Tackar för hjälpen och tipsen! Dock va det få grejjer jag har på hyllan av dessa! =)
danielr112 skrev:är ju bara att köra ett slutsteg igenom det. Mät med en dc-shunt eller dylikt och vrid upp volymen med en singel ton (bas) och se när den går av.
Gäller ju dock att du har steg därefter.
Visserligen är bas-steget på pappret tillräckligt då det egentligen skall ha en 250A säkring ensamt, men jag har bara en 50mm2 kabel bak som sedan går över till 33mm2 innan steget, denna 33mm2 kabel va tidigare avsäkrad 80A utan att brista... (nu sitter 150A säktingen där)
Vid batteriet är allt ihop säkrat med 150A och den har häller inte brustit, så det funkar inte häller att testa med...
Som sagt 200A är extremt mycket. Nu får man inte glömma att en singel ton skiljer sig mot musik då musiken bara är impulser som varar rellativt kort stund.
Har man någonsin hört hur mycket hornhögtalare hörs vid 1 Watt så blir man en smula fundersam om man oroas av om säkringar på 200 Ampere håller för sitt billjud...
Ja, i min ungdom så var jag med i en förening som försökte dra in lite pengar med att spela musik på fester (det var många av föräldrarnas bekanta som fyllde 40 och 50 där så det fanns många fester att spela på). Jag hade en gammal Opel Rekord kombi och hade högtalarna liggande där nån vecka eftersom jag inte orkade lasta ur. Fick för mig att dra en sladd från den kassa original-radion och koppla in till högtalarna som låg där bak. Det kan ju inte varit många watt ut ur den radion, men på halv volym gick det knappt att sitta i bilen.
Jag tror det var ritningar från Josty Kit eller nåt sånt, jättestora bashorn (18-tums element). De var väl 100x100x120 cm eller nåt sånt. Mellanregister och diskant var separat högtalare som ställdes ovanpå tror jag.
Det var då jag började inse att det här med Watt inte har ett jota att göra med hur högt det låter, det handlar mer om hur lättdrivna högtalarna är.
Jag gissar att i bilar har man dock problemet med vibrationer, har man lättdrivna högtalare där så fångar de upp vibrationerna? Så därför måste man ha lite tröga högtalare och kräma på med effekt istället?
I andra sidan, en 130 dB siren drar ju inte många watt? :)
1 Watt/m2 i ljudeffekt har jag för mig motsvarar 112 dB SPL, en del horn kan vara på 106 dB/Watt och somliga väldigt specialiserade typ sirenhorn kan vara på 109 dB/Watt (50% verkningsgrad) till detta skall man komma ihåg strålningsvinkeln när man pratar dB så man får betydligt mer ljudnivå av en hörnhögtalare vid 1 Watt än om samma effekt går ut i en sfär runt om högtalaren (isotopisk sfär).
Den andra delen som verkligen får en att fundera på modernare (bil)högtalares effektivitet - är att lyssna på en äldre tratt-grammofon då det är rejält högt ljud (dvs. man får i stort sett skrika till varandra i dess närhet för att göra sig hörd) ur dessa bara baserat på mekanisk effekt från nålens vibrationer på skivan.
Har förvisso bara hört detta en gång men blev verkligen förvånad över hur mycket och starkt ljud det faktiskt kom ifrån en sådan gammal spelare.
På den tiden visste man hur man skulle förvalta den lilla effekten som nålen producerade från skivan - dock med frekvensomfångsmässiga begränsningar.
Högtalaren ifråga lämnar 92dB vid 1W och den är ju bara verksam under 100Hz (mest runt 50Hz tror jag)
danielr112 skrev:För klent då ja.
Som sagt 200A är extremt mycket. Nu får man inte glömma att en singel ton skiljer sig mot musik då musiken bara är impulser som varar rellativt kort stund.
Ja, men samtidigt har jag inte en högtalare som utnyttjar slutsteget fullt så det kan ju inverka, men kan testa lite med fast ton, skall även kolla ifall jag kan hitta en tång mätare också...