Mätfel på Y axel
Re: Mätfel på Y axel
Finns maskin parametrar och PLC parametrar.. Efter angivna värden så står det ofta MOP i PLC parametrarna så därför kallade jag dom MOP parametrarna.. 

Men problemet är nu, varför är den så motsträvig och inte vill ta emot parametrarna som jag försöker sända över från PCn..
Hade igång den runt 6 tim idag, under den tiden slog inte ur en enda gång som den gjort tidigare..
Hade igång den runt 6 tim idag, under den tiden slog inte ur en enda gång som den gjort tidigare..
Men du måste väl ställa maskinen på överföring o aktivera att den ska ta emot innan du sänder datan. Om du står i läge där parametrarna anges saknas så borde du med "ext" knappen välja att läsa in valt program o sedan skicka från datorn.
Om du går in på heidenhains hemsida så finns där en teknisk manual som beskriver hur du gör.
Om du går in på heidenhains hemsida så finns där en teknisk manual som beskriver hur du gör.
Är ingen expert men vad jag vet är att man måste kolla så man verkligen har rätt COM-port.
Har bara en port att välja på och det är COM 1, har konfigurerat överförings programmet hela dagen utan att komma någon vart!
minns att det även var struligt när vi körde över parametrarna förra gången men till sist lyckadest det den gången i allafall.. Jag hade annars fel, det står inte MOP allt som oftast efter paramametrarna utan NOP.. Blev väl trött i ögonen efter att ha stått hela dagen å försökt köra över parametrarna utan att lyckas.. nästa så jag funderar om ifall kabeln inne i skåpet kan ha fel när det inte går att sända iväg parametrarn.. överförings programmet meddelar att det inte har någon DNC anslutning.. jag har ingen aaning om hur jag ska lyckas fixa så att den får den DNC anslutning som den frågar efter!.. alltid ska det vara ngt som krånglar.. 

Om du har samma PC och samma kabel och samma inställningar som vid den tidigare lyckade överföringen till det andra systemet och gör allting rätt enligt manual, så måste det ju vara något fel på kontakten på styrningen eller trådarna vidare in i styrsystemet även om det verkar långsökt
Du får väl jämföra med hur det ser ut på gamla systemet
Eller så skjuter du på problemet och matar in parametrarna manuellt
Du får väl jämföra med hur det ser ut på gamla systemet
Eller så skjuter du på problemet och matar in parametrarna manuellt

Har samma PC som förra gången när en kompis var med och hjälpte till, har samma kabel, inställningarna har jag enl anvisningarna, tror jag i allafall.. skulle gärna skriva in parametrarna för hand om det skulle gå, men det tror jag inte att det gör tyvärr..
man blir nog lätt lite
när det hänger upp sig på en sån här liten sak.. annars så surrar han på utan problem nu, slår inte ur en enda gång.. så ngt konstigt var det ju med den styr enhet som satt i tidigare..

Maskinparametrarna går garanterat att mata in manuellt (se manual) om det inte är något skumt med styrsystemet
PLC-program (parametrar) kan ju vara knepigare. Genom att ställa maskinparameter MP77 till 0 så kör man PLC-program från RAM. Vet inte om man då kan gå in och ändra alla dom parametrarna så dom blir samma som du nu har på PC ?. Funkar det så får du sedan radera E-prom och bränna nytt
PLC-program (parametrar) kan ju vara knepigare. Genom att ställa maskinparameter MP77 till 0 så kör man PLC-program från RAM. Vet inte om man då kan gå in och ändra alla dom parametrarna så dom blir samma som du nu har på PC ?. Funkar det så får du sedan radera E-prom och bränna nytt
Jag har nog där dom dom runt 260 MP parametrarna! Dom knappar man ju rätt snabbt in.. men dom andra PLC ? parametrarna är det stopp med hur jag än konfigurerar å försöker!
Just nu har jag bara bytt ett problem mot ett annat..
fräsen går inte att använda i allafall.. Tittade på parameter listan jag fått till maskinen, MP parameter 77 borde redan stå på 0.

