Vad tycker ni när universitet börjar använda Arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad tycker ni när universitet börjar använda Arduino?

Inlägg av TomasL »

Personligen tycker jag att skolorna begår ett grovt fel, när man använder sig av icke-existerande plattformar i sin utbildning.
Om konceptet är att lära sig att programmera, då kan man lika gärna köra med C/C++/C# på PC, och inte ett oanvändbart hopkok till språk.
Problemet uppkommer när studenten ifråga kommer ut i arbetslivet, där man garanterat inte använder sig av dessa sk "utbildningsplattformar", då kan studenten i fråga ingenting, och får lära om.
Man gör tyvärr studenterna en björntjänst iom detta.

Det finns mycket bra utbildningsplattformar, vilka är baserade på de system man använder ute i industrin, de kanske kostar något mer, men det är trots allt peanuts i det stora hela.
qx5

Inlägg av qx5 »

Vad är koordinat systemtransform? ;)

Sen kan man säkert åstadkomma underverk med flytande kväve och snabba oscillatorer. Kanske rentav någon SPI kopplad RAM bricka ;)
(eller så köper man en 100 MHz ARM..)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

inget mellanslag, kartesisk till polär.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Sedan gäller det att välja något som är relativt enkelt att börja med. En avr har inte många register och väldigt enkelt klocksystem.

Går man på en snabb arm så är inlärningströskeln mycket högre.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Icecap skrev:
- Ett högre pris.
- Ett icke-portabelt icke-standard språk. Visst, det går att trixa men det är inte standard ändå.
- En gammal och relativ långsam µC med begränsat mängd minne.

Pris, ca 65:- inkl frakt http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-ATmega32 ... 1110335059?
Hur får du tag på ett mycket billigare labb kort med processor, spänningregulator och usb-serie omvandling?

Språket är vanlig C/C++ , dock görs lite deklarationer med script och halva programmet redan färdig i Arduino miljön, så ska du lämna den får du flytta med den "färdiga" koden också.
arduino.cc skrev: Can I program the Arduino board in C?

In fact, you already are; the Arduino language is merely a set of C/C++ functions that can be called from your code.
Your sketch undergoes minor changes (e.g. automatic generation of function prototypes) and then is passed directly to a C/C++ compiler (avr-g++).
All standard C and C++ constructs supported by avr-g++ should work in Arduino. For more details, see the page on the Arduino build process.

Arduinon finn i många smaker för att det ska bli enkelt att växla upp när det blir trång med IO pinnar, minne eller cpukraft:
http://arduino.cc/en/Products.Compare

Köpte själv en Arduino Due, ARM Cortex M3, 84MHz, bara för att testa , knappt 150:- inkl frakt på ebay ( inte särskilt gammal och långsam :) )
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDue

Jag testade Arduino för jag blev nyfiken på hur det kunde komma så bestämda åsikter om Arduino,
ofta med felaktiga påståenden upptäckte jag när jag läste på arduino.cc,
speciellt från medlemmar på forumet som uppenbart inte använt Arduino själva :)

Självklart finns det stora begränsningar med Arduino miljön jämfört med en "vanlig" IDE men det är priset man får betala för att det ska bli enkelt,
och det är verkligen enkelt att komma igång :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

ElectricNooB skrev:Det är väl bra. Men pluggar man tex. embedded så är det nog mer lärorikt att använda µC'n som faktiskt kan användas i massproducerade enheter eller att implementera en µC i en FPGA än att ödsla tid på en tingest som inte är mycket mer än en leksak. Så känner iaf jag. Men det är klart att det finns många tillfällen var en arduino fungerar ypperligt.
Detta är långt ifrån svart och vitt. Som vanligt är detta lite av en döfödd diskussion. Har du föresten inte redan startat en tråd om µC'n på högskolor?
Självklart. Ska man bygga inbyggda system så räcker inte ens AVR. Det är PIC och allt förbannat man måste kunna också :)

Jag skulle däremot säga att simulink + arduino är perfekt för maskiningenjörer. Billigt, enkelt, snabbt att producera system. Visst, det blir inte 3Dfx-grafikkort men det uppfyller sin funktion iallafall.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Personligen tycker jag att skolorna begår ett grovt fel, när man använder sig av icke-existerande plattformar i sin utbildning.
Om konceptet är att lära sig att programmera, då kan man lika gärna köra med C/C++/C# på PC, och inte ett oanvändbart hopkok till språk.
Problemet uppkommer när studenten ifråga kommer ut i arbetslivet, där man garanterat inte använder sig av dessa sk "utbildningsplattformar", då kan studenten i fråga ingenting, och får lära om.
Man gör tyvärr studenterna en björntjänst iom detta.

