er som läser den blir det dubbelpost)

Jag räknade lite på vad det blir för krafter på vattentankarna när man fyller upp dem. Fyller man en tank helt så är det ju ca 1,6 m^3 vatten i den. Då blir ju såklart vikten 1,6 ton men då tanken står på ”bottenstockarna” (minns inte vad det heter, den triangulära förstyvningsplåten mellan spanten i botten) så är det ju inget problem att ta vikten.

Dock kommer påfyllnad och avluftning sitta uppe på däck så om man överfyller tanken upp till avluftningens utloppp så får man ca 3,5 m vattenpelare. Det ger ett tryck på 3,4 kPa vilket är ca 0,34 bar. Det låter ju inte så mycket men 3,4 kN/m^2 ger ju på t.ex. tankens aktre vägg en kraft på ca 3 ton! Det pallar den inte med dagens konstruktion.

Så antingen förstärker man tanken genom att svetsa en stålbur som den ligger i eller så fixar man ett felsäkert överfyllnadsskydd så att man inte kan överfylla tanken.

Är det någon som har en smart, helst helt mekanisk och enkel lösning på ett överfyllnadsskydd? T.ex. om man kunde ha en ventil på påfyllnadsröret som automatiskt stänger så fort ett visst tryck uppstår i avluftningsröret.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5749
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anders_bzn »

Det jag tänker på först är en flottör i tanken. Miljarder toa-stolar kan inte ha fel...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Ja, precis. Typ denna:

Bild

För att den ska få plats så måste jag ju lämna lite luft i toppen av tanken och förlorar lite kapacitet, men man borde kunna avpassa det så att man inte förlorar allt för mycket. En decimeter längst upp i tanken är ca 25 liter så det är inte så farligt att förlora kanske.

Edit: Ventilerna verkar kosta från 5000 till 30000 spänn! T.ex. denna från Esska. Men det måste ju gå att hitta billigare. Som du säger så sitter de ju i toastolar som man kan få för en tusing så men borde kunna hitta en ventil för några hundringar...

Edit2: Söker man på "float valve" på ebay får man upp massor av ventiler på 1/2". Färre som är lite större men denna är på 1-1/2" och kostar $30. Lite onödigt stor kanske, men hellre för stor än för liten...
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Seroster »

Hur lång tid tar en full tank med 1/2''? - Eller är det på grund av en annan faktor än fylltiden du vill ha en större ventil?
Jag vill minnas att när vi fyllde hydrotransporten på en chipsfabrik (2kubik) så tog det under en timme, och rent instinktivt kändes den ventilen runt 1/2'', kanske 3/8.

Den var för övrigt identisk med den du länkade till.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag tjackade två 3/4"-ventiler på ebay för det hutlösa priset 80 spänn styck. Vi får se hur de är.
Bild

Den har en "flow rate" på 60. Vilken enhet det är framgår inte riktigt. Jag antar att det är bananer per ljusår. Man kanske skulle ha beställt 1"-varianten som har 222 bananer/ljusår vilket ju är ganska mycket mer.

Har man tur är genomgången nånstans kring hälften av tvärsnittsarean på 3/4" och eftersom det är två olika tankar blir totala arean typ motsvarande en 3/4"-koppling. Orkar inte räkna på hur snabbt det går att fylla med det just nu. Man kan ju använda länkern från Walles båttråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=120
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 371
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Norrtälje

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anrhm »

Är det ett felsäkert överfyllnadsskydd?

Om resultatet av att överfylla tanken ger stor risk för katastrofalt fel i din båt känns det som att du behöver rejälare doningar och flera stegs säkerhet, ifall ett steg i kedjan brister.

Jag skulle inte våga lita på att en plastventil fungerar år efter år och hur ska du upptäcka att den håller på att bli dålig?

Kanske missar jag hela bilden och det här bara är en liten del av skyddet, men om det är hela skulle i alla fall jag vara orolig.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1076
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av swapper »

Går det inte att ha ett litet skvallerrör som på ett handfat ungefär?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Scenariot om man spränger tanken är nog att vattnet rinner ut till länspumpen som sitter rakt under tanken och allt pumpas ut i sjön. Då tanken sitter i kölsvinet under all inredning bör inte risken för fuktskador i själva inredningen vara stor heller. Tankarna går att lyfta ur så det går även att laga om det skulle pajja.

Flera steg i kedjan är ju bra. Steg ett är väl att göra en bra instruktion för hur man fyller på vatten så att den som gör det har koll på nivåer och kranar m.m. Sen flottörventilen. Man kan ju koppla ett ljudligt larm till nivåsensorn kanske. Har du förslag på fler saker?

Skvallerrör skulle kunna funka och även det ledas ner till länspumpen precis under. Dock vill man ju normalt ha det stängt (luftningsröret är upp till däck) och då finns ju återigen risken att den som fyller på vatten glömmer att öppna det.

Slänger in bilder på tanken som referens. Utlopp nederst, påfyllning näst överst och luftning överst. I grova drag är det tänkt kring 3/4" på utlopp, 1" på inlopp och 1-1/4" på luftning men det kan ju komma att ändras lite.
Bild
Bild
Gimbal
Inlägg: 8603
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Gimbal »

Skulle du inte kunna ha ett "förseglat" skvallerrör, tätt normalt sett men om trycket stiger för mycket så spricker förseglingen innan tanken gör det.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 371
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Norrtälje

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anrhm »

Ja varför inte. Ett förseglat skvallerrör som kan ge en kontrollerad avrinning av begränsade mängder vatten, det som finns i påfyllningsröret, istället för 1,6 ton som i värsta fall skvalpar runt okontrollerat tills pumpen har fått ut det.

Dessutom behöver inte tanken gå sönder.

Fyller man en tank så fyller man naturligt till brädden, för att slippa fylla snart igen. Upp till brädden och gärna lite till.
Så funkar i alla fall jag. :) :)

I och för sig, 25 år med medicinsk teknik har gett mig förmågan att måla fan på väggen.
Kan något hända så kommer det att hända vid olämpligaste tidpunkten.
Det är knappt jag tar mig ur sängen på morgonen utan att göra en FMEA. :) :)

För övrigt så är båtprojekten här mina favorittrådar. :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5958
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av hcb »

Men oavsett försegling eller inte måste ju luft kunna komma in och ur tankarna, så där kan ju skvallerröret tjäna både som luftning och överfyllnadsskydd.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Så, om man på avlufningsslangen säg 10 cm över tankens tänkta högstanivå har en övertrycksventil som löser ut redan vid typ 0,5 kPa och dumpar vattnet ner i kölsvinet borde man va säker. Eller? Ventilen måste väl också ha en viss kapacitet så att allt vatten som stiger i luftröret hinner rinna ut. Finns såna ventiler som löser ut vid så låga tryck?

Risken är ju även att den löser ut om man är till sjöss och det skvalpar upp vatten i luftröret.
Gimbal
Inlägg: 8603
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Gimbal »

I sin enklaste form kan det vara ett hål med en tejp över. Fast man kanske vill lyxa till det med något mer kontrollerbart än en tejp. Rörkoppling med tunn plastfolie mellan?
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 371
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Norrtälje

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av anrhm »

Kanske något sånt?

http://www.lhprodukter.se/0F3F938614AF4 ... D5BAF9B3CF

Fjäderbelastad klaffventil.
Skriv svar