Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det snart dags för sta
Ser ju bra ut det där... men du har också en Raw 1.5 ? Det behöver ju inte vara proffsgjort för att vara ett bra spindelfäste, antar att om mitt funkar tillfredställande kan jag använda det tills det inte funkar mer eller tills jag gör ett liknande som jag fräser ut, kanske ser lite snyggare ut om inte annat.
Ja det är en Raw 1.5
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ser fint ut det där... kuggstång dessutom... vad har du för wasteboard ? några fler bilder på hur det är gjort ?
Det var ju en kille från övre norrland som byggde en fin fräs.
Jag har glömt användarnamnet, "doktor" någonting.
Jag har glömt användarnamnet, "doktor" någonting.
Tog och köpte mig en planhyvel idag... duger nog till att få relativt plana ytor på brädor och plank i alla fall.. verkar funka jätte bra, utkastet funkar super bra, blir nästan inget spån alls utanför...
Är den från Biltema?
Hur tjocka plank tar den?
.

.
Gissar att den kommer från: Clas Ohlson.
Den kommer från Clas Ohlson, hur tjocka plank den tar.. 150mm höga.. och 318mm breda..nr1madman skrev:Är den från Biltema?
.
Idag tog jag mig för med att bygga en dust collector eller Cyklon som man kallar en också, ser inte jätte fin ut men fungerar väldigt tillfredställande måste jag säga, blev faktiskt jätte bra, bättre än jag trodde... inget spån kommer till dammsugaren alls, så får hoppas det förblir så.
Sen har jag skruvat fast waste board också, samt börjat fundera på kabeln till spindeln, tror jag kommer knipsa av kabeln och förlägna den och sätta in den i kabelkedjan som alla andra kablar ligger i, enklast så tror jag..
Sen har jag skruvat fast waste board också, samt börjat fundera på kabeln till spindeln, tror jag kommer knipsa av kabeln och förlägna den och sätta in den i kabelkedjan som alla andra kablar ligger i, enklast så tror jag..
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Byggt en Cyklon - Dust Colle
Sitter och funderar på hur fan det var man sätter limit travels på mina axlar, har googlat lite o så men har för mig nån här var väldigt kunnig inom detta område på just LinuxCNC.... alltså så axlarna bara går visst mycket i båda riktningarna...
Alltså mjukvaruvägen och inte fysiska brytare?
Isf, i stepconf och inställningarna för varje axel är den en rad där det står "Table travel" och två rutor, där anger du hur långt från home-läget den kan gå.
Här du home i ena änden så blir det 0 till tex 100 eller hur långt den nu ska få gå.
Isf, i stepconf och inställningarna för varje axel är den en rad där det står "Table travel" och två rutor, där anger du hur långt från home-läget den kan gå.
Här du home i ena änden så blir det 0 till tex 100 eller hur långt den nu ska få gå.
Jag ska kolla upp det där, känns viktigt, nej jag har inga switchar ännu, känns inte jätte brått med det eftersom man kan sätta travel limit i mjukvaran också...