Någon larmkunnig person?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johan_l

Re: Någon larmkunnig person?

Inlägg av johan_l »

Frågan är ju om jag ska sätta magnetkontakter på de källarfönster som har fönsterlås? Främst är detta till för skalskydd när vi är hemma, då jag tänkt att kunna aktivera bara magnetkontakter, så att man vaknar om nån knallar in i huset på natten. Gissar att fönsterlåsen gör att man inte kan krossa fönsterrutan och öppna, utan måste bryta bort hela bågen för att komma in, och då triggas ju magnetkontakten. Finns även billiga glaskrossdetektorer man limmar på rutan, men det är tunna enkelglas.

Jag har ju ett trådlöst larm med möjlighet till trådade sektioner. MC och kabel är billigt, så kostnadsmässigt är det ju bara att slänga in detta OM det hjälper nåt alls...

Låsfunderingen jag har är om 4x stjärnskruv stoppar tjuven från att öppna dörr innifrån, eller om man ska försöka hitta en "säkerhetsskruv". Rundcyliderlås har ju en grej som blockerar skruven när nyckeln inte sitter i låset.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den som gör inbrott för att stjäla en TV har nästan garanterat inte några utmätbara tillgångar som man kan få ersättning av genom kronofogde-utmätning. Möjligen om det görs nåt tillslag av stöldgods vars ägare inte kan identifieras, eller hur det nu kan fungera.
johan_l

Inlägg av johan_l »

Näe, jag är inte ute efter att "fånga" någon tjuv och försöka få tillbaka pengar, jag vill helst ha ett system så jag inte alls får inbrott (tjuven väljer ett annat hus är väl elakt att säga, men att han inte väljer att försöka på mitt hus iallafall). Får jag inbrott vill jag gärna behålla sådant som inte är lätt ersättningsbart, men helst behålla allt. Jag har inget som klassas som extra värdefullt, konst, antikviteter, dyra kapitalvaror, motorcyklar etc - så försäkringsbolag har inget speciellt krav på låsskydd. Jag vill undvika att fönster och annat skadas för mycket (då endel är gammalt och inte rakt av ersättningsbart med tex nytillverkade fönster). Jag vill veta om "om och när" en tjuv varit här.

Som jag tolkat larmvillkor och försäkringsvillkor så ersätter larmbolaget självrisken för försäkringsbolaget. Sen får man väl åldersavdrag så en gammal TV inte ersätts med speciellt mycket. Men jaga en tjuv på pengar tror jag är hopplöst.

Min tanke är som sagt att nu säkra upp rimligt med lås på dörrar och fönster så att det inte bara är att "gå in". Om man kommer in ska larmet gå så att de väljer att inte stanna kvar inne.

Jag har tänkt att framöver koppla larmets utgångar till något hemautomationssystem (har inte köpt något än), så att vid tillkopplat larm så tänds och släcks lampor enl ett visst scenario. Vid larm har jag tänkt att allt tänds, inkl belysning utomhus.

Har även övervägt att sätta 2-3 IR utomhus deccar (typ z-wave) som initierar ett scenario så att en tjuv som "rekar" runt tomten får se ett fönster tändas, och kort därefter att mer belysning tänds som om någon var hemma. Om jag kommer riktigt långt så kopplar jag in 1-2 IP kameror som filmar tomtens ingångar och med hjälp av IR-deccarna skickar mig ett meddelande om någon gått in på tomten när huset är larmat.

Det man helst vill är att tjuven passerar mitt hus och tänker, "jag väljer ett annat" (larmdekaler??? vettiga lås???). Om han ändå rekar mitt hus vill man att han tänker "de är nog hemma, jag väljer ett annat" (belysning, ej överfull postlåda osv), om han tänker "de är bortresta" så vill jag när han kollar in i källarfönster och rycker i dörrar tänker "attans, de har låst fönstren, dörrarna låsta från insidan, larm som går - jag skär mig på glas eller bullrar när jag bryter" och sen väljer att gå därifrån. Om han ändå pangar en ruta och kryper in, alternativt bryter upp en dörr / dyrkar / knäcker ett lås vill man att så snabbt som möjligt larmet ska "gå" så han hinner göra så lite skada som möjligt. Om då belysning tänds så vet han att grannar ser och borde avvika.

