DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Ja oj, finns mängder att fundera på. Energifrågan är nog enklast för oss. Vi har typ Sveriges billigaste fjärrvärme i Luleå och det är näst intill obligatoriskt att ansluta sig till fjärrvärmenätet så den frågan kan vi anse löst :) Har eldat ved under hela min uppväxt så det slipper jag gärna oxå. För massa år sedan monterade jag 20 kvm vattenburen solvärme på mina pärons hus. Fungerar hur bra som helst, men de bor ju lite längre söder ut än Luleå (ca 50 mil). Sol eller vindenergi i norra norrland är nog ingen bra affär är jag rädd. Mörkt, kallt och vindstilla större delen av året :)

Ang automatisering ska jag nog köpa aktier i Nexa/X10 innan vi sätter igång för det kommer garanterat bli en helt trådlös installation av all ljusstyrning i huset. I vår lilla lägenhet är i princip allt styrt av allt från kommersiella lösningar till hemmahackade dylika. En fjärkontroll till hela lgh i princip. Jobbat hårt och länge på detta och kommer aldrig gå tillbaka till trådbunden kontroll av ljus, de e ett som är säkert.

Ser verkligen fram emot husbygget. Men närmast blir det att totalrenovera badrummet i lägenheten, med start i sommar. Antagligen börjar vi inte bygga huset förrän om kanske ett år så vi blir kvar i lgh ett tag till å ett fint badrum har vi drömt om länge, det enda vi inte totalrenoverat i lhg så blir lixom pricken över i'et.

Hoppas hitta användningsområden för fräsen även under badrumsbygget :)

Huset vi drömmer om:

Fulsnygg fasad, men insidan väger upp det med råge!!!
Bild

Matsalen med ljusinsläpp från takfönstret i toppen på huset.
Bild

Den takhöjden är "to die for"!! Å så ett stort kupolfönster längst upp i "pyramiden"!
Bild

Huset heter Pantheon (från Anebyhus) och lever verkligen upp till sitt namn. "Ett hus för gudar" har det kallats :)

Nu ska jag fortsätta fantisera om framtiden :)

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Godisleverans igen, antagligen sista ordern från Solectro. Åter igen har dem levererat varor som inte finns egentligen så jag måste säga att jag är mycket nöjd med deras service, oavsett prislappen.

Bild

Nu avvaktar jag bara Z-plattan från Erlandssons, kan ta ngn vecka till men jag har gott om tid att vänta, dvs. inte tid att meka nu iaf :)

Uppdateringar kommer framöver!

Over and out!
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Julafton, igen!

Idag efter jobbet plockade jag upp plattan för z-axeln. Erlandssons har åter igen levererat till belåtenhet!

Den väger dock 6,7 kg så betydligt mer än den aluplatta jag beräknat Z-axelns ramp/rpm på så där får jag nog göra nya beräkningar.

Nu ska jag "bara" korta linjärgejdrarna (de är för långa), bygga ngt för Z-home givaren, borra/gänga lite hål i sidorna på plattan för lagerfästen, montera spindelfäste osv osv, sen är det montage av Z å sen testfräsning. Ska bli riktigt kul att se den jobba för första gången!!

Bild

Osäker när jag ska hitta tid till detta men nu är det nära iaf!!

Over and out //L
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Härligt!
Jag brukar fundera på när det är dags för dig att uppdatera din tråd. Alltid lika spännande.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Kul att ni följer bygget!

Hoppas hinna ngt i helgen med det ser tjockt ut i kalendern så får bli med kofot jag bänder in lite mek där.

Har dock en del funderingar kring vad som är en värdig första testfräsning. Axlarna lär inte vara 100% vinkelräta då jag inte börjat justera den biten ännu så ngt med oregelbunden form vore fint. Kanske en 3D-logga av ngt slag. Dock har jag ju bara EN fräspinne att använda, en 4mm 2-skärig VHM-fräs från DATRON med hörnradie (0,4mm) så kanske inte kan bli ngt spännande med den.

