Modifiering av RC-bil
Re: Modifiering av RC-bil
För att demonstrera varför du inte bara kan ha en accelerometer för att mäta vinkeln: Upprepa ditt test som du filmat, men håll accelerometern horisontell och förflytta den sidledes, fram och tillbaka. Du kommer då att få andra värden än när du håller den stilla, och det kommer på värdena att se ut som att bilen lutar.
Normalt när du vill göra en liknande styrning så använder man både ett gyro och en accelerometer för att mäta vinkelförändring och acceleration. Utifrån de två värdena kan du räkna ut var horisontalplanet är, och alltså hur mycket bilen lutar.
Normalt när du vill göra en liknande styrning så använder man både ett gyro och en accelerometer för att mäta vinkelförändring och acceleration. Utifrån de två värdena kan du räkna ut var horisontalplanet är, och alltså hur mycket bilen lutar.
-
-
Tack hubben..... Jag har testat detta och förstått att det är ett stort problem. Därför har jag köpt ett gyro oxå, men jag har inte testat detta. Jag tror att min bil är för dålig, med växelåda som glappar. en motorstyrning som ger för lite Amp. mm,mm. Men jag vill visa mina tafatta försök här, så kan jag fråga er, och kanske få ihop det till slut. Provar man inte så lär man aldrig få veta.
Jag hade en Idé med accelerometern. Men jag har förstått att det inte kommer räcka. Men på resans gång så har jag lärt mig mycket med analoga ingångar och PWM utgångar.
Det är värt en hel del.
Jag hade en Idé med accelerometern. Men jag har förstått att det inte kommer räcka. Men på resans gång så har jag lärt mig mycket med analoga ingångar och PWM utgångar.
Det är värt en hel del.
Tycker att det är ett häftigt projekt och du har kommit en bra bit! Riktigt kul att se!
Skulle jag bygga en "balanserande robot" så skulle jag hitta ett par snabba RC-servon och bygga om dem för 360 graders rotation. Sedan bara ett hjul på utgående axel och en stående struktur ovanpå det. Servot styr du enkelt med PWM och de är snabba och starka nog för uppgiften.
Skulle jag bygga en "balanserande robot" så skulle jag hitta ett par snabba RC-servon och bygga om dem för 360 graders rotation. Sedan bara ett hjul på utgående axel och en stående struktur ovanpå det. Servot styr du enkelt med PWM och de är snabba och starka nog för uppgiften.

-
Jag har fått ihop det mesta för att testa bilen. Men jag tror att som hubben säger att jag är fel ute med motorn. En vanlig DC motor har ingen kraft på låga varv. När väl motorn börjar röra sig så blir det ganska hysteriska rörelser. Jag har sneglat lite på en brushless motor, men det kanske är samma sak där?
Jag vill ju inte lägga för mycket pengar på testet heller då det bara var en kul grej. Bilen uppför sig som väntat. Då jag nu bara använder accelerometern, så blir det inte så bra. Men även om jag lägger tid på att få dit Gyrot, så tror jag att det inte kommer att funka med min DC-motor.
Jag är ju inte någon elektriker, så jag vet ju inte vilken strömkälla jag skulle ha till motorstyrningen. Jag tog ett 9V batteri. Men motor controllen äter upp batteriet ganska snabbt.
Jag har 3x1,5V (det blir inte riktigt 5V) batteri i bilen som jag trodde att jag skulle kunna köra Fundruinon på. Jag skall mäta vad för volt jag har där, för det funkade inte. Var tvungen att ha den kopplad till PC´n, och det var ju inte vad jag ville.
Jag vill ju inte lägga för mycket pengar på testet heller då det bara var en kul grej. Bilen uppför sig som väntat. Då jag nu bara använder accelerometern, så blir det inte så bra. Men även om jag lägger tid på att få dit Gyrot, så tror jag att det inte kommer att funka med min DC-motor.
Jag är ju inte någon elektriker, så jag vet ju inte vilken strömkälla jag skulle ha till motorstyrningen. Jag tog ett 9V batteri. Men motor controllen äter upp batteriet ganska snabbt.
Jag har 3x1,5V (det blir inte riktigt 5V) batteri i bilen som jag trodde att jag skulle kunna köra Fundruinon på. Jag skall mäta vad för volt jag har där, för det funkade inte. Var tvungen att ha den kopplad till PC´n, och det var ju inte vad jag ville.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Här är en liten film från första testet. Inte så imponerande. Men nu finns det i alla fall film-bevis att jag gjorde ett försök.
- FormerMazda
Med dom förutsättningarna får jag säga att jag är imponerad!
Ett problem är väl att ett 9V-batteri inte kommer kunna leverera strömmen som behövs. Kolla om du inte har nåt vettigare batteripack i gömmorna med bättre strömstyrka, typ de flesta uppladdningsbara batteripacken. Kanske från en gammal mobil?
Men främst är det motortypen skulle jag tro. Var det inte en stegmotorkontroller du hade där på? Försök bygg dit en stegmotor av lämplig sort, dock får den ju inte sitta på växellådan, snarare direktdriven för att vara snabb nog.