Om du först knappar in maskinparametrarna (med MP77 på 0) så borde du sedan kunna se PLC-parametrarna även om dom då är för fel maskin. Vet som sagt var inte om man i det läget kan ändra dom manuellt. Det måste du pröva själv
Låter lite konstigt att MP77 stod på 0 på gamla systemet. Normalt kör man ju från E-prom
Får du mot förmodan inte ordning på detta kan du ju alltid testa att gå tillbaka till gamla styrningen och bara ta över analogkortet från den nya styrningen. Mitt vad det är så är det ju kanske bara det kortet som var dåligt, så att döma ut hela styrningen redan är nog förhastat
Låter lite konstigt att MP77 stod på 0 på gamla systemet. Normalt kör man ju från E-prom
Får du mot förmodan inte ordning på detta kan du ju alltid testa att gå tillbaka till gamla styrningen och bara ta över analogkortet från den nya styrningen. Mitt vad det är så är det ju kanske bara det kortet som var dåligt, så att döma ut hela styrningen redan är nog förhastat
Ja, MP parametern har hela tiden varit ställd på 0, Jag kan även se PLC parameter tabellen i maskin, om jag trycker på Edit knappen el program knappen, alla värden där är nu nollade el står på 1 vilket dom inte ska göra.. Skulle ha bra tid att knappa in PLC parameter värdena nu fast dom är många, men tror inte att det går.. ska endå försöka!
Tanken på att låna ett kort från den nya styrningen och testa på den gamla har nog susat förbi många gånger redan! I den gamla styrningen finns ju alla parametrar samt flera program som jag väldigt gärna hade velat ha kvar!.. Men jag är samtidigt rädd för att skada något.. men om jag till sist om jag ger upp med att försöka köra över PLC parametrarna och vågar mig på att försöka skifta analog kortet, i vilket kort sitter alla program minnen samt parametrar som jag absolut inte ska röra? högst upp mot panelen eller var? kan jag röra om kortet-en med bara händer utan att skada något? tänker inte på mekanisk skada nu utan typ statisk elektrisitet.
Tanken på att låna ett kort från den nya styrningen och testa på den gamla har nog susat förbi många gånger redan! I den gamla styrningen finns ju alla parametrar samt flera program som jag väldigt gärna hade velat ha kvar!.. Men jag är samtidigt rädd för att skada något.. men om jag till sist om jag ger upp med att försöka köra över PLC parametrarna och vågar mig på att försöka skifta analog kortet, i vilket kort sitter alla program minnen samt parametrar som jag absolut inte ska röra? högst upp mot panelen eller var? kan jag röra om kortet-en med bara händer utan att skada något? tänker inte på mekanisk skada nu utan typ statisk elektrisitet.
Att det bara står 1:or och 0:or beror nog på att du inte knappat in maskinparametrarna och kört mot referenspunkterna ännu. Gör det först !
Hur korten sitter syns väl säkert i servicemanualen i början på denna tråd. Finns det inget armband mot statisk elektricitet ?
God Jul förresten
Hur korten sitter syns väl säkert i servicemanualen i början på denna tråd. Finns det inget armband mot statisk elektricitet ?
God Jul förresten

Efter att ha stått ytterligare någon timme och försökt köra över parametrar utan att lyckas så samlade jag mod till mig och skruvade lös den nya burken och ställde den bredvid min den gamla, fotograferade kablarna innan jag tog lös någonting, jämförde "assembly nr" på korten så att dom stämde exakt vilket dom gjorde, bytte dom 2 nedersta korten så försiktigt jag kunde, Se board och analog board, skruvade fast min gamla burk igen och anslöt alla kablar.. la på strömmen och startade upp maskin, körde den till referens pungterna, vevade och körde alla axlar , kollade så att alla program var kvar , allt var ok! stängde av maskin och gick in på mat!
hoppas nu att allt ska vara ok och jag får börja plocka undan å städa upp å avsluta detta..
Får jag nu bara ett avslut på detta vilket framtiden får utvisa så tycker jag inte att jag gjort ngt förhastat, jag har nu fått jobba ifred i firman när det är helg, ingen telefon som ringer stup i kvarten och inga leveranser att sköta.. Om jag nu äntligen fått fräsen att fungera så är jag mycket nöjd fast jag har lite extra reservdelar över..
God Jul till dig med persa och alla andra som läser detta!

Får jag nu bara ett avslut på detta vilket framtiden får utvisa så tycker jag inte att jag gjort ngt förhastat, jag har nu fått jobba ifred i firman när det är helg, ingen telefon som ringer stup i kvarten och inga leveranser att sköta.. Om jag nu äntligen fått fräsen att fungera så är jag mycket nöjd fast jag har lite extra reservdelar över..
God Jul till dig med persa och alla andra som läser detta!

MatsN : Ja i datorn, den hade Win 2000 system, prövade sen även en annan äldre dator med Win XP, i den hade jag Com 1 och Com 2 att välja på, det hjälpte inte endå, fick ingen kontakt med fräsen hur jag än konfigurerade! Sen bytte jag kort i burkarna..