Rejält inslag om tillgång till internet i hela landet i SVT
Re: Rejält inslag om tillgång till internet i hela landet i
Jo Telia tar en månadsavgift, även om den debiteras via ett annat företag. Skulle du inte ha ett abonemang på fibern kan tela göra vad de vill med den. Även om du betalt dyrt för den så ägs den av telia. Så en fiber utan abonemang är inte ett alternativ.
Jo jag kände mig så fången i storstan när jag låg på bryggan och tittade upp mot kebne i helgen och streamade svt play (Över 4G såklart)qx5 skrev:Den moderna, uppkopplade människan som varken är rik eller är tekniskt kunnig får väl finna sig i att vara fånge i storstaden.
Fast jag är ju rik, jag har ju råd med telia.. (och jag var ju bara 3 mil från kiruna, det är väl att klassa som fången i storstan?)
-
"vårt" stadsnät har en kickback på 85:-/månad från operatörerna, om det dessutom är hastighetsberoende (ökande med ökad hastighet) vet jag inte.
Tittade just på operatörens hemsida och såg att en konkurrent till min ISP sänkt månadspriset, så efter ett telefonsamtal till min ISP så betalar jag bara 338:-/månad för 500/500Mbit/s

Tittade just på operatörens hemsida och såg att en konkurrent till min ISP sänkt månadspriset, så efter ett telefonsamtal till min ISP så betalar jag bara 338:-/månad för 500/500Mbit/s

Senast redigerad av limpan4all 15 april 2015, 13:46:46, redigerad totalt 1 gång.
Nyexaminerad tandläkare får ca 9000kr i månaden. Men troligen inte, då det är hög arbetslöshet även för akademiker.säter skrev:Är det så stor löneskillnad mellan Sverige och Spanien?netrunner skrev:I Spanien betalar man 600kr för att få 4Mbit eller 8Mbit.
Då ska man vara glad över om man får något alls.
Kompenserat för lönenivåerna så skulle det motsvara 2000kr / månaden här i sverigen.
Jo, det är otroligt. Det är en helt annan värld i södra Europa, knapp så man tror sina öron när man prata med folk där nere.
Lägsta lön i Sverige enligt kollektivavtal är (hotell och restaurang) 18500kr. När jag berättade det så baxnade dom.
Hela denna "lyx" diskussion som pågår här i Sverige som grundar sig på att "alla ska ha all genast och gratis" ofta tillsammans med "en ordna ekonomi för landet är inte så viktigt, hur illa kan det bli? Vi kan ju ta lån!" får ett helt annat perspektiv när man reser i södra Europa.
Fast nu är det ju helt ointressant vad man tjänar i faktiska pengar, det är ju köpkraften i pengarna man får i handen som är intressant.
Om bostäder kostar hälften och mat en fjärdedel, så klarar man sej ju bra på halva lönen typ.
Om bostäder kostar hälften och mat en fjärdedel, så klarar man sej ju bra på halva lönen typ.
Ja men nu fanns det ju exempel.
9000 i månaden och betalar 600 spänn för 8 Mbit/s ADSL (eller nåt sånt).
Det är 7% av inkomsten för sin internetanslutning.
Här i Sverige verkar tandläkare i Stockholm få 42000 i månaden (enligt nån lönestatistiksida jag hittade, jag filtrerade på 0 års erfarenhet), och Telia tar 329 spänn i månaden för 8 Mbit/s ADSL.
Det är mindre än 1% av inkomsten för sin internetanslutning.
9000 i månaden och betalar 600 spänn för 8 Mbit/s ADSL (eller nåt sånt).
Det är 7% av inkomsten för sin internetanslutning.
Här i Sverige verkar tandläkare i Stockholm få 42000 i månaden (enligt nån lönestatistiksida jag hittade, jag filtrerade på 0 års erfarenhet), och Telia tar 329 spänn i månaden för 8 Mbit/s ADSL.
Det är mindre än 1% av inkomsten för sin internetanslutning.
Visst, men i sverige har vi generellt sett mycket billig internetanslutning, däremot är andra saker man behöver för att leva dyra.
Med tanke på bostadspriserna där lönen är 42 000 kr/mån så kanske det spelar mindre roll 
(undrar hur 9k tandläkarna står sig i skicklighet i jämförelse med svenskdito)

