Hur kopplar man ett relä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Re: Hur kopplar man ett relä?

Inlägg av oskars »

Tack för alla tips och erbjudanden! Får se hur jag gör! :)

Sitter och funderar lite…

Om man som i mitt fall har en 2kW-kokplatta… Och bara vill få upp den i kok. Bör man ha termostaten aktiv även vid uppvärmningen (så att den stundstals får svalna lite) eller brassar man på med 2kW hela vägen upp till 100°C?

Om man värmer 25l vatten från typ 20°C så bör nog termostaten vara igång, eftersom det tar så lång tid för plattan att värma upp vattnet (ca 70min) och på den tiden hinner plattan bli sjukt varm, och därför bör termostaten vara igång? Det är min teori. Stämmer den?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En 2 kW kokplatta är ju gjord för att kunna ge 2 kW, reglerar du ner med termostaten så är det inte en 2 kW platta längre. Vattnet kyler ju dessutom, vatten blir inte varmare är 100 grader, med lite termisk resistans så kanske platta blir 150 grader, inte någon omöjlig temperatur.

En stekpanna kan hålla 300 grader och då måste plattan vara än varmare så en panna vatten är ju ganska snäll mot plattan.

Protte
YngLi

Inlägg av YngLi »

Att vattnet kyler borde inte betyda att plattan drar mindre effekt, borde bli tvärt om, om plattan funkar som ett motstånd med positiv temperaturkoefficient.

Edit.
Fast kanske inte var det som diskuterades?

Kan ju va snällare för plattan med vatten förstås.
Skriv svar