Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av mrfrenzy »

Såg något iögonfallande på det kinseiska AC-kitet. De använder vanlig slang med nipplar och slangklämmor till ACn, håller det verkligen tätt?
Visserligen är det bara 20 bar, iså fall skulle det ju kunna rädda livet på många gamla system där originalslangar är omöjliga eller omöjligt dyra att få tag på.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tror det håller tätt då jag vet det finns sådana fästen för riktiga hydraulslangar också, och det är mycket mera tryck.

I denna video mot slutet demonstreras en skruvkoppling som är återanvändbar. Han visar för samma verktyg som jag nyligen köpte också.

e: Fast nu gick jag och kollade länken och tycker bara jag ser sådana med hylsor som ska klämmas fast med det verktyg jag har.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det verkar mer rimligt.
Det är 19 hydraulkopplingar, 16 crimphylsor och 8 slangklämmor på bilden.
Slangklämmorna är antagligen för att hantera kondensvatten samt kylarvätska om man väljer varianten med värme. Extra hydraulkopplingar kanske så man kan välja mellan rak/vinklad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, lite otydligt, jag trodde värme = går att köra i båda riktningarna med växelventil, men värme är alltså bara att det ingår värmepaket?

Annars lär det väl finnas AC för fordon där kompressorn går på el. Då blir det såklart helt universal så att säga, men man lär ha saftigare++ generator än vad som är standard antar jag. Bussar lär t.ex. ha detta som standard sen många år om jag fattat rätt, så det kan kanske rent av gå att köpa ett färdigt paket från något ställe som skrotar bussar, fast då är det såklart 24V.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Dom finns men ska man ha det måste man byta generator och det blir ju i slutändan ganska mycket förluster mot att driva den med rem i en personbil så jag går in för det.

Säljaren svarade bara "jag vill ha mer" fast på finska. Men gud människa säg vad du vill ha då, avskyr när folk först säger "bjud" och sen duger det inte heller.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

DennisCA skrev: 28 juli 2025, 10:49:03 Tre veckor med 30 gradigt väder har vi haft. Jag är motiverad att börja med AC systemet.

Jag har möjligheten att köpa några AC delar:

Bild

Bild

Bild

Bild
Förångarens lock ser lite udda ut, orange? Nån som sett liknande förut?

Bild
(ny sägs det)

Fäste till kompressorn är najs, kompressorn ska också ha högtrycksbrytaren på sig.

Vad skulle ni bjudit för allt detta annars? Jag tänker 150-180 euro? Eller är de skambud?
Blir förmodligen dessa. Hittat diagram i saabmanualen för hur AC systemet funkar:
Bild

Bild

Bild

Saabs manualer är bara så bra... Min mazdas workshop manual är skräp i jämförelse.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den lilla lilla bilden :)
Nån speciell anledning att använda imgur istället för forumets egen bilduppladdnng? Just den med schemat var svår att följa på min egentligen lite för liten skärm.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag skriver på många olika ställen och tycker imgurs interface är mest flexibelt. Det blir jobbigt att ladda upp på varje forum, jag gillar också att jag har en centralt ställe jag kan slippa åt och se bilder flera år tillbaka, väldigt användbart. Men bilden kan fås större om man plockar bort h:et innan filändelsen.

Originalstorlek:
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha. Jag provade att klicka upp bilderna på nåt sätt och kom bara till startsidan. Ska försöka komma ihåg att skala bort detta h.

Intressant att det verkar vara skillnad mellan Nordamerika och resten. Hade de nåt special för återcirkulering?

Allmänt verkar de ha varit förtjusta i obegripliga ventilations/klimatanläggningsreglage, men SAAB var väl vad jag minns rätt begripliga :) (Typ de amerikanska bilarna brukade väl ha massor av text istället för symboler osv, med obegripliga fraser som "bi-level" o.s.v.).
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

I tisdags blev jag nästan påkörd av en SUV från sidan. Jag kommer körandes genom Malax på strandvägen och där finns en 4 vägs korsning men strandvägen är huvudväg och har förkörsrätt, båda sidovägarna har stoppskyltar.

Jag tuffar på där och ser bilar som stannar, men plötsligt då jag kommer riktigt nära korsningen så drar SUVen som står på höger sidoväg iväg ut och kör nästan i mig, han hade nog bara tittat åt höger innan han drog ut. Känns som millimeter ifrån att han kraschar rakt in i bilen på bakre höger sida. I ren reflex drar jag bilen åt vänster och vänster däck kör in i en "refug" som delar vägen. Tror det hade blivit en krasch och en Saab 900 mindre i världen annars.