(undrar hur 9k tandläkarna står sig i skicklighet i jämförelse med svenskdito)
Tjaa, det är väl bara att kolla in valfri svensk privat tandläkarklinik. Det kryllar ju av utländska tandläkare på dem. Iofs vet jag inte hur vanligt det är att de kommer från Spanien, men t.ex. Polen och Iran verkar många komma från.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost ... nens-besok
”Hastigheten är inte allt. Vi måste prata mer om datamängden”. Det menar Kent Rehn utanför Åtvidaberg som tycker att det är orättvist att trådlöst bredband är det enda alternativet för många som bor ute på landet.
Det finns någon lobbygrupp som försöker skapa ett behov av att staten, med skattepengar och ledning av politiker, ska dra fibernät över hela Sverige, till varje avkrok som finns.
SVT, som tycker att dom pressetiska reglerna är ett hinder (http://www.po.se/regler/pressetiska-regler) kör på med reklam för förslaget och försöker få folket att tro att det är nyheter det är frågan om.
SVT, som tycker att dom pressetiska reglerna är ett hinder (http://www.po.se/regler/pressetiska-regler) kör på med reklam för förslaget och försöker få folket att tro att det är nyheter det är frågan om.
Tycker det lutar mer åt lobbying för att EU-pengarna på 3,25 miljarder kr ska gå till att subventionera mobiloperatörerna att bygga fler master i landsbygden. Som då kommer att ha låg hastighet och låg datapott.
Något är lurt med denna plötsliga mediauppmärksamhet.
Något är lurt med denna plötsliga mediauppmärksamhet.
Lobbygrupp?netrunner skrev:Det finns någon lobbygrupp som försöker skapa ett behov av att staten, med skattepengar och ledning av politiker, ska dra fibernät över hela Sverige, till varje avkrok som finns.
Det var alians-regeringen som 2009 bestämte att 2020 ska 90% av Sveriges hushåll ha tillgång till bredband med minst 100 Mbit/s.
> Det var alians-regeringen...
Så du menar att de är helt opåverkade av lobbygrupper?
Inga lobbygrupper gör något i egen regi.
> SVT, som tycker att dom pressetiska reglerna är ett hinder...
Källa?
Så du menar att de är helt opåverkade av lobbygrupper?
Inga lobbygrupper gör något i egen regi.
> SVT, som tycker att dom pressetiska reglerna är ett hinder...
Källa?
-
Nerre: Det som bestämdes var väl att 90% skulle ha "Tillgång" till 100Mbit/s.
Men samtidigt så (2013)...
Edit: Kom på det, landet indelas i rutor om 250*250meter. 354 meter är diagonalen på en sådan ruta.
Vad jag inte gillar är att PTS planerar för en överbokning på 20ggr, vilket funkar bra för surfande men knappast för IPTV och Netflix/HBO samt diverse playtjänster...
Så egentligen så ligger fiberutbyggnaden inte med i planen...Tillgång till bredband definieras här som att ett internetabonnemang på kort tid och utan särskilda kostnader kan beställas till adressen för en stadigvarande bostad eller ett fast verksamhetsställe (dvs. hushåll eller arbetsställe). Till särskilda kostnader räknas kostnader utöver vad som normalt debiteras slutkunder vid försäljning av internetabonnemang, dvs. utöver abonnemangs-, anslutnings-, uppsägningsavgifter med mera, samt mindre kostnader i syfte att förbättra bithastigheten. Ett exempel på en särskild kostnad, som alltså inte ska behövas enligt definitionen, är installation av fiber från tomtgränsen till huset (ca 10 000 – 40 000 kr). Ett exempel på en kostnad som inte räknas som särskild är installation av en antenn på taket i syfte att vid behov förbättra mottagningen för mobilt bredband (ca 500 – 5000 kr).
Men samtidigt så (2013)...
Varifrån just 354 meter kommer har jag ingen aning om.Mot bakgrund av detta är det positivt att ca 69 procent av Sveriges hushåll och företag finns i, eller i närheten av "354meter", en redan fiberansluten fastighet (se Tabell 3 nedan). Det indikerar att förutsättningarna är goda för att tillgången till 100 Mbit/s via fibernät ska öka ytterligare de närmaste åren.
Edit: Kom på det, landet indelas i rutor om 250*250meter. 354 meter är diagonalen på en sådan ruta.
Vad jag inte gillar är att PTS planerar för en överbokning på 20ggr, vilket funkar bra för surfande men knappast för IPTV och Netflix/HBO samt diverse playtjänster...