Oscilloskop fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Oscilloskop fråga

Inlägg av MiaM »

Nja, det var allt transistorer i "heta" chassier i något decenie, och nästan ett decenie var det heltransistoriserat... :)

Sen var ju olika TV-apparater olika vettigt konstruerade. Jag har lyckats med en dundertavla med nån Sony från 70-talet. På den så följde hela sidorna+översidan med när man tog av bakstycket och kvar blev en strömförande stålram. Precis där fingrarna hamnade om man tog tag i överkanten på stålramen, för att flytta tv'n, så fanns anslutningarna på nätströmbrytaren... AJ...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det var säkert olika, jag började reparera TVs som sommarjobb kanske 1972, men minns ändå bara just dedär B&O TVna. I slutet på 70-talet kom Tandberg etc med switchade nätdelar och just före det var det någon som kom påden ljusa idén att bygga vertikalavlänkning med tyristorer... som alla brann.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bl.a. Luma (vem OEM'ade Konsum från?) hade thyristorer till horisontalavlänkningen.

K9 hade switchnätdel!
Jag tror det var den man kunde provköra genom att lasta huvudutgången med en 75W glödlampa, istället för att driva TV'n, för att avgöra om nätdelen eller nåt annat strulade :)

Hittade den här sidan...
http://6502.org/users/dieter/k9/k9.htm
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det jag såg mest av var Finlux, Salora, B&O.Sedan några udda Grundig, Telefunken.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

skulle felsöka ett par peltor lurar som bara lät i ena örat.. tänkte att ja provar me de där ocilloskopet nu då...

Bilden blev lite suddig.. mobilens kamera ville inte hänga med i svängarna..
men jag tog bara proben o petade på en av högtalarsladdarna.. krokodilklamman föll av.. det är nog dax att köpa ny sån probe sladd då va ;)
men första gången jag fick en våg :) kunde snabbt konstatera att detmåste ju vara nån aktivitet i den sladden så och högtalaren som är kass =) (bytta plats på högtalarna oxå för säkerhets skull för att se om den hela fungerade där den trasiga satt OFFTOPIC)
Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nja, har du bara en pol ansluten kan det mycket väl vara kapacitiv koppling. Testa att hålla i proben.
jomany

Inlägg av jomany »

Rolf Zetterberg skrev:Betr lutningen,är det inte bara att finjustera röret rent mekaniskt?
Några schimms under skopets fötter gör susen :vissla:
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Intressant ide!Det låter som om du har provat den?

Vissa enklare scop har inte den här funktionen(trace rotation)utan man får vrida lite mekaniskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

jomany skrev:
Rolf Zetterberg skrev:Betr lutningen,är det inte bara att finjustera röret rent mekaniskt?
Några schimms under skopets fötter gör susen :vissla:
Haha, ursäkta att jag glider från ämnet men nu blev det anekdot-dags:

Vid nåt tillfälle skulle jag montera upp en videokamera för nån slags lokal övervakningsgrej. Det blev klart enklare att montera den upp-och-ned, varpå jag helt enkelt ställde den anslutna TV'n upp-och-ned. :wink:
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Det är ju bara för klockrent. haha, =)
Skriv svar