Vad tycker Ni jag ska fräsa som första detalj?
Och framförallt vad kan jag lämpligen använda för RPM, feed, skärdjup, radiellt djup osv om jag vill köra mjukare alu med manuell T-spritkylning (har inte kickat igång fogbustern ännu). Har 2,2kW att tillgå på spindeln men vill nog inte maxa ur den till en början. Har lite dåligt med Amp i nuvarande lokalen.

//Love
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta inte alu som första test välj nåt annat mer förlåtande material typ någon plast skärbräda eller nåt sånt
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Håller med tecno, jag brukar köra lite markskiva som test.. såndär blå cellplast.

I 1050HA brukar jag köra 500mm/min, 0.5-1mm/pass och runt 10krpm med en 3mm tvåskärig endmill.
När jag tar 0.5mm/pass behöver jag knappt spruta på nå t-sprit alls...
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

True true. För första funktionstest lär det inte bli alu :) Men sen när det är dags för ngt mer kreativt vill jag nog testa alu iaf.

Hittade lite tid igår. Massa hål borrade och gängade så fick äntligen montera ihop Z-axeln. Blev en stadig pjäs på 18,6 kg. Inte så lyckat med så hög vikt iom att jordaccelerationen inverkar på denna axel. Men går jag ner i acc till 1500mm/s2 och maxhastighet till 6000mm/min så bör det vara ok med en faktor 2 i marginal (se beräkningar)

Ngt jag funderat på är om stegisarnas Nm-kurvor även avser bromsning!? Deaccelerationen för Z är inte heller att leka med, vore trist om man tappar steg (eller snarare får bonussteg) vid acc nedåt eller inbromsning nedåt bara för att stegisarna är klenare vid mothåll/inbromsning. Ngn som vet?

Bild

Bild

Nu återstår att montera modulen på maskinen, dvs inte långt kvar nu!!

Over and out /L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Mr Z is alive!!!!

Idag har Z-modulen monterats!!!

Här är slädarna och plattan på plats. Även hominggivaren för Z.
Bild

OhhhhYeah!!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Å så en film!

Ja då ska man bara koppla in lite givare å fylla spindelkylningen med ngn bra kylvätska sen är det fräsdags!!
Riktigt nöjd så här långt.

Over and out /L
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Grattis! Ser riktigt bra ut, en rejäl pjäs blev det av det hela, men fattas bara med det arbetet och den budget du haft :tumupp: Nu väntar vi med spänning på dom första spånorna 8)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Grattis, vilket monster! Vilka dimensioner har den, ser väldigt lång ut! Perfekt att kunna ha flera uppspänningar samtidigt.
Superfinish på allt!
thewho

Inlägg av thewho »

Ser ju ut som en "köpesmaskin" :tumupp: ska bli kul att se hur den presterar :)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Kul att ni uppskattar bygget! Mycket svett å tårar i detta projekt :)

Bearbetningsytan ser ut att bli ca 1250x530x220mm (Z-omfånget är jag inte 100% på, har inte mätt upp det IRL).
Beställde just lite onödigt dyrt vatten till spindelkylningen. Blått vatten blev det :)

Är det ngn som har tips på bra metod att kontrollera vinkelrätheten i planen? En maskin i denna storlek behöver stooora vinkelhakar om man ska gå den vägen. Har en bamsehake men den verkar inte hålla vad den lovat avseende vinkelräthet :( Pengar i sjön mao.

//Love
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag mäter vinklar brukar jag ofta kryssmäta med ett digialt skjutmått eller indikatorklocka som jag förlängt med en stång av lämplig längd. Mina bröder som servar och installerar CNC-maskiner använder förutom laser. en stor precisionsslipad bautasten, som är så nära rätvinklig som den går att få, i kombination med en indikatorklocka .
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Tack för tipset. Funderat på en bautasten oxå.
Jag tror största problemet att mäta kommer bli Z-axelns vinkel relativt X/Y.
X/Y planet borde vara enkelt. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte byggt in mer justeringsmöjligheter för alla planen, men men. Får hoppas det inte ser allt för illa ut initialt.

//L
Skriv svar