Stora hål i kopparlaminat?
Re: Stora hål i kopparlaminat?
kom på en sak, det finns kakelkärnborr med diamant som skärande material, det bör funka vettigt
men för några tiotalshål hadde jag kört med stegborr
har en konisk handbrotch som jag annvänt flitigt i galsfiber, den är slö nu, men det har gått många hål
men för några tiotalshål hadde jag kört med stegborr
har en konisk handbrotch som jag annvänt flitigt i galsfiber, den är slö nu, men det har gått många hål
Med Pertinax kan du borra med vad som helst och behöver ingen kylning (=ingen olja/skärvätska) då kopparen är så tunn.
Med glasfiber slits ALLT, frågan är bara hur fort, kylning hjälper inte.
Koppar är så mjukt att det går med vilken träborr som helst, gäller även aluminium men där sliter oxiden något mer på borren så kylning behövs (=sprit).
Det är dock alltid viktigt med vassa skär på borret när det gäller metaller och andra hårda material.
Med glasfiber slits ALLT, frågan är bara hur fort, kylning hjälper inte.
Koppar är så mjukt att det går med vilken träborr som helst, gäller även aluminium men där sliter oxiden något mer på borren så kylning behövs (=sprit).
Det är dock alltid viktigt med vassa skär på borret när det gäller metaller och andra hårda material.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Intressant att höra, "allt" jag behöver göra är alltså att skaffa pertinax-laminat istället.
Undrar dock om det glasfiber-laminat jag har på 200X300mm går att få i pertinax-form.
Det behöver iofs inte vara riktigt så stort men i runda slängar.
MVH/Roger
Undrar dock om det glasfiber-laminat jag har på 200X300mm går att få i pertinax-form.
Det behöver iofs inte vara riktigt så stort men i runda slängar.
MVH/Roger
Pertinax skall även finnas i samma storlek som glasfiber men numera är det kanske inte riktigt lika lätt att få tag på i hela plattor då det vanligaste man annars hittar är hålade experimentkort.
kom på en sak, det finns kakelkärnborr med diamant som skärande material, det bör funka vettigt
Diamant kommer inte att fungera så bra eftersom glasfiber är många många gånger mjukare så det kommer mer att långsamt slita upp det då det inte finns någon specifik skärande egg. Men är det stora grova korn (inte nödvändigtvis diamant utan volframkarbid eller dylikt) så går det lite snabbare men det hade kunnat bli lite jobb med det och även lite svårt att få till ett hål med exakt storlek pga kornens storlek.
Diamant kommer inte att fungera så bra eftersom glasfiber är många många gånger mjukare så det kommer mer att långsamt slita upp det då det inte finns någon specifik skärande egg. Men är det stora grova korn (inte nödvändigtvis diamant utan volframkarbid eller dylikt) så går det lite snabbare men det hade kunnat bli lite jobb med det och även lite svårt att få till ett hål med exakt storlek pga kornens storlek.
Ett koniskt borr är bra för att ta upp stora hål i FR2. Det gäller bara att trycka lagom. Borren skall avverka materialet, inte spräcka loss flisor för då blir kanten mycket ful och kortet kan även spricka. En hålsåg är svår at tkontrollera i sådant material och spräcker det lätt. Kan även riva upp kopparfolien istället för att skära. Det undviks med en konisk borr från kopparsidan.
Med en pinnfräs och ett koordiatskruvstycke är det bara fastsättning och verktygets radie som begränsar vilka hål som kan tas upp i glasfiberfritt laminat. Gäller bara att vrida sakta och aldrig forcera bearbetningen. Sågning i vanlig bandsåg går också bra med lite övning. Materialet måse hållas ner stadigt, för kommer sågbandet i klämm så fläker det loss bitar. Givetvis fungerar även handverktyg, men oavsett verktyg så tänk på hur lätt det är att fläka ut en flisa. Fila aldrig uppåt/inåt en kant.
Det tycks finnas två sorters glasfiberfritt laminat. Den ena är mörkbrun och släpper inte alls igenom ljus. Det är äkta pertinax och är uselt. Spricker lätt och får jättelätt foliesläpp vid lödning. Den andra är ljus gulbrun och är betydligt bättre. Conrad har dessa kort, både med och utan resist. Bungard vet jag är det drägliga materialet, Raedemacher (sp.) har jag ingen erfarenhet av. De verkar (tyvärr?) hålla på att gå över till detta billigare fabrikat.
Med en pinnfräs och ett koordiatskruvstycke är det bara fastsättning och verktygets radie som begränsar vilka hål som kan tas upp i glasfiberfritt laminat. Gäller bara att vrida sakta och aldrig forcera bearbetningen. Sågning i vanlig bandsåg går också bra med lite övning. Materialet måse hållas ner stadigt, för kommer sågbandet i klämm så fläker det loss bitar. Givetvis fungerar även handverktyg, men oavsett verktyg så tänk på hur lätt det är att fläka ut en flisa. Fila aldrig uppåt/inåt en kant.
Det tycks finnas två sorters glasfiberfritt laminat. Den ena är mörkbrun och släpper inte alls igenom ljus. Det är äkta pertinax och är uselt. Spricker lätt och får jättelätt foliesläpp vid lödning. Den andra är ljus gulbrun och är betydligt bättre. Conrad har dessa kort, både med och utan resist. Bungard vet jag är det drägliga materialet, Raedemacher (sp.) har jag ingen erfarenhet av. De verkar (tyvärr?) hålla på att gå över till detta billigare fabrikat.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Intressant!
Kort kommentar, jag har några rena pertinax-laminat utan koppar och har försökt nyttja dom vid något tillfälle till gud-vet-vad men vad jag minns var att dom sprack väldigt lätt när man försökte såga i dom med liten bågfil.
MVH/Roger
Kort kommentar, jag har några rena pertinax-laminat utan koppar och har försökt nyttja dom vid något tillfälle till gud-vet-vad men vad jag minns var att dom sprack väldigt lätt när man försökte såga i dom med liten bågfil.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Bara om det är tillverkat av DuPont Chemicals. I annat fall är det PolyTetraFluorEthylene eller Etan på slutet här i Sverige.
Så extrema material behöver nog inte vi amatörer. Det används vid extrema frekvenser på många GHz för att det har så låg förlustfaktor. Krävs väldigt vassa skär för att bearbeta, annars bara glider verktyget eller tänjer på materialet. Har för mig det skall vara borr med annan skärvinkel än det brukar vara vid håltagning i ptfe om det skall fungera bra.
Så extrema material behöver nog inte vi amatörer. Det används vid extrema frekvenser på många GHz för att det har så låg förlustfaktor. Krävs väldigt vassa skär för att bearbeta, annars bara glider verktyget eller tänjer på materialet. Har för mig det skall vara borr med annan skärvinkel än det brukar vara vid håltagning i ptfe om det skall fungera bra.
Stansa hålen. En bit rör med rätt ytterdiameter som slipas/filas vasst invändigt. Kläm en offerbit i trä och biten som skall ha hålet samt rörbiten i ett skruvstycke. Sedan är det bara att skruva åt. Blir röret slött så går det lätt att fila till det igen. Detta funkar även med kvadratiska/rektangulära hål. Jag har själv kört detta i 2mm Alu och fyrkanthål 25x25mm med gått resultat.
- prototypen
Pertinax och centrumborr i den diametern tror jag inte riktigt på, finns en mycket uppenbar risk att det hugger vid genombrottet och spräcker bort en stor bit.
Men jag har ett erbjudande till Roger, jag har hålpunch 22,5 mm för att ta hål i FR4 som du kan få låna om du betalar frakt och bjuder på kaffe när jag hämtar tillbaka den efter påsk.
Protte
Men jag har ett erbjudande till Roger, jag har hålpunch 22,5 mm för att ta hål i FR4 som du kan få låna om du betalar frakt och bjuder på kaffe när jag hämtar tillbaka den efter påsk.
Protte
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej RADIOT!RADIOT skrev:Stansa hålen. En bit rör med rätt ytterdiameter som slipas/filas vasst invändigt. Kläm en offerbit i trä och biten som skall ha hålet samt rörbiten i ett skruvstycke. Sedan är det bara att skruva åt. Blir röret slött så går det lätt att fila till det igen. Detta funkar även med kvadratiska/rektangulära hål. Jag har själv kört detta i 2mm Alu och fyrkanthål 25x25mm med gått resultat.
Vilken underbart innovativ och nästan skrämmande enkel lösning!
Och precis som du säger, funkar ju faktiskt även rektangulär håltagning med denna snillrika metod.
Jag älskar sånt här, enkelt (gäller "bara" att komma på det enkla) OCH billigt