Därav är det mycket intressant att höra vad någon som sett inbrott i verkligheten säger, vad som funkar och inte funkar. Låsfirmor vill ju sälja dyraste låset, som sen i sämsta fall sitter i en dörr som bara går att sparka upp, eller där ett fönster sitter som inte går att säkra ordentligt. Går ju att lägga 30.000 på en ny säkerhetsdörr, eller 4.000 på nytt lås, kista osv till befintlig dörr och ändå missa nåt annat. Jag vill täppa alla "billiga" och troliga vägar in innan jag lägger massor på tex nya dörrar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Trygg Hansa har om jag inte minns fel två f.d. inbrottstjuvar som ger råd på sin hemsida.
johan_l

Inlägg av johan_l »

Funderar på om rätt väg att gå på källar fönster kan vara glaskross, då larmar man redan när de krossar rutan och slipper kanske de bryter sönder fönstret.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... t,_fu7300w

http://www.abus.com/eng/Security-at-Hom ... ctor-white

Funkar det är det ju bara slänga in ett gäng i en slinga som är på i skalskyddet.

Vettigt pris, reläutgång utan strömförsörjning förstår jag inte dock...
Sen vet jag inte om de klarar vanligt tunt fönsterglas heller... Plus några fönster har spröjs där det skulle gå ganska många sensorer för att täcka ett fönster, men endel är "nyare" och utan spröjs så det går 1-2 st per fönsteröppning...

Map att även säkra på bostadsvåningarna - på ett stort fönster behöver man nog bara säkra de två nedre bågarna, de övre bågarna med spröjs är så små att man inte kan krypa in där... Plus att det bara är fönster man når från marknivå som känns vettiga att säkra av.

Ska kolla in TH hemsida, tyvärr är jag inte hemförsäkringskund där...
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

Vad det handlar om, att köpa tid.

Ett intressant inbrott kan ni läsa om här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article21092511.ab

Här kan man notera att man t.ex. haft galler innanför fönstren, vilket uppenbarligen inte stoppar en tjuv som vill in. Man hade ett enda hårt skal.
Vad man borde ha haft här, är ett "inre skal", typ ett inburat lager mitt inne i byggnaden, gärna en våning över markplan, helt fristående. Då hade tjuvarna inte hunnit få med sig något.

Kassaskåp är ett bra komplement till larm, det är ett hårt inre skal, som inte bör hinna forceras när larmet väl löst ut.
Se dock till att det antingen är tungt (150 kg och uppåt) eller att det är fastbultat. Lättare skåp tas ofta med och öppnas sedan på annat håll.

Glaskrossdetektorer kan rekommenderas, de ger som sagt ett tidigt larm. Det finns även akustiska sådana, som normalt täcker samtliga fönster i ett rum. Tappa inte grogglaset bara :)
johan_l

Inlägg av johan_l »

Tack för svar.

Tror jag ska försöka satsa på 3 åtgärder till då, plus framtida hemautomation

1) Kassaskåp
2) Begränsa flyktväg
3) Larma svaga skalet i källare + ev nedervånings fönster i markhöjd (senare)

Jag tror vi ska satsa på ett beggat "kassaskåp" i 200kg klassen, lyckas man hitta ett vettigt skyddar det ju även till viss del mot brand. Där kan man ju lägga allt detta som är oersättligt. Förhoppningsvis tar de då nåt ersättligt istället och springer. Finns bara en bilväg in till området som är omgärdat av järnvägsspår resp vatten på vardera sida. Till cykel eller till fots går förstås att smita men inte med ett kassaskåp. Som jag förstått försvinner tjuvarna via den närliggande pendeltågsstationen.

Vore skönt om man säkrade dörrarna så de är tvungna att krypa ut samma väg de kom in (=fönster). Jag skulle vilja hitta "säkerhetsskruv" med typ torx med pinne i för alla ovala låscylindrar. Envägsskruvar känns lite jobbigt om man sen ska fixa med nåt. Tyvärr är envägsskruv det jag hittat, ej säkerhetstorx. Byta alla lås till runda cylindrar blir för dyrt. Men kanske tar det för lång tid att skruva upp 4st stjärnskruv när larmet gått.

Sen då säkra av lite till med larmet.

Jag behöver ett flertal PIR eller akustiska glaskross för att täcka källaren, vilka då kostar (visonic) i klassen 6-1100kr / st har jag för mig. Så det blir många extrapengar.