Det finns mycket bra utbildningsplattformar, vilka är baserade på de system man använder ute i industrin, de kanske kostar något mer, men det är trots allt peanuts i det stora hela.
Så är det med alla kurser. Alla kurser jag har gått är ofta "halvgjorda". Gick styr och reglerteknik 7.5 hp och fick 4a som betyg. Men inte kan jag något PLC språk eller tillämpa någon modul i praktiken :humm:
Vi "testade" simulink, men fick inte lära oss det.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Förvisso är det inte helt oväntat att universitetet är mer teori än praktik.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Haha, stämmer delvis, men teori är ungefär samma sak också. Man går igenom det enklaste så man bara får en förståelse vad saker och ting är, och inte hur det fungerar.

Sist när jag var hos elingenjörernas rum så såg jag rätt många Arduino UNO's som användes vid kursen Inbyggda System 15 hp. Atemls och Microchip studio användes också.

Detta är också ett exempel på att universitet och fler lärare fingrar på Arduino.

En kurs som heter Design-Build-Test 15 hp avancerad nivå. Då SKA vi använda oss av Arduino.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den kusen finns inte på hemsidan.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Det finns en anledning till att kurserna heter "Inbyggda system", "Automation", "styr- och reglerteknik" och inte "PIC 15hp" eller "Arduino 6hp". Det är innehållet och förståelsen för det kursen egentligen handlar om som är det viktiga, inte att lära sig en viss plattform som används. Givetvis med undantag för t.ex. rena programmeringskurser och liknande.

För att ta ett exempel: Arduino kan vara en bra plattform att lära sig automation på eftersom det inte krävs så mycket kunskap om just Arduino för att skriva enkla program för att styra solenoider, läsa sensorer och så vidare. Det är tankegången som är det viktiga, inte hur man skriver programmet. Kommer du på en anställningsintervju för något automationsrelaterat jobb utan att kunna använda PLC:er så blir det förmodligen :waving:

Jag tror jag sagt det förrut men det tål att upprepas. Ta alla tillfällen som finns att testa så många olika system och plattformar som möjligt nu när du har chansen, det kan komma att bli värdefullt och är dessutom mycket intressant :)

Universitets/Högskoleutbildningar är inget bra ställe att lära sig specifika praktiska saker på, då är förmodligen någon yrkesutbildning ett bättre alternativ. Ofta är inte heller teorin det viktiga, det man lär sig är framförallt problemlösning och ett tankesätt man behöver som ingenjör. Att kunna välja rätt verktyg för att lösa ett problem och så vidare. För att kunna välja mellan olika verktyg eller plattformar behöver man ha koll på så många alternativ som möjligt och ha lite insikt i varje. Att ha full koll på ett verktyg hjälper inte om det är fel verktyg för att lösa uppgiften. Observera att jag inte menar att Arduino alltid är fel verktyg men det jag och alla andra här försöker få dig att förstå (för din egen skull) är att det med >3000% säkerhet inte alltid är rätt verktyg.

/Kalle
(som också pluggar Maskinteknik)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra inlägg Kalle.
Vad det handlar om är inte mikroC, utan om att kunna använda ett koncept för att ta sig vidare.
Jag har avstått från att kommentera men det handlar om möjligheter att förmedla.

