Finns det någon laddbar batterikemi man kan göra själv DIY
Re: Finns det någon laddbar batterikemi man kan göra själv D
Om jag mins rätt så är det ett par nickel-band med en massa hål genomstuckna på sidorna som en fin sil och ihopvikt runt aktiva massan så att det blev långa strips med aktiv massa inuti, som sedan byggdes i en ram till en komplett platta. och dom tidigare modellerna så hade man samma teknik på båda sidorna men med olika aktiva fyllnadsmassor och senare ersattes plattan som innehöll NiOOH med att man sintrade en nickelplatta med små nickelkulor så att det var 80% hålrum i volymen och därefter med upprepande doppning och med kemikalie fällde ut NiOOH så att utrymmet i sinterplattan i stor sett blev full med NiOOH.
Det är alltså inte de rena metallerna som gör jobbet utan metalloxidhydoxiderna - metallgrinden i olika former är 'bara' för att leda till och leda av elströmmen samt ge mekaniskt hållbar struktur.
NiFe i Edison-batterier så kan man säga att man i princip har rost i fickor på ena plattan och NiOOH i den andra plattans fickor, om man inte kör sintrad platta
---
Jag har stått och själv sett dom här nåldyn-maskiner som står och stansar hål på nickelremsorna samt när kadiumhydroxiden pressa på dessa med många ton/cm tryck i en remsa på den hålslagna nickeremsan och sedan falsas ihop, på det som nu kallas SAFT Nife AB i Oskarshamn - på den tiden var det också den enda godkända återvinningsfabriken för uttjänta NiCd-batterier och kadiumet i dessa batterier var alltså en eftertraktad råvara när kadiumpriserna var höga.
Idag i NiMh-batterier så används jordartsmetallen cerium med magnesium och lite järn för väldig specifik kristallstruktur som kan hålla vätgas i sina mellanrum i kristallen i stället för järn eller kadiumhydroxider och till en del kan man säga att den sidan fungerar väldigt likt LiIon-batterier - men istället för Lithium-joner som går in och ur kristallgittret så är det vätgas.
---
Vidhåller fortfarande att om man skall tillverka högklassiga batterier med bra kapacitet och livslängd så hänger det väldigt mycket på hur man klara sig i sporten "att rena upp ingående metaller och aktiva massor"
Det är alltså inte de rena metallerna som gör jobbet utan metalloxidhydoxiderna - metallgrinden i olika former är 'bara' för att leda till och leda av elströmmen samt ge mekaniskt hållbar struktur.
NiFe i Edison-batterier så kan man säga att man i princip har rost i fickor på ena plattan och NiOOH i den andra plattans fickor, om man inte kör sintrad platta
---
Jag har stått och själv sett dom här nåldyn-maskiner som står och stansar hål på nickelremsorna samt när kadiumhydroxiden pressa på dessa med många ton/cm tryck i en remsa på den hålslagna nickeremsan och sedan falsas ihop, på det som nu kallas SAFT Nife AB i Oskarshamn - på den tiden var det också den enda godkända återvinningsfabriken för uttjänta NiCd-batterier och kadiumet i dessa batterier var alltså en eftertraktad råvara när kadiumpriserna var höga.
Idag i NiMh-batterier så används jordartsmetallen cerium med magnesium och lite järn för väldig specifik kristallstruktur som kan hålla vätgas i sina mellanrum i kristallen i stället för järn eller kadiumhydroxider och till en del kan man säga att den sidan fungerar väldigt likt LiIon-batterier - men istället för Lithium-joner som går in och ur kristallgittret så är det vätgas.
---
Vidhåller fortfarande att om man skall tillverka högklassiga batterier med bra kapacitet och livslängd så hänger det väldigt mycket på hur man klara sig i sporten "att rena upp ingående metaller och aktiva massor"
Det blir ju sedan nog inte speciellt lätt skulle jag tro att kunna tillverka ens hyfsat Ni-Mh eller Ni-Fe som håller ens 50% mot ett kommersiellt när det finns 2500mAh LSD AA Ni-Mh batterier för under 10:-/st + liten frakt och säkert även billigare om man letar efter mindre kvalisorter på tex Ebay.
Kolla om du hittar något här: http://101science.com/Chemistry.htm
Re: Finns det någon batterityp man kan göra själv DIY utom b
Det där undrar jag fortfarande över. Visst är nickel dyrare än järn, men det enda jag hittar på nätet är platta med storleken 100 x 100 mm och tjocklek 1.5mm för summan 30 dollar. Känns helt orimligt dyrt.NULL skrev:Håller med där, nickel verkar vara en förhållandevis svår metall att komma över med tanke på hur vanlig den är...Men frågan var hur man lika enkelt får tag på plåt av ren nickel av hyfsad kvalitet.
Var köper man nickelplåt? Billigare än så måste ju finnas.
Eller tunn folieplåt på 1 x 0.2 meter för runt 160:- inkl frakt, och det är tom på "make offer" så ev lite billigare går nog att få:
http://www.ebay.com/itm/High-Purity-99- ... 2012990502
Finns en hel del plåtfolier på ebay men även bra tjockare men mindre storlek men för ungefär samma pris, tjocka bitar behövs dock inte direkt för batterier.
http://www.ebay.com/itm/High-Purity-99- ... 2012990502
Finns en hel del plåtfolier på ebay men även bra tjockare men mindre storlek men för ungefär samma pris, tjocka bitar behövs dock inte direkt för batterier.
Just folie tror jag inte man vill ha, noll med utrymme för eventuellt ärgande, gissar man vill ha tjocklek nånstans i intervallet 0.2 - 1mm men ska leta vidare på ebay, tack för tipsen.
Det man vill ha helst är nog ungefär 0.5mm och så perforerat med en ett par tusen små hål (så ser det iaf ut på de bilder jag letat upp som till exempel patentbeskrivningen här). Men för teständamål spelar det kanske inte så stor roll.
Iaf. Folie flexar för mycket, risken för kortslutning är stor då också.
Det man vill ha helst är nog ungefär 0.5mm och så perforerat med en ett par tusen små hål (så ser det iaf ut på de bilder jag letat upp som till exempel patentbeskrivningen här). Men för teständamål spelar det kanske inte så stor roll.
Iaf. Folie flexar för mycket, risken för kortslutning är stor då också.
Nu tänkte jag på något enkelt hemmapul, men annars är det ju sintrat som är bäst eller minimum fina tunnmaskiga nät.