Men det är ju inte bara hk som säger att så och så många amper de är de flest tillverkare som säger så eller?
Skulle vara trevligt att veta hur många amper mitt steg ger för ström i hk uträkning
Det beror totalt på tiden det ska laddas ur, du kan teoretiskt ta ut 1kA ut ett steg fast under några nanosekunder.
Kontinuerigt max torde bli vad sekundären klarar av att leverera.
Ska vi vara väldigt petiga så blir det inga stora strömmar i nanosekundersintervallet på grund av stegets snabbhet samt alla induktanser som är inblandade. Jag tror att du slant med en faktor 1000 så där.
Rent tekniskt är strömangivelsen ett rent säljargument och väldigt lite med verkligheten att göra. Rätta mig om jag har fel: Man kan aldrig få mer ström än Utopp/DC-resistansen. Om jag har fel, ge mig en bra förklaring på detta!
Exempel:
Utopp = 50 V
DC resistians = 2 ohm (för 4 ohms högatare)
Itopp = 25 A
Vi har en skillnad på hur mycket steget kan leverera och hur mycket som behövs.
Å andra sidan....under hur lång tid kn denna höga ström leverereras?...ett par millisekunder?..om nu steget utsätts för en något snällare last..låt då säga 2 ohm (istället för låt säga..0,6 ohm)...men under lite längre tid. Då är det ju "gött" å ha lite reserver.
Å andra sidan...om högtalarnas nominella impedans ligger på 6 eller 8 ohm så kanske nätdelens dimensionering kan betraktas som "onödigt tilltagen".
Man skall ha i minnet att för 20 år sedan var problemen inte sällan just förmåga att lämna ström.
Tänkte liva upp denna tråden igen det är så här att steget har börjat brumma rejält igen nu utan att jag har gjort nått, undra vad det kan vara kan vara nåb konding, det är båda kanalerna! Man hör brummet i mellanregistret på högtalarn
Du får väl helt enkelt göra som alla andra: Plocka fram multimetern och oscilloskopet och felsöka! :/
Och försök att dra lite egna slutsatser nu och visa att du inte är ett barn som skriker efter hjälp så fort nånting går snett
Dessutom är det fullkomligt meningslöst att skapa en till användare när den 'gamla' fungerar. Om någon nu vill byta namn är det bättre att skicka ett snällt PM till en admin. Men det blir bara rörigt om någon byter namn.
danne_linkinpark: (eller tollen88 ? se där, det är redan rörigt..)
Du skrev bara att det brummar konstant både om man har signal och ingen signal. Förändras brummet om du ändrar volymen på förstärkaren?