Notbladsvändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Re: Notbladsvändare

Inlägg av Hobbyisten »

Ni tar inte hänsyn till den mänskliga faktorn, vad som helst kan hända, stress som om man läser en ljudbok och måste fatta direkt, annars kan man komma på efterkälken och så blir det en härva av förvirringar. Den ålderstigne Kantorn med sin toleranta publik kanske vill börja om osv. Vi behöver inte utgå från att Kantorn är ett high-tech-geni som kan justera inställningarna under psalmernas gång eller emellan dem.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nån som blir stressad, måste börja om o.s.v. kanske inte har lika stort behov av att vända blad utan att använda ett finger/handen. Att hålla rätt tempo är ju en ganska grundläggande sak när det kommer till musik och med film-lösningen jag beskrev kan man ändå spela ca 10-15% långsammare än inställt tempo på en 5min låt utan att hamna utanför sidan.

Men ja, att kunna bläddra fram och tillbaka i nothäftet vore ju bra men de har redan kommit många bra lösning på det i tråden. Vet inte om nån föreslagit blåsa/suga i ett munstycke men det skulle ju funka också :humm:
Willow

Inlägg av Willow »

En produkt som använder en "Bite switch" kopplad till PC via USB för att bläddra i noterna:

Edit:
Och här är en "tounge switch" från samma bolag: https://www.airturn.com/products/tongue-switch
Senast redigerad av Willow 4 januari 2019, 21:32:01, redigerad totalt 1 gång.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Glattnos: Du är inte musiker va?

Antalet takter på ett notblad beror på hur många noter som finns i respektive takt och har inte ett dugg att göra med vilket tempo man spelar i.

Dessutom finns det ofta repetitionstecken som spänner fram och tillbaka mellan sidor.

Sen brukar bra skrivna noter vara anpassade för bladvändning. Eftersom man inte läser noterna när dom skall spelas utan lite före kommer sånt oftast någon takt innan det är slut på noterna för sidan. D.v.s. det kommer ett paustecken eller något sånt nån takt före sista takten. Det är dock inte all musik det fungerar på och sen är olika musiker olika bra på att hålla takter i huvudet.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

holger: Jag spelar själv och vet skillnaden på takt och tempo men oavsett hur låten ska spelas så är det inga problem att göra ett filmklipp som följer detta. Hur ett repetitionstecken skulle vara ett problem förstår jag inte.
Jag håller med om att det inte blir universellt och naturligtvis måste man göra ett filmklipp för varje låt. Men det är en lösning som inte kräver någon särskild hårdvara för att byta blad, dock kräver det lite video-redigering :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu är ju människor inga maskiner. Sätter du två personer vid varsin orgel med samma noter kommer de INTE att spela exakt lika fort (om de inte har en metronom eller nåt som ger takten).

Och om vi nu ska styra så strikt kan vi väl lika gärna bygga om orgeln till MIDI? Då försvinner alla problem med notbladen:)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Landa båda fötterna på jorden. Två switchar som kan knuffas till med axlar/huvud är enda realistiska lösningen. Saknas alternativ tills församlingen lyckas med att anställa guden Shiva som kantor. Det bara är så.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är inte så säker på att den lösningen är mer realistisk än ett par andra som föreslagits, hur ska du koppla switcharna till plattan som visar noter? Den har ingen ingång för switchar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Blåtand eller USB för anslutning.

Både händer och fötter är upptagna. Något i käften blir odrägligt dräggligt. Det behövs exakt kontroll både bläddra framåt och bakåt. Då faller allt automatiskt krafs bort. Återstår något att påverka med rörelse av överkropp/huvud.

Bästa vägen vidare är att föreslå någon placering av switchar för kantorn och få veta om hen kan tänka sig att det kan fungera. Vi här saknar detaljkänedom och att sväva ut i det orealistiska leder ingenstans.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

I spelbordet finns det vanliga mekaniska trycknappar och en bluetooth sändare som sänder till padden.
Så det är inte något problem med kommunikation med padden, men det vore snofsigt om padden kunde ta emot från två sändare.
Det måste se snyggt ut då det spelas konsert på orgeln, organisten sitter framme i kyrkan till allas beskådan.
Mikrobrytare på en ställning i huvudhöjd, nja.

Protte
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

>>Nu är ju människor inga maskiner. Sätter du två personer vid varsin orgel med samma noter kommer de INTE att spela exakt lika fort...
>>Och om vi nu ska styra så strikt...

För att förtydliga. Om man gör ett videoklipp som jag skrev så behöver man inte spela i exakt hastighet. Börjar man t.ex. mitt på skärmen så kan man se alla noter ca 20 sek både före och efter det man spelar och man kan således dra sig lika mycket åt ena eller andra håller under låtens längd utan att det borde vara ett problem. Man har "råd" att både tveka och börja om ett par takter.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Google hade en maskin som scannade in böcker. Den hade någon form av automation för att vända papper med boken liggande. Du kanske kan låna en idé från den?

Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Ja, där är ju det som jag trodde att tråden skulle handla om när jag först läste rubriken :D
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Helt klart att orgelspelande kräver arbete av bägge händer och dito fötter.
Men det hindrar inte att högerfoten, den som sköter swellpedalen ("volymen"), också kan manövrera en liten brytare som foten kan trycka i sidled.
Det finns i min gamla Hammond där den brytaren sköter pedal sustain. En mikrobrytare med en liten arm?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp det är så att man spelar med båda fötterna, men man spelar toner, inte hela tiden vila högerfoten på svällpedalen.
Och det finns en fotknapp för bladvändning redan men det räcker INTE.

Protte
Skriv svar