Söker tips på småbyggen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Måste bara kolla:

*Ett magnetfält bildas om man skickar ström igenom en ledare.

*Men ett elektriskt fält bildas om en ledning är spänningsförande.

Det låter väldigt lika, (bortsett från orden "ström" respektive "spänning") så det är väl inte så konstigt om det verkar rörigt?

Men jag förstår din förklaring. (Mycket lättare att läsa utan meningar som "Du avslöjar din okunskap mer än du inser.").....
Nu håller jag helt klart med om att man inte kan mäta elektriska fält med galvanometer! :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Men hur ihelvete mäter man då elektriska fält? :shock: :D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jimmy: tycker man att ström och spänning är samma sak så är det ju svårt att separera magnetält och elektriska fält.

jack: de vanliga kabelsökarna funkar ju bra. Men då är det ju ett växlande fält. Och man bryr sig inte om något mätvärde.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Vilket leder direkt till nästan fråga: Hur funkar det "vanliga kabelsökarna"?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

De får in en svag signal via kapasitansen mellan mätproben och ledaren. Sen förstärker man den signalen. Enkelt förklarat.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Oj då, låter jobbigt.

Men om man skulle satsa på att bygga nåt som visar om det finns en ström i en ledare eller ej, dvs mäta magnetiska fält. Typ en tångamperemeter vars enda indikation är en lysdiod :)

Hur skulle man gå till väga då? Länkar?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bygg en järn kärna som du kan sluta runt ledaren. Lina en spole runt kärnan. Från spolen har du en signal som du kan förstärka.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Måste man sluta "proben" runt ledaren?

Det räcker inte bara med en vanlig järnkärnelindad spole om jag bara vill ha indikation på om det överhuvudtaget finns en ström?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

visst det går. Men du måste ju få in ledaen du mäter på i kärnan. Men ett gap kan ju vara en lösning.
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

Kan man tänka sig att elektriska och magnetiska fält som ström och spänning??

Jag kan tänka mig att elektriska fält är som spänning och magnetiska är som ström.
Att det krävs magnetiska fält för att få ett arbete gjort samt att det krävs ett elektriskt fält för att det ska kunna flyta ett magnetiskt.

Har ni alldrig sett en sånhär:
Bild
"För säkringar, vägguttag mm. PHASEN testinstrument utan metallisk kontakt för att kontrollera växelspänning i vägguttag, spänningsförande ledare. Lysdiod."


En lösning på mitt förslag är att seriekoppla ett antal NAND-grindar i CMOS utförande. En 4011 duger fint.
Koppla ihop ingångarna på varge grind och koppla i serie, det blir mer förstärkning för varge grind. På utgånen kommer man att få en fyrkantvåg på 50Hz som man kan göra nåt kul med.

Om nån har den gamla boken 501:an så sök efter Brummotagare.

Edit: Ändrade från "benen på varge grind" till "ingångarna på varge grind".
Senast redigerad av pippi 14 december 2005, 09:53:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

På biblioteket finns bla en bok som heter 301 elektroniska byggprojekt.
Mycket intressant kokbok för elektronik. Låna den!

OffTopic
När jag gick i grundskolan så lärde vi oss U=R*I, samt kopplade glödlampor parallelt samt i serie. Inte mycket snack om trafos samt elektriska/magnetiska fält där inte.

Däremot i gymnasiets Fysik B var det lite mer ingående.

23 år.. så det va några år sen. men Danei kanske är urgammal så minnet sviker dig? :)
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Aaaa... 301:an är en fin gammal klassiker! :)
Det finns även en "501:a" d.v.s. en bok med ännu fler smä projekt.

[EDIT] Läste färdigt Pippis inlägg... :oops:
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

Kommer till danei:s försvar. Jag fick i grundskolan lära mig "tumregeln". Vi testade även kattskinn(ej populärt bland tjejerna) och ebonitstav för att generera elektriska fält och det var för 13 år sedan. Om man ej har klart för sig vad skillnaden är på ström och spännig så lär det då även vara svårt att greppa skilnaden på magnetfält och elektriska fält.

Om jag är rätt informerad och minns rätt så vore det en skam om de inte lärde ut elektriska fält i danei:s ursprungliga hemort med ortens historia (1925-1991) i tanke, men danei får bekräfta eller dementera om jag är ute och cyklar.

Åter till ursprungs ämnet i tråden. Jag skulle bygga en trådsökare med sändare och mottagare. Äger själv en sådan och har haft mycket nytta av den dock ej hemma byggd.
Användarvisningsbild
pippi
Inlägg: 88
Blev medlem: 6 december 2005, 11:00:46
Ort: Umeå

Inlägg av pippi »

danei: Radio vågor..är det detsamma som elektriska fält??
Jag ser elnätet som en stor sändarantenn som sänder 50Hz som man kan ta emot med en motagare (testpennan).
Är det ett helt galet att se det så??

Jag har ett uruselt minne för faktakunskaper och måste ta fram elektronikböckerna varge gång när jag ska konstruera nåt..
..och det är inte roligt :cry:
Så jag kan inte säga om jag har blivit undervisad om olika fält eller inte.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Radiovågor är elektromagnetisk strålning och är istortsett samma sak som ljus (förutom våglängd och frekvens då). Mer kan jag inte förklara, eftersom jag helt enkelt inte kan det :)

Saxat från Wikipeida: "According to the theory, a time-varying electric field generates a magnetic field and vice versa. Thus, an oscillating electric field creates an oscillating magnetic field, which in turn creates an oscillating electric field, and so on. By this means an EM wave is produced which propagates through space."

Strålningen uppstår alltså när "saker" oscillerar? Så elnätet borde ju ge ifrån sig elektromagnetisk strålning som man kan plocka upp?
Skriv svar