Jag stannar bilen och jag ser SUV:en bara gasar iväg och jag lyckas inte få nummerplåten. Han smiter alltså.

Då upptäckte jag inga skador, hjulvinkelinställningen verkar va i skick också. Men idag märker jag att jag inte längre har nån cruise control... Förmodligen relaterat. Jag har inte hunnit felsöka ens ännu men kanske nån som har tips på vad som kan ha hänt?

Jävla SUV chaufförer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Surt :(

Inte nån chans att det finns några vittnen? Om det finns nån bankomat (uttagsautomat) längs vägen SUV:en kört så har de kanske övervakningskamerafilm. Visst, det finns teoretiskt risk att denna SUV svängt av och en exakt likadan kört ut och fångats på kamera utan att ha varit inblandad, men ändå.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nä jag tror inte det, tittade runt om det skulle funnits nånting. De vittnen som fanns bara körde iväg också.

Jag tror kanske det kan vara brytarna som finns vid pedalerna som ska koppla ur farthållaren, kanske nån har hängt sig då jag bromsade så hårt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur det är på din Saab, men jag är halvsäker på att på mina Volvo så är det separat brytare för farthållaren och för bromslyset på bromspedalen. En rejäl bromsning kan kanske ha fått ena brytaren att strula? Fast då måste du ha bromsat så hårt att pedalen mekaniskt flyttat sig på något sätt, känns det som?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo det ska finnas en separat brytare, jag kände inte att bromsen flyttat sig rent mekaniskt men den tar annorlunda nu, man behöver inte trycka lika mycket.
VHB SAAB 900 SÖKBAR.jpeg
Funktionsbeskrivning
Huvudkomponenter i konstantfarthållningssystemet
är hastighetsgivare, elektronikenhetrelä,
vakuumpump, vakuumregulator,
pedalkontakter och strömställare med
funktionerna, SET (acceleration/inställning),
RESUME (återgång) OFF (frånslag)
och ON (påslag).
Genom en kort intryckning av SET-knappen
lagras den av hasighetsgivaren avlästa hastigheten
i elektronikenheten. Vakuumpumpen
startar och drar in membranet i vakuumregulatorn,
som i sin tur drar i gaswiren.
Gasspjället intar då rätt läge för
den avlästa hastigheten.
Systemet känner av eventuella hastighetsändringar
genom hastighetsgivaren som via
elektronikenheten ger impulser till vakuummotorn
att minska eller öka vakuumet
så att rätt hastighet hälls konstant.
Tillfällig hastighetsökning påverkar inte
systemet, när gaspedalen släpps återgår
systemet till inställd hastighet.
När broms eller kopplingspedal trycks ned
öppnas pedalkontakterna och vakuumet
släpps ut, varvid gasspjället snabbt återgår
till tomgångsläge. Samtidigt kopplas vakuumpumpen
bort elektriskt, (dubbel säkerhet).
Systemet har en minnesfunktion om kopplings-
eller bromspedalen trampas ned (pedalkontakterna
öppnas), kan den inställda
hastigheten återfås genom att trycka på
RESUME.
Systemet kopplas ur och minnesfunktionen
raderas ut om hastigheten sjunker under 37
km/tim, strömställaren ställs i läge OFF
eller om tändningen slås av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Detta väcker att minne som jag måste delge från min första SAAB.

Det var en beige SAAB 900 som jag köpte för en väldigt låg summa då den läckte olja vid packboxen och bromsarna behövde renoveras.
Jag körde några veckor med väldigt dåliga bromsar, sedan fick jag hem delar och gjorde en total förnyelse:
* Tog isär och bytte packningar och glidkolvar i samtliga bromsok, putsade alla kolvarna med smärgelduk etc.
* Nya bromsskivor
* Nya klossar

Efter det hade bilen perfekt bromsverkan som en nybil. Dagen efter hade jag varit en sväng i Jönköping, och var på väg hem där det var en ganska nybyggd 2+1-väg.
Det var en påfart placerad precis där vägen gick över från 1-filig till 2-filig. Befintlig trafik fortsatte i vänsterfil och anslutande trafik kom in i den nya högerfilen.
påfart.png
Min Beige Saab var precis där den gula bilen är på bilden. En 18-åring kom i en sprillans ny Mercedes, och istället för att köra in i högerfilen som den vita bilen följde han röda linjen och hamnade precis framför mig. Jag tvärbromsade och stannade 2 decimeter från hans stötfångare!
Då var jag väldigt glad för att jag gjort bromsrenoveringen grundligt.
Mercedesföraren körde in till vägkanten och stannade, troligen för att byta underkläder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar