Öppna och stänga ventil
- prototypen
Re: Öppna och stänga ventil
Komponentlistan innehåller en 2803 så där kan man sätta i ett motståndsnät på 100 - 1000 ohm och rensa bort lite lysdioder så har man TTL utgångar direkt till H bryggan.
Protte
Protte
Jag skriver en komponent till programmet Beyond Measure. Den komponenten kommer att styra Velleman K8055 via USB.
Så det är alltså en windows maskin som kommer via USB styra kortet som i sin tur ska styra ventilen.
K8055 matas med 5v via USB så 5v kan man ganska enkelt matta fram till utgångarna.
Kommer behöva en extern supply med 9v för att kunna öppna ventilen
K8055 har två st N2803, jag själv har köpt och byggt ihop byggsatsen, men han som egentligen ska styra ventilen har köpt den färdiga varianten av kortet så att modifiera själva kortet blir lite svårt i det läget.
Jag vet inte om den informationen gör något lite klarare?
Så det är alltså en windows maskin som kommer via USB styra kortet som i sin tur ska styra ventilen.
K8055 matas med 5v via USB så 5v kan man ganska enkelt matta fram till utgångarna.
Kommer behöva en extern supply med 9v för att kunna öppna ventilen
K8055 har två st N2803, jag själv har köpt och byggt ihop byggsatsen, men han som egentligen ska styra ventilen har köpt den färdiga varianten av kortet så att modifiera själva kortet blir lite svårt i det läget.
Jag vet inte om den informationen gör något lite klarare?
- prototypen
Sitter 2803 i sockel så är det bara att dra ut den och stoppa i ett motståndsnät.
Lysdioderna går ju klippa bort.
Protte
Lysdioderna går ju klippa bort.
Protte
- prototypen
Var någonstans i Sverige befinner du dig, jag är i Norrköping och har motståndsnät i verktygslådan så om du behöver så går det väl att skicka.
Protte
Protte
Som du säkert anar så förstår ju inte jag vad ett motståndsnät skulle göra för detta kort, och är det i så fall båda N2803 som skulle bytas ut?
Men om N2803 skulle bytas ut och led-dioderna till utgångarna plockas bort så skulle man helt plötsligt ha TTL-utgångar som bättre skulle passa med IC-bryggan?
Jag köpte två byggsatser så jag har en som jag ej monterat ihop än så den kan jag ju ännu enklare modifiera genom att göra "rätt" från början med den.
Jag bor i Västervik, tanken är ju inte att jag ska snylta på era komponenter utan bara jag vet vilka komponenter jag ska köpa så ordnar det nog sig. Alternativt då köpa av er i andra han så att säga.
Kommer ju vara tvungen att köpa IC-kretsen så finns allt att köpa från samma ställe så är det ju en fördel.
Allt detta märker jag ju att du har full koll på så det kanske är mer modifikationer som behöver göras som du tar för givet men jag missar
Men om N2803 skulle bytas ut och led-dioderna till utgångarna plockas bort så skulle man helt plötsligt ha TTL-utgångar som bättre skulle passa med IC-bryggan?
Jag köpte två byggsatser så jag har en som jag ej monterat ihop än så den kan jag ju ännu enklare modifiera genom att göra "rätt" från början med den.
Jag bor i Västervik, tanken är ju inte att jag ska snylta på era komponenter utan bara jag vet vilka komponenter jag ska köpa så ordnar det nog sig. Alternativt då köpa av er i andra han så att säga.
Kommer ju vara tvungen att köpa IC-kretsen så finns allt att köpa från samma ställe så är det ju en fördel.
Allt detta märker jag ju att du har full koll på så det kanske är mer modifikationer som behöver göras som du tar för givet men jag missar
Magnetventil 12 V på ebay:
ebay.com
53 spänn. Innan ni börjar titta på kretsar för 100 spänn. Jag har en likadan och den funkar utmärkt, jag kör den dock med väggvårta och biltema-timer.
ebay.com
53 spänn. Innan ni börjar titta på kretsar för 100 spänn. Jag har en likadan och den funkar utmärkt, jag kör den dock med väggvårta och biltema-timer.
Vi har börjat titta på lite andra ventiler också faktiskt, denna tittade vi lite extra på http://www.electrokit.com/magnetventil-1-2-12v.51108
Frågan är om den digitala utgången på en Velleman K8055 skulle klara att hålla den öppen på 12v vad tror ni?