Bara 2 av källarfönstrena går lätt att klättra in genom. Jag låser innerdörren ned till källarn när jag reser bort. I källarn skulle ju kassaskåpet stå, så just där borde man väl säkra med nåt larm / PIR. Annars har jag larmat med magnetkontakt garagedörren. I garaget finns lite verktyg jag ju inte gärna blir av med (alltihop), men inget speciellt dyrt och ska man ha med allt så tar det lång tid så jag tror inte det är så speciellt stöldbegärligt trots allt. De som de hinner få med blir inte värt så mkt.

Skulle vara intressant veta hur "säker" mot falsklarm glaskrossdetektorn jag länkade till är. Det är ju 2-glas fönster, det äldsta är ju ca 110 år gammalt och då är ju glaset ännu tunnare än i ett vanligt fönster. Sådana detektorer är billiga att sätta på trådad slinga.

Dörrar och fönster är som sagt gamla, så de kommer gå bryta sönder, så kanske hellre då att de gör liten åverkan (=krossar glas) och larmet går, än att de bryter sönder allt först (de gör inte fönster så bra längre som de gjorde för 100 år sen så man vill gärna behålla de som klarat sig hittills).
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

johan_l: Personligen håller jag inte med om att 100 år gammalt glas är "bättre", titta bara på dagens framsteg med energiglas och sådant för att spara på värmen, och inbyggda inbrottsskyddsslingor, säkerhetslaminat och dessutom skydd mot att montera ut fönsterglaset från utsidan, så är det totalt överlägset det "skräp" som fanns för 100 år sedan.

Glaskross man klistrar på rutan orsakar sällan falsklarm. Snarare är det tvärtom att det är vanligare att de inte larmar när det väl ska larma. (de som har strömförsörjning eller "huvudenhet" är känsligare än de fristående utan strömförsörjning)
Akustiska glaskross däremot kan orsaka falsklarm, till exempel om man har en sådan monterad i ett kök på 24h och någon tappar ett dricksglas eller en tallrik i golvet, eller slår i något i disken vid handdiskning.

Men i ett garage är den vanligaste vägen in via garageporten. Ett vanligt sätt att låsa garageporten är att borra ett hål genom gejderskenorna ca 10mm bara någon mm från hjulets position när garageporten befinner sig i stängd position, och sedan i med ett mellanstort hänglås. Detta på båda sidor. Dessa hänglås låser man då när man reser bort en längre tid eller liknande.

Men en sak som är viktig är att äldre fönster är VÄLDIGT lätta för en tjuv att ta ur. De skär bort fogen på utsidan med en kniv eller stämjärn, och tar ut själva rutglaset ur ramen. Varken magnet eller glaskross kommer reagera, och dessutom går det helt ljudlöst.
Nyare fönster har skydd mot dessa attackmetoder, varför det ändå kan vara vettigt i att investera i nya fönster.
Eller fönstergaller, gärna med låsmutter och genomgående vagnsbult. Det är billigare att satsa på en billigare form av fönstergaller istället för att byta ut fönstren.

När det gäller kassaskåp föreslår jag gammalt vapenskåp istället, som sagt. Du får mycket mer kassaskåp för pengarna att köpa ett gammalt vapenskåp (som inte längre är godkänt för vapenförvaring) än om du köper ett beggat kassaskåp. De äldre vapenskåpen är ändå relativt säkra mot inbrott, medans beggade kassaskåp som kan vara riktigt gamla, kan vara ännu äldre i "säkerhetsklass".
Det skruvas då fast i vägg & golv.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Akustiska glaskross räcker väl att ha larmad nattetid och när man är borta...
johan_l

Inlägg av johan_l »

Sebastian, tekniskt är glaset så klart sämre, inget snack. Estetiskt föredrar jag det äldre där dessutom spröjs är tunnt kärnvirke. Jag kommer byta några treglas mot tvåglas. Är jag knäpp, näe, jag tycker inte det utan vill hellre ha det utseendet än att få några hundra lägre värmekostnad...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

johan_l skrev:Finns inget stort och dyrt, men smycken med affektionsvärde, datorer med personligt innehåll osv. Dvs det vi inte vill bli av med är "litet", så det går att ta med ut genom ett litet fönster...
Är et smycken och dator innehåll man är rädd att bli av med så är förvaring av dessa saker på ett ställe som ingen letar på det vettigaste sättet.
När det gäller smycken så är det ganska lätt att googla fram var tjuvar brukar leta. Sovrum, badrum typ. Lägg dem på något ställe som inte är väntat. När det gäller data man inte vill bli av med så är en säkerhetskopia på en NAS helst i en hel annan fastighet (skyddar även mot brand mm). men i alla fall väl dold.
johan_l

