Vid 5,5 bars sluttryck och 3 bars arbetstryck, ger en 24 liters runt 10l arbetsvolym, typ.
Sedan om du kan acceptera lägre arbetstryck, så ökar arbetsvolymen.
Tekniken bakom det hela':
I hydropressen finns det en gummiblåsa, vilken fylls med vatten, på andra sidan finns det luft.
När gummiblåsan är helt tömd, så skall lufttrycket i behållaren motsvara det minsta arbetstryck du behöver.
När sedan gummiblåsan fylls med vatten, så stoppar pumpen vid det inställda vattentrycket, eftersom luften komprimeras "linjärt" så innebär en dubbling av trycket en halvering av luftvolymen, vilket i detta fall innebär att vattnet tar upp halva behållarens volym
Lämpligare pump än Biltemas universal spolarpump
Re: Lämpligare pump än Biltemas universal spolarpump
sätt en tryckventil som leder tillbaka vatten till tanken vid 2.3 bar, då kommer pumpen att gå hela vattningstiden.Magnus_K skrev:Förstår vad ni menar, men är ändå ganska sugen på att prova en sån här från Jula -> Tryckvattenpump.
Risken är väl att det kommer bli väldigt många av/på cykler när den skiftar mellan max-tryck och start-tryck. Eller vad tror ni?
Jag har en liknande 12V membranpump.
Flödet regleras enkelt med en spänningsregulator.
Det är en membranpump så lite brum är det både i ljudet och i flödet.
Flödet regleras enkelt med en spänningsregulator.
Det är en membranpump så lite brum är det både i ljudet och i flödet.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Helt klart låter det om en membranpump, detta är min pump för vätskekylning till TIGen.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Min kanske väsnas lite mer men då arbetar den nära maxtryck. I ett kylsystem till en TIG så lär det väl vara väldigt lågt tryck och högt flöde?
Fick ut den gamla hydropressen från vedhögen idag och efter provtryckning så visade sig bälgen vara hel, helt fantastiskt.
Lyckades koppla ihop allt mha skrot och köra en testrunda. Kan bara konstatera att den här delen av bevattningssystemet fungerar helt klockrent.
Hydropressen låg på 60L och har testat med 2 bar luft. Det tog ungefär 2-3 min för membranpumpen att köra upp trycket till 2,4 bar samtidigt som bevattningen var i full gång.
Vet inte hur länge jag satt där och väntade på att trycket skulle gå ner så mycket så pumpen startade igen men gav upp, pannkakor med blåbärssylt lockade.
Tackar för alla tips!
@svanted & hawkan: Har funderat i era banor också men med batteridrift/soldrift på systemet så känns mer energi-ekonomiskt att ladda upp en hydropress på det här viset.
Fick ut den gamla hydropressen från vedhögen idag och efter provtryckning så visade sig bälgen vara hel, helt fantastiskt.
Lyckades koppla ihop allt mha skrot och köra en testrunda. Kan bara konstatera att den här delen av bevattningssystemet fungerar helt klockrent.

Hydropressen låg på 60L och har testat med 2 bar luft. Det tog ungefär 2-3 min för membranpumpen att köra upp trycket till 2,4 bar samtidigt som bevattningen var i full gång.
Vet inte hur länge jag satt där och väntade på att trycket skulle gå ner så mycket så pumpen startade igen men gav upp, pannkakor med blåbärssylt lockade.
Tackar för alla tips!
@svanted & hawkan: Har funderat i era banor också men med batteridrift/soldrift på systemet så känns mer energi-ekonomiskt att ladda upp en hydropress på det här viset.
Haha kul att du hittade den
Å minst lika kul att det ser lovande ut.

Å minst lika kul att det ser lovande ut.