POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: POS baublys cnc (ATC-Film!)

Inlägg av Perkla »

POS detta har inget med din tråd att göra.. men jag har skickat ett PM till dig, om möjligt önskar jag svar på det så snart som möjligt innan jag kolla andra möjligheter ang en sak jag skulle måsta anlita nån för.. :D

Tack på förhand..
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag köpte CAMBAM-licens, jag gillar programmet, speciellt dom äldre utgåvorna och nu när jag listade ut hur jag skulle ändra i postprocessorn så var det lika bra att slå till.

Det borde lösa problemet med olika långa verktyg på ett bra sätt, återstår bara att få maskinen att greppa verktygen exakt lika varje gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Här är postrocessorn som jag fixat som ger ut G-kod för tool-offset till cambam ifall nån vill prova.
Sen är det bara att mäta in sina verktyg i mach3 "tool offset"
ta bort .txt på slutet.

Den lägger allså till G43 H# på verktygsbytesraden i gkoden.

tex: "M6 T3 G43 H3"
baublys.cbpp.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har funderat över om den här spindeln kommer vara jobbig att ha som "universal" pga det höga varvtalet och den förhållandevis låga effekten.

Jag testade i MDF 8mm djupt och 800mm/min med en 3-skärig 6mm pinnfräs, det gick fint på 2/3 av maxvarv och spindeln drog ca 5A konstant.

Samma pinnfräs i aluminium ca 200mm/min gick bra med 1mm skärdjup men sänkte jag till 2mm så började spindeln sacka.

Det är alltså inga otroligt bra resultat men för mycket saker jag gör så duger det, ska jag köra mycket tunga saker så får jag växla spindel för det jobbet.

Nu var det här bara enkla snabba tester utan kylning osv så det går kanske att förbättra resultaten när mer länpliga verktyg osv men
jag är ganska nöjd, det var bättre än jag trodde.

Däremot på låga varvtal så är spindeln ortoligt slö, jag vet inte vad man skulle kunna fräsa i under 20000rpm, frigolit kanske. :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

För att inte riskera haveri om jag blir utan luft så ska det nu koppas in in tryckvakt på nödstopps-slingan.
En luftslang lossnade när jag höll på att testa verktygsväxlaren och då blev det stora problem när fräsen försöker byta verktyg... :humm:
Nu har jag i alla fall fått tag på en tryckvakt så förhoppningsvis ska det inte kunna hända igen!
IMG_20111002_104626.jpg
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Idag kopplas i princip allt klart, en ny 24V-luftventil med styrande solidstaterelä och nödstoppande tryckluftsvakt ska in i lådan, kvar att koppla in är spindelstyrningen med relä och 0-8V (Som tar två utgångar...)

För några år sen när det här var helt nytt för mig skrev Tecno i en tråd att det fort brukade ta slut på in och utgångar på breakoutkortet, jag tyckte han överdrev en hel del, man kopplade ju bara in en nödstopp och nån homegivare sen kör man ju! :)
Men nu visar det sig att han har rätt.... :roll: det finns inga utgångar kvar till en fjärde axel och ingångarna är slut dom också om jag ska göra allt jag tänkt. :) Och i början på tråden skrev jag att det skulle få plats en frekvensomvandlare i låda, det visade sig också vara helt fel. :lol:
styrsystem.jpg
Senast redigerad av POS 12 oktober 2011, 19:52:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Förra gången jag kopplade in ett ssr-relä glömde jag visa mitt lilla kort som styr jordningen av relät så man slipper problem med för svag stryrström från breakoutkortet osv.

Sätts rakt på relät och har fattigmanskontaktplint, NPN-transistor och två 3,3Kohm motstånd. :)
ssr-kort.jpg
ssr-kort1.jpg
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Idag fixade jag till några grejer i min screenset, nått som jag funderat på många gånger men aldrig provat.
Det visade sig att det var ganska lätt att fixa till knappar och leds så som man ville ha dom "Mach3 Screen Designer"

Jag kommer definitivt anpassa utseendet mer efter mina behov och göra det mer pekskärmsanpassat nu när jag kommit över den första lilla tröskeln.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag köpte en varvtalsmätare och den kom idag, kollade direkt vad mina spindlar varvade.
Jägerspindeln sen ni på bilden.

Det sitter redan en varvtalsmätare på min VFD till den andra fräsen jag har så jag kollade min nya mätare mot den och dom visade samma värden så den verkar funka bra!
varvtal.jpg
thewho

Inlägg av thewho »

Jävlar :shock: haha
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag ska försöka klara mig med att bara kompensera för Z och inte mäta verktygen vid varje byte, det går snabbare och jag
klarar inte att fixa ett mätnings-macro utan hjälp tror jag.
Stoppringar på verktygen och fjärdrande verktygsställ är vad jag ska prova.

Idag har jag byggt ett fjädrande ställ för nio verktyg och mätit in verktygen i tooloffset-tabellen i mach3 så teoretiskt fungerar det nu, jag ska kanske köra ett testprogram senare i dag.

Nu i veckan borde jag bli klar med varvtalsstyrningen till spindeln och sen ska fräsen byggas ut med ett modbus-kort så jag frigör lite utgångar på bob:et till fjärde axel och jag får möjlighet att koppla in tex en pendant.

Så har jag fått en idé om en enkel verktygsväxlare på min andra fräs också, eller egentligen en extra luftdriven Z-axel som bara ska vara för ritsgravyr.
verktygsställ.jpg
Senast redigerad av POS 16 oktober 2011, 16:55:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det verkar som jag fått det att funka ganska bra, ett fel som jag märkte (den hårda vägen..) är att G43 ligger kvar och kompenserar även när man kört klart sitt program. Byter man sen verktyg och nollar om Z för ett nytt jobb blir det fel offset.

Jag tror lösningen är att låta postprocessorn lägga in G49 i slutet av alla program, låter det vettigt?
Man kan ju slå av det manuellt i mach3 men då måste man komma ihåg att göra det också.
Sen nollar man alla jobb med tool:1 som har noll i offset, att ha en mätprobe som tool:1 kanske är smidigt.

Här är i alla fall en film på mitt första test, spindeln styr jag manuellt samtidigt som jag filmar...det går väll sådär kan man säga, ska bli skönt när den är styrd av mach3. :)

H.O

Inlägg av H.O »

Har du kollat Config->General Config?
General config.jpg
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

:oops: nej inte den rutan, jag kollade bara "axis dro properties" med det är mera när man stänger ner mach3 tror jag.

Nu är i alla fall "remove tool offset" ikryssad så det borde lösa problemet, tack H.O.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

X-IL skickade dom sista sakerna till min spindelkort, kortet har ett relä och PWM-analog 0-12V
Utspänningen är ställbar eftersom jag bad X-IL rita kortet med en LM317T och en pot att justera på.

Uppkopplat på fräsdatorn för test funkade allt bra och när jag ställt den till 8V som max så provade jag hur kurvan såg ut.
På 60000rpm (max) gav det 8v ut på 30000rpm gav den 4V och på 15000rpm gav den 2V. :)
Det verkar som den är ganska linjär.

I morgon ska jag testa med spindeln också och justera utspänningen så jag får 60000rpm med varvtalsräknaren jag köpte.

Det enda som blev lite tokigt var att potten sitter med justeringen åt fel håll....men det går att pilla på baksidan på den också. :)

Tack X-IL för grejerna och hjälpen! :tumupp:
PWM-analog.jpg
Skriv svar