Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av mrfrenzy »

Såg något iögonfallande på det kinseiska AC-kitet. De använder vanlig slang med nipplar och slangklämmor till ACn, håller det verkligen tätt?
Visserligen är det bara 20 bar, iså fall skulle det ju kunna rädda livet på många gamla system där originalslangar är omöjliga eller omöjligt dyra att få tag på.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tror det håller tätt då jag vet det finns sådana fästen för riktiga hydraulslangar också, och det är mycket mera tryck.

I denna video mot slutet demonstreras en skruvkoppling som är återanvändbar. Han visar för samma verktyg som jag nyligen köpte också.

e: Fast nu gick jag och kollade länken och tycker bara jag ser sådana med hylsor som ska klämmas fast med det verktyg jag har.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det verkar mer rimligt.
Det är 19 hydraulkopplingar, 16 crimphylsor och 8 slangklämmor på bilden.
Slangklämmorna är antagligen för att hantera kondensvatten samt kylarvätska om man väljer varianten med värme. Extra hydraulkopplingar kanske så man kan välja mellan rak/vinklad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, lite otydligt, jag trodde värme = går att köra i båda riktningarna med växelventil, men värme är alltså bara att det ingår värmepaket?

Annars lär det väl finnas AC för fordon där kompressorn går på el. Då blir det såklart helt universal så att säga, men man lär ha saftigare++ generator än vad som är standard antar jag. Bussar lär t.ex. ha detta som standard sen många år om jag fattat rätt, så det kan kanske rent av gå att köpa ett färdigt paket från något ställe som skrotar bussar, fast då är det såklart 24V.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Dom finns men ska man ha det måste man byta generator och det blir ju i slutändan ganska mycket förluster mot att driva den med rem i en personbil så jag går in för det.

Säljaren svarade bara "jag vill ha mer" fast på finska. Men gud människa säg vad du vill ha då, avskyr när folk först säger "bjud" och sen duger det inte heller.
Skriv svar