Inlägg av johan_l »

NAS har jag, och en extra extern HDD som är tänkt att kunna läggas "på annan ort", men dålig rutin för att backa upp, inget automatiserat. Har även betalt konto på "craschplan" offsite backup (som verkar skitbra) som jag inte kommit igång att använda dels pga jag vill backa NAS och inte PCn (win-crashplan-klient kan inte mappa en NAS som disk att backa upp, det går bara med linux) samt har bara ADSL (två hus bort har fiber, men mitt är inte med i planen att få detta), plus att foton jag tar med mobilen backas upp automatiskt och laddas ned till en annan NAS automatiskt. Målet är map data att lagra allt på en NAS (eller linuxburk kanske det blir) som automatiskt backas upp till crashplan och som jag dessutom tar en kopia på ext-HDD som läggs på jobbet (typ).

Jag är inte nojjig över säkerheten, men just data och saker med affektionsvärde känns som man vill ha en plan att säkra upp.

Om glaskross limmat på glas inte falsklarmar, men heller inte alltid funkar så känns det trots allt som en bra komplement. Tjuven lär se att det finns, och kanske undvika att panga rutan.

Map gamla fönster, så tror jag det är "halvnya" där man skär bort silikonet eller skruvar bort listen och lyfter ut kassetten som är värst. Kittade + spikade fönster där kittet är ett par år skulle jag vilja se den tjuv som plockar rutan hel. Därmed inte sagt att gamla fönster är säkra, tvärt om. Men man måste nog panga rutan eller bryta sönder bågen.

För övrigt, lite OT, fönsterindustrin har kört kampanjer om att byta fönster - de som verkligen räknat på detta inser ofta att ett utbyte tar så många år att tjäna in att tre-glas-fönstrens glas (gas) är slut innan man räknat hem kalkylen. Räkneexemplen brukar inte inkludera jobbet med fönsteromfattning (foder, tapeter, målning) utan bara själva fönstret. De räknar på värmevärden i rutan och inte förlusterna i bågen. Dessutom är de 2+1 fönster som sätts in i många andra länder marginellt sämre värmeisolering, men betydligt billigare och har bättre ljudisolering pga avstånd och tjocklek diffar så resonansfrekvens inte är samma genom hela fönstret. Är fönstren verkligen slut så är det klart att man kan räkna hem kalkylen, men många gamla 100 år gamla fönster är i mycket bättre skick än de som sattes in på 50-60- och 70 talet. På 80-talet började man väl komma i fatt vad gäller kvalitet. Hur dagens aluminium+PVC fönster står sig om 100 år får vi väl se (eller våra barn får se) men helt klart är att mina 100 åriga fönster kan leva 100 år till med rätt skötsel. Energimässigt lönar det sig mycket mer att sätta in bergvärme och isolera vindsplanet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ingen normal inbrottstjuv pillar med att plocka bort kassett och grejer.

Tar det mer än 10 sekunder att komma in så skiter de normalt i det, om det nu inte är skyddat mot insyn (hög häck eller nåt).

Nån som däremot gett sig fan på att komma in finns det nästan ingenting som kan stoppa.
johan_l

Inlägg av johan_l »

...tar det mer än 10 sekunder att komma in...
Det är ungefär det jag vill åstadkomma, svårt komma in, svårt ta det som jag minst vill bli av med, svårt ta sig snabbt ut genom en vanlig dörr. Men jag antar tiden börjar ticka när tjuven tror han kan bli upptäckt, därav att belysning tänds, larmet går osv och sätter igång klockan som begränsar tjuvens tid i bostaden. Och som tidigare skrivits av andra i tråden verkar det vettigt att ha ett yttre skal som startar klockan och ett inre som gör att tjuven undviker helt eller avbryter. Och helst att brytandet av skalet inte förstör för mycket, en pangad glasruta känns rätt rimligt om det stannar vid det...
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

En sån här kopplat till ditt larm och ingen stannar kvar i ditt hus :twisted:

https://en.wikipedia.org/wiki/Civil_def ... bridge.jpg
Skriv svar