Tack!
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej Protte!prototypen skrev:Pertinax och centrumborr i den diametern tror jag inte riktigt på, finns en mycket uppenbar risk att det hugger vid genombrottet och spräcker bort en stor bit.
Protte
Vilket underbart erbjudande!
Jag tackar och bugar!
Det är klart jag bjuder på kaffe och betalar frakten, jag skickar dig ett pm.
Och jag som trodde du inte gillade mig längre

MVH/Roger
PS
Då får jag alltså byta projekt en stund. Radion (KRP) är nästan färdigplanerad elektriskt men inte mekaniskt. Mekaniskt tänker jag, med din hålpunch's hjälp, nyttja det stora (200X300) glasfiberlaminat jag har och puncha 7 hål, alla noval, alla ECC82. Jag var f.ö precis på väg att beställa lister och plyfa till min gitarrförstärkare (KGA) som mekaniskt nästan är färdigplanerad men nu ska jag satsa på att planera vart hålen ska vara och ramverkets längder för KRP

Vänta nu, jag har missat en sak. Den kan inte puncha hål i mitt glasfiberlaminat, alltså? Så jag måste hitta ett FR4 innan påsk. Är detta rätt uppfattat?
- prototypen
Inga problem att komma åt. Det krävs ett pilothål 10 mm som du får offra en spiralborr på och sedan stansen på ena sidan, dynan på andra och skruven genom och dra åt så kommer stansen genom laminatet.
Inte gilla, ja vad var det nu vi kom ihop oss om?
Inte fått något PM än!
Protte
Inte gilla, ja vad var det nu vi kom ihop oss om?
Inte fått något PM än!
Protte
- prototypen
Första bilden:
Det krävs ett hål, men det kan man brutalborra så sliter det inte så mycket på borren.
Andra bilden:
Stansen på en sidan, dynan på andra och skruva ihop. Jag drog med en noll-nolla
Tredje bilden:
En bit på väg.
Fjärde bilden
Hålet blev 22,7 mm
Protte
Det krävs ett hål, men det kan man brutalborra så sliter det inte så mycket på borren.
Andra bilden:
Stansen på en sidan, dynan på andra och skruva ihop. Jag drog med en noll-nolla
Tredje bilden:
En bit på väg.
Fjärde bilden
Hålet blev 22,7 mm
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.