8 biter till en byte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: 8 biter till en byte

Inlägg av jesse »

überfuzz skrev:
MadModder skrev:Är det parallellt med åtta ingångspinnar så behövs ju ingen ihopbakning alls. Bara koppla en signal på varsin pinne, och läsa av dessa 8 pinnar som en byte i mjukvaran.
Men jag antar att det INTE kan göras så?
Jo, det är ursprungsidén. Om jag inte hittar på något sätt att 'baka' ihop signalerna mha hårdvara så får det bli i firmware:en.
Om du har åtta ingångar där du kör din firmware så är det ju absolut den enklaste lösningen. Allt annat är krångligare. Så varför omvandla data först för att sedan försöka tolka det?

Du nämner något om att "skydda" data. Ingen data är skyddad om den inte är krypterad. Och en seriell lina är inte mer krypterad än åtta parallella.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man ha krypterad lina så ökar komplexiteten enormt mycket - att köra någon XOR 42 på datat är snart genomskådat och till detta behöver man hantering för att upptäcka manipulerad data likväl korrupt data (som kanske inte kan skiljas ut) med felhantering.

Där får man nog titta på beprövad lösning då att göra något 'listigt' själv är ofta något som genomskådas väldigt snabbt av någon annan utifrån om det är tillräckligt intressant mål att angripa.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag ser att en och annan tagit 'skydda' till hjärtat. Bevara informationen menade jag. Så nu kan ni sova om natten igen :D
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tror jag förstår vad som ska åstadkommas:
Åtta digitala signaler som finns vid en pryl ska in i ett program i prylen, frågan är hur man kan få in dem.
Inget ska varken krypters (skyddas) eller överföras (till annan pryl).

Alt.1. använd åtta IO pinnar och läs av dem på det sätt som vald MCU medger, t.ex. genom att använda åtta IO som sitter i en åttabitars IO port, då får man en byte direkt i mjukvaran när man läser.
Finns inte en åttabitars port får man läsa flera olika pinnar och sedan bygga ihop byten i mjukvaran.

Alt.2. använda ett skiftregister (paralell till seriellt) på åtta bitar och använda tre IO-pinnar, en för gate/latch, en för CK och en för Data. Lås/läs data med latch/gate, flippa CK-pinnen medans man läserav data-pinnen och skiftar resultatet in i en byte, efter åtta pulser är det klar och man har en byte.

Lycka till!
zealotry

Inlägg av zealotry »

Och inget ska "AND:as". Apropå att ha koll på begreppen.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Tack RoPa!

Jag har skaplig koll på var, mjukvara/hårdvara, olika saker görs, enklast. Känns som att det du kallar alt 1 sitter väl med min applikation.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

überfuzz: Jag har tittat på ditt exempel och försökt få till någon formel men det får jag inte. Dock tror jag att du menar eller (or) inte and samt att har tiden med. Du behöver rita på annat sätt som folk känner till för att förklara hur du vill ha det. Boolska algebra är bra och nog ganska lätt i detta fall. Till detta behövs ett tidsdiagram.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Han ska läsa av 8 bitar och också behandla 8 bitar i mjukvaran, bla genom att använda en bitmask. Det är först vid bitmasken som den booleska algebran kommer till nytta. :)
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ja precis! I C låter sig logiska and (&&) och or (||) operationer göras på 'bytearna' jag skickar till mjukvaran. Där kan jag alltså söka efter konstigheter utan problem. Utan papper och penna till hands drar jag till med att && gör det jag vill.

Kod: Markera allt

A:0101 -- önskat mönster
B:0001 -- läst mönster
C = A && B  (pseudokod)
true ? C == A (pseudokod)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Nej.

if (A == B) {

}
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

*host* *host*

Pseudokod är i datorprogrammering ett för ett icke-programspråk specifikt sätt att beskriva algoritmer. Det finns ingen standard för pseudokod. Pseudokod används dels i äkta datorprogram, instoppade i kodkommentarer, för att ge en skiss till kod som ännu inte skrivits. ;)
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Detta är en kommunikativ en utmaning. Men det lite tålamod och god vilja brukar sånt gå att lösa.

überfuzz:
Jag och ingen annan, förutom du, vet hur mycket du kan om:
-Kompinatoriska- och sekvensnätverk.
-Progamspråk tex C inkl hantering av pesudokod
Därför blir detta svårt att förstå och förklara.

Det verkar som du inte skiljer på tilldelning "C=A+B;" och test av lkhet "if A==B then do {...}"
Istället för skriva ordet "pseudokod" kan du skriva på svenska eller något programspråklikande som folk förstår tex C, Pascal, Algol, Java, etc. vad du vill skall hända. En C-bok eller nätet kan vara till god hjälp.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

überfuzz skrev:Ja precis! I C låter sig logiska and (&&) och or (||) operationer göras på 'bytearna' jag skickar till mjukvaran. Där kan jag alltså söka efter konstigheter utan problem. Utan papper och penna till hands drar jag till med att && gör det jag vill.

A:0101 -- önskat mönster
B:0001 -- läst mönster
C = A && B  (pseudokod)
true ? C == A (pseudokod)
Oj än en gång tycks jag retat upp en och annan person här. Detta trots att jag skrev övertydligt. Jag ber om ursäkt, jag trodde att jag var övertydlig i de pseudobegrepp använde, vidare att jag utryckte mig på ett extremt basalt sätt. Jag skrev ju till och med ut att det rörde sig om pseudokod... Gissningsvis är det personer som aldrig sett programkod eller inte kan programmera som reagerat. Nå ja, vi låter udda vara jämt, det är ju trots allt ett elektronikforum, inte programmeringsforum. Läs om and och or operatorer så kommer psuedokoden att bli kristallklar, gissningsvis även för er som aldrig sett progrmkod for. :-) Gränslandet mellan hårdvara och mjukvara finns ju redan beskrivet tidigare i tråden, så hmm... :humm: jag antar att jag gör bäst i att sluta skriva mer på det här inlägget.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

MadModder skrev:*host* *host*

Pseudokod är i datorprogrammering ett för ett icke-programspråk specifikt sätt att beskriva algoritmer. Det finns ingen standard för pseudokod. Pseudokod används dels i äkta datorprogram, instoppade i kodkommentarer, för att ge en skiss till kod som ännu inte skrivits. ;)
:vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

überfuzz: Grattis. Du har lyckats att totalt kollra bort vad du vill och dina förklaringar är så omöjliga att förstå att det kvittar.

Personligt struntar jag i vilket, jag kan bara låta bli att hjälpa - och det kan alla andra också.

Vill du ha användbar hjälp behöver du att förklara vad du faktisk vill göra, jag vägrar att tro att det att samla in ett antal bits till en enhet kan vara så hyperhemligt.

Fakta:
- Du har 8 bit du vill samla in varje sekund.
- Sen vad? Ja, de ska skickas men hur? Bongotrumma, snailmail, morsekod, skrikande barn, brevduvor eller vad?

Din total vägran på att svara med fakta betyder att du har spillt många människors tid, människor som faktisk försöker att hjälpa dig framåt utan betalning eller egna motiv.
Skriv svar