Ibland blir jag bara så trött, på TS provokativa trådar och alla som fastnar i Trollets gran!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:Så är det med alla kurser. Alla kurser jag har gått är ofta "halvgjorda". Gick styr och reglerteknik 7.5 hp och fick 4a som betyg. Men inte kan jag något PLC språk eller tillämpa någon modul i praktiken :humm:
Det är väl lite så jag upplevde universitetet i allmänhet. Vad lärde man sig egentligen på ett år? Ja... ungefär lika mycket som man hade lärt sig själv på ett par månader. Men univeritetet verkar mest vara att träffa folk, äta lunch , göra roliga saker ihop, testa nån kul pryl och dricka öl på kvällen. Inte så effektivt. Men man får en titel och så får man kontakter. Alternativet? Gå runt arbetslös på hemorten utan en chans att få andra jobb än att städa toaletter på vårdhem. Såvida man inte själv tar tag i saken och utbildar sig till det man vill göra. (jag har testat på allt av ovanstående förutom "titel" - jag läste aldrig klart).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Intressant läsning.

Då jag fick min utbildning (har gesällbrev(!) som "elektronikreperatör"!) var det i ett stort statsligt företags regi (RDAF).

Första året bestod av 4 klasser om 10 veckor, den resterande delen av året var semester och kortare perioder med gröna kläder på (usch!).

Vi började med "detta är ett batteri. Vad kan vi förvänta oss av ett batteri?" och hade som sluttest felsökning på komponentnivå på radar, Sailor SSB radio, Oscilloskop och digital frekvensräknare.

Sedan blev vi skickat ut till arbetsplatserna och var där i 4 år innan vi blev inkallad till 10 veckors uppfriskningskurs och sedan gesällprovet. Jag retar mig fortfarande på att jag fick ett poäng under högsta score!

OK, det var en yrkesinriktat utbildning - men inte specifikt mot en viss utrustning (det kom senare, har varit Danmark runt på kurs efter kurs, har en stapel med kursbevis!), bara en grundläggande "förstå elektronik"-utbildning med emfas på felsökning. Och då inte att hitta typiska fel men att analysera utrustning utifrån en förståelsessynpunkt:
* Grunkan ska utföra <xxx> funktion, vilka delar behövs för att göra det?
* Kan man utesluta några av de delar?
* Kan man dela upp de misstänkta delar och utesluta vissa av de delar som misstänkte?
osv osv.

Detta gav samtidig ett inblick i hur man designer elektronik: för att utföra en funktion behövs ett antar "byggblock", fixa ett i taget och koppla ihop dom - och skiten fungerar!

Och allt grundläggande utbildning på 40 veckor! En del blev friköpta av sina kontrakt av företag direkt efter skolan och anställd som ingenjörer.

Men OK, lärarna var dedikerade, motiverade och brände för deras yrke, vi hade test varannan vecka och klarade man inte 70% av klockkurvans mitt hade man en snack med klassläraren om misslyckandet. Klantade man två test hade man en snack med skolans chef och borde ha orsaker som mycket närståendes död eller liknande med i bagaget.

Tredje testen man kuggade gav en timme att packa sina saker och försvinna.

Det bästa av det hela: det var min värnplikttid! :D
Vi hade lön, fri bostad, gratis arbetskläder och egen bar på förläggningen - officiellt!

På något vis känns det som att det att utbilda sig i dagens Sverige har med festandet men inte utbildningen i speciell hög grad.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

jesse skrev:
Al_Bundy skrev:Så är det med alla kurser. Alla kurser jag har gått är ofta "halvgjorda". Gick styr och reglerteknik 7.5 hp och fick 4a som betyg. Men inte kan jag något PLC språk eller tillämpa någon modul i praktiken :humm:
Det är väl lite så jag upplevde universitetet i allmänhet. Vad lärde man sig egentligen på ett år? Ja... ungefär lika mycket som man hade lärt sig själv på ett par månader. Men univeritetet verkar mest vara att träffa folk, äta lunch , göra roliga saker ihop, testa nån kul pryl och dricka öl på kvällen. Inte så effektivt. Men man får en titel och så får man kontakter. Alternativet? Gå runt arbetslös på hemorten utan en chans att få andra jobb än att städa toaletter på vårdhem. Såvida man inte själv tar tag i saken och utbildar sig till det man vill göra. (jag har testat på allt av ovanstående förutom "titel" - jag läste aldrig klart).
Du, jag har inte druckit en öl sedan sista april och jag har inte heller varit ute. Jag pluggar på 220% och håller på med Simulink på fritiden, dvs ingen fritid alls. Jag har vissa mål jag har satt upp som jag ska klara.
Skriv svar