Tips stepper motorkit för filmskanning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
freddenacka

Re: Tips stepper motorkit för filmskanning

Inlägg av freddenacka »

Andra bilden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Svårt att bedömma vad du gjort men dragvinklarna ser brutala ut. Filmen verkar utöva nästan lika mycket lyftande som dragande moment på scannern vid frammatning. Sänk och vrid projektern och så ökar dragkraften från scannern och stress-böjen undviks eller fixa med vettiga styrhjul. Utöver att kraft även förloras är skarpa böjar döden för gammal film men misstänker att det är så att du är nöjd om du tråckla igenom filmen en gång och sedan slänger den, och då kanske det spelar mindre roll.
Film man ska återanvända/bevara ska endast utsättas för MJUKA böjar och aldrig slitas mot hörn.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jo det skall monteras stödhjul och vinklarna skall ordnas, verkar fungera bortsett från att den dra lite ojämnt. Skall testa att sänka hastigheten och se om den då drar i jämnare takt.
Har beställt en till motor som skall skada frammatningen så att den nuvarande enbart kan hantera drivhjulet.
Jag är en person som bygger saker och tar problemen vartefter de kommer, är inte så teoretisk. Att slänga gammal film e för mig förlika med mord ;)
Däremot så använder jag inte de mest dyrbara filmerna nu när jag övar.

Finns säkert 10 st storspolar som skall konverteras när allt detta lirar 100% för mig.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hej
Ni kan se här hur den ser ut.
Finns ett exempel som jag har filmat men det är lite missvisande då jag hade problem med super 8 kassetten.

Skriv svar