Frågan är om den digitala utgången på en Velleman K8055 skulle klara att hålla den öppen på 12v vad tror ni?
- prototypen
Jag tror att det fungerar.
Ventilen drar 250 mA
Welleman säger 100 mA
MEN
ULN2803 tål 500 mA per utgång (dock med någon total belastning på jordstiftet.)
Så om det är minst 0,5 mm ledare på kortet så kommer det att funka utmärkt om ni bara driver en eller två ventiler.
Flybackdioder sitter redan i ULN kretsen.
Protte
Ventilen drar 250 mA
Welleman säger 100 mA
MEN
ULN2803 tål 500 mA per utgång (dock med någon total belastning på jordstiftet.)
Så om det är minst 0,5 mm ledare på kortet så kommer det att funka utmärkt om ni bara driver en eller två ventiler.
Flybackdioder sitter redan i ULN kretsen.
Protte
Tack för snabba svar.
Behöver det kopplas in ett pullupmotstånd mellan + och varje digital utgång?
Behöver det kopplas in ett pullupmotstånd mellan + och varje digital utgång?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Det där ser rätt ut.
Pullup behöver man då man ska ha en spänningssignal från en öppen kollektor.
Nu ska du ha ström och själva spolen blir ju pullup i sig.
Se bara till att "clamp" inte lossnar.
Protte
Pullup behöver man då man ska ha en spänningssignal från en öppen kollektor.
Nu ska du ha ström och själva spolen blir ju pullup i sig.
Se bara till att "clamp" inte lossnar.
Protte
Tack så mycket för all hjälp.
Och visst kan jag ha tex en ventil kopplad på varje digital utgång, 8 st i detta fallet men aldrig ha fler än 2 utgångar aktiverade åt gången, för att vara på säkra sidan?
Och visst kan jag ha tex en ventil kopplad på varje digital utgång, 8 st i detta fallet men aldrig ha fler än 2 utgångar aktiverade åt gången, för att vara på säkra sidan?
- prototypen
I databladet står inget om maximal ström för hela kretsen.
Kretsen kan kyla bort 2,25 W och då skulle det behövas 2A ström.
Det skulle då betyda att du kan driva 8 ventiler samtidigt.
Jag tycker det är en bit över gränsen.
Protte
Kretsen kan kyla bort 2,25 W och då skulle det behövas 2A ström.
Det skulle då betyda att du kan driva 8 ventiler samtidigt.
Jag tycker det är en bit över gränsen.
Protte
Tack igen för hjälpen,
Då blir resultatet av denna post att vi byter till en ventil som är lättare att hantera.
Då blir resultatet av denna post att vi byter till en ventil som är lättare att hantera.
Det dök upp en liten följdfråga, jag satt och funderade lite och man kan inte kolla statusen på utgångarna på K8055 men där emot så finns det ju ingångar på kortet som man kan få aktuell status ifrån.
Vad tror ni om detta.
Koppla Clamp till ett motstånd (Metallfilmsmotstånd 0.25W 560ohm) och sedan till en 4N35 DIP-6 optokopplare digital utgång till 4N35an.
Utgångarna från 4N35an kopplas till gnd och digital ingång på K8055.
När en digital utgång aktiveras så borde man kunna läsa av det på den digitala ingången?
Rätt val av komponenter och lösning eller är jag ute och cyklar rejält?
Vad tror ni om detta.
Koppla Clamp till ett motstånd (Metallfilmsmotstånd 0.25W 560ohm) och sedan till en 4N35 DIP-6 optokopplare digital utgång till 4N35an.
Utgångarna från 4N35an kopplas till gnd och digital ingång på K8055.
När en digital utgång aktiveras så borde man kunna läsa av det på den digitala ingången?
Rätt val av komponenter och lösning eller är jag ute och cyklar rejält?
- prototypen
Varför en optokopplare????
Koppla en diod 1N4148 mellan in och utgång.
Strecket på dioden mot utgången.
När utgången är aktiv så är ingången låg.
Detta kan inte avslöja om 12 volten har dött.
Protte
Koppla en diod 1N4148 mellan in och utgång.
Strecket på dioden mot utgången.
När utgången är aktiv så är ingången låg.
Detta kan inte avslöja om 12 volten har dött.
Protte