Bildskärm fladdrar vid ankommande tåg
Re: Bildskärm fladdrar vid ankommande tåg
Nu hann MiaM före, men har pratat med en lokförare och det är Regina tågen, de nya traxx loken och troligtvis malmbanans nya lore lok. Men om motorbroms ger störningarna vet jag ej.
Nyss passerade ett godståg med multade Rc, och störningarna var väldigt tydliga.
Så motorbromsning beror det inte på.
Så motorbromsning beror det inte på.
Googlade telefilter och lok, då fick jag fram det här dokumentet. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... 997-04.pdf
Jag har dock inte läst det...
Jag har dock inte läst det...
Vårt kontor ligger precis vid stationen i Uppsala. Chefen har kontor närmast rälsen(20-30m högst) och berättade att hans CRT-bild böjdes betänkligt när x2000 bromsade in men inte andra lok. I det fallet var det nog magnetfält som störde.
Har du kärnminnen i dina PDP:or. Undrar om de skulle påverkas
Hoppas du knäcker nöten.
Har du kärnminnen i dina PDP:or. Undrar om de skulle påverkas

Hoppas du knäcker nöten.
tror knappast att transformatorn läcker magnetism.. däremot kraftledningarna, de strålar långt, att det är 1km kanske inte har någon betydelse om det bara är strömmen till eller från loket
som passerar dig, därför stör inte tåg åt andra hållet, då strömmen går åt andra hållet..
att det är 1km kanske beror på acceleration eller inblomsning om det är återledning.
som passerar dig, därför stör inte tåg åt andra hållet, då strömmen går åt andra hållet..
att det är 1km kanske beror på acceleration eller inblomsning om det är återledning.
Någon som har tillgång till ett digitalt oscilloskop och en spole i närheten av järnväg så att man kunde mäta upp störningen?
(lämplig induktans?)
(lämplig induktans?)