Ett problem är väl att ett 9V-batteri inte kommer kunna leverera strömmen som behövs. Kolla om du inte har nåt vettigare batteripack i gömmorna med bättre strömstyrka, typ de flesta uppladdningsbara batteripacken. Kanske från en gammal mobil?
Men främst är det motortypen skulle jag tro. Var det inte en stegmotorkontroller du hade där på? Försök bygg dit en stegmotor av lämplig sort, dock får den ju inte sitta på växellådan, snarare direktdriven för att vara snabb nog.
Jag är imponerad med tanke på förutsättningarna.
En permanent magnetiserad motor har ett moment som är proportionellt mot strömmen. det gäller oavsett om kommuteringen är elektronisk eller mekanisk.
Så det är samma moment på låga varv som på höga.
En permanent magnetiserad motor har ett moment som är proportionellt mot strömmen. det gäller oavsett om kommuteringen är elektronisk eller mekanisk.
Så det är samma moment på låga varv som på höga.
-
FormerMazda, nä det är en vanlig dc-motor. Bilen kostade inte mer än 2-3 hundra kr, man får ju vad man betalar för.
- FormerMazda
Jojo, min tanke var att byta motor och växellåda till stegmotordrift för att kanske lättare lyckas balansera.
Jag fick för mig att du hade en stegmotorkontroller, men det var nog min hjärna som mindes fel.
Jag fick för mig att du hade en stegmotorkontroller, men det var nog min hjärna som mindes fel.

-
Jo det är en stegmotorkontroller. Men det går att styra en dc motor från den oxå.
Seriöst, det där ser ju riktigt bra ut! Mycket bättre än jag trodde att det skulle bli med den setupen!
-
Tackar! Kul att ni tyckte om testet.
Jag har en ADXL335 3-Axis Accelerometer Module i bilen.
Jag har köpt en ENC-03M Single-axis Gyro Module oxå, men jag är
osäker på hur jag skall kombinera dessa signaler.
Jag hittade en PDF om hur man kan göra, så jag får studera den och se om jag kan
få till det. Det är ju första gången jag håller på med sådant här, så det kan nog ta lite tid.
pdfń ligger i den andra datorn. Jag kan lägga upp den här sen om det är av intresse.
Jag har en ADXL335 3-Axis Accelerometer Module i bilen.
Jag har köpt en ENC-03M Single-axis Gyro Module oxå, men jag är
osäker på hur jag skall kombinera dessa signaler.
Jag hittade en PDF om hur man kan göra, så jag får studera den och se om jag kan
få till det. Det är ju första gången jag håller på med sådant här, så det kan nog ta lite tid.
pdfń ligger i den andra datorn. Jag kan lägga upp den här sen om det är av intresse.
-
Gjorde en liten film till där jag även la in bilderna jag tagit under tiden.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Woow, du kom ju långt i detta experiment.
Skall bli kul att se en uppföljning nu när du har fått blodad tand så att säga!
Bravo.
Skall bli kul att se en uppföljning nu när du har fått blodad tand så att säga!
Bravo.