POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS baublys cnc (ATC-Film!)

Inlägg av POS »

Här är en film med justerat macro, lampan ersätter kylningen eftersom jag inte fått hem den nya ventilen ännu men man ser funktionen.
Höjderna är också fixade så det blir inga långa omvägar i mellan bytena.

Verktygsstället är förbättrat men jag gör nog ett bättre när allt annat är klart, stoppringar ska svarvas men o-ringar duger att testa med.

Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

VFD:n är ju lite besvärlig att ersätta så jag har gjort mitt bästa för att den jag har ska vara så bra som möjligt.
Ordentligt rengjord på insidan från spånor, damm och annat skit och omlackad på utsidan.

jag ska få en offert på en ny VDF som är programerbar och levereras färdigprogramerad för min spindel, ska bli intressant att se om det faller inom budjet.
vfd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag hittade faktiskt 4st begagnade spindlar med styrning på ebay som är mycket lika min.
Priset är nog utanför den vanliga hobbybudgeten med en bit över 20K styck.

http://www.ebay.com/itm/Precise-Spindle ... 20bc979d9b

http://www.ebay.com/itm/Precise-Spindle ... 23146bce4b
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vet att du inte gillade förminskningshylsor, men här var det ett hyfsat pris på fem stycken i alla fall: http://www.ebay.com/itm/5x-Engraving-bi ... 25644b8d42
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har redan beställt 5st ifall jag behöver. :)
Beställde en optisk varvtalsräknare också så jag kan ställa in varvtalet bra mot mach3 sen.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Är det nån som använder "tool offset" i mach3 och i så fall vilket camprogram kör ni med?

Cambam (free) postar inte ut tex "M6 T1 G43 H1" som jag tror jag behöver för att kompensera för olika verktygslängder.

Jag tycker mig ha fått det att fungera med längdkompenseringen och inmätningen i mach3 men jag måste ju posta passande g-kod också.

Det börjar verkligen bli dax att skaffa ett cam-program som sparar verktygdata och som man kan ändra postprosessorn på. :(
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

sheetcam är bra och inte så dyrt. Har det till min leksaksfräs och det är aldrig fel på det programmet iaf :vissla:

Ljuvligt smidigt i jämförelse med cambam. Numera känner det tom av om man ändrar i den importerade .dxf filen så man behöver bara ändra i autocad sen trycka JA i sheetcam därefter trycker man på P och skiten är i mach3 tar verkligen bara 5 sekunder från ändring tills det är i mach3.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ska kolla runt lite och se om det kan funka.

Det bör ha, verktygsbank med längdkompensering eller möjlighet att posta G43 H# för att det ska fungera.
Tror jag i alla fall. :roll:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tyvärr är jag för korkad för att veta det dära, demot tillåter dock allt vill minnas att begränsningen är antalet rader.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Efter lite klurande så lyckades jag skriva om postprosessorn till cambam+ så att den postar koden med G43 H#
Tyvärr så kan man inte ändra postprosessor i gratisversionen verkar det som och jag har bara trial av cb+

Ännu en sak att lösa. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag skulle nog fundera på om inte CamBam+ är värt sin kostnad? Speciellt om du nu kan få ut verktygskompensationen där. Ca 1000kr kostar det väl.
Jag använder ju bara trial och har inte testat sheetcam speciellt mycket men gillar CB starkt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag får fundera på det!

Att mäta in sina verktyg i mach3 sen låta kompensera för längden kan man göra även utan verktygsväxlare tex genom att ha en stoppring på dom eller trycka dom i botten på chucken.

Nu var jag tvungen att fixa det men det hade varit mycket bra att kunna förut också.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kan alldeles för lite om G-kod för att förstå hur allt hänger ihop. Jag har alltid nollat manuellt mot arbetsstycket osv.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nu ska jag inte behöva mäta utan bara byta, mach3 håller koll på att tool 1 är 30mm långt och kompenserar för det.
Det man gör i gkoden är att man kallar på ett verktyg tex T1 och G43 H1 gör så att mach3 kompenserar

G43=vektygslängd offset
H1=hämta längd från verktygsbanken för verktyg 1 (ungefär)

Verktygen mäter man i i mach3 under offsetmenyn.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Då hade jag åtminstone gissat rätt. :tumupp:
Skriv svar