Trasig kanal på förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Trasig kanal på förstärkare

Inlägg av MiaM »

OBSERVERA att gamla germaniumtransistorer kan ha så låg tålighet för backspänning att de åtminstone teoretiskt kan gå sönder av att mäta med multimeterns diodtest felpolariserat!

För att felsöka så kan du ersätta säkringen med en glödlampa som tål minst den spänning som ligger över säkringshållaren med trasig säkring och som vid fullt flås inte drar mer än kanske 100mA. Om du inte har någon sån lampa så kan du istället göra en specialkabel för 230V med stickpropp, lamphållare och skarvuttag där lamphållaren och skarvuttaget är seriekopplade och sen skruvar du i en vanlig lampa ("högenergi" eller halogen, inte LED eller lågenergilysrör) så kommer den lampan lysa om förstärkaren mår dåligt istället för att du bränner säkringarna.

Då går det in lite ström i den trasiga kanalen. Det kan räcka för att du ska kunna mäta dig fram till var felet ligger.

Observera att att när det gäller elektronik så kan man i princip alltid mäta sig fram till exakt vilken komponent som är trasig och om man lägger ner tillräckligt med tid, ork och tankeverksamhet så behöver man inte chansbyta komponenter. (Det är en annan sak att en erfaren servicetekniker gör en förenklad mätning och sedan chansar på att byta något enligt sin erfarenhet (eller på modernare tid enligt samlad erfarenhet via datorhjälp)).

Angående utgångskondensator så kan kortis i en sådan bränna säkring, transistorer och/eller högtalare, men så länge du inte har några högtalare anslutna så ska den kondensatorn inte kunna göra skada.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Man bör nog också mäta spänningarna över slutstegen.Förstärkaren har en stabbad nätdel som tar ner från ca 70V till ca 50V(om jag minns rätt).
70V kan vara hög spänning för en stackars Ge-transistor.
opampen

Inlägg av opampen »

halmis skrev:Tack! Nu har jag köpt nya al102 transistorer.
Är det något jag behöver tänka på när jag byter dom?
Det var bra att du hittade trissorna så snabbt! Det kan vara lite svårt annars att hitta t.ex. gamla germanium trissor. Var det någonstans på nätet eller kanske hos Bhiab? Dom brukar vara kunniga och kan hjälpa till med det mesta när det gäller gamla komponenter i allmänhet.

Annars skulle felet mycket väl kunna vara någon av filterkondingarna ( dom stora elektrolyterna) som det är kortslutning i. Framförallt den som tillhör nätdelen. Titta på schemat. Väldigt vanligt fel i gamla apparater att dessa kondingar har torkat och då kan det bli kortis i dom. Tycker du ska börja där.
Skriv svar