rawsezx skrev:Tänkte väcka tråden till liv då jag skickat iväg förfrågningar till de två första (de som hade hemsideadressen skiven i tråden).
Har ritat upp en manuell stansmaskin för att kunna göra plåtbleck (my-metall 0.1mm tjock plåt). Ska bli intressant vad kostnaden blir.
Själv så spec:ade jag tid före pris så får se om dom tar i för kung och fosterland!

Både aluminium och rostfritt med toleranser ner mot 0.01mm på själva stanshuvudet.
Återkommer inom kort med leveranstid och pris.
//K
Det är snarare toleranser ner mot 0.001 mm du behöver på delarna för att stansa det där

En tumregel är att klippspalten skall vara 10% av materialtjockleken, alltså 0.010 mm i detta fallet.
Vi stansade 0.05 mm nickelfolie förr och det var mer servicetid än produktionstid på de verktygen, ett
elände att hålla liv i dem.
Jag experimenterade lite med att använda polyuretangummi som stans till en härdad dyna, det blev väldig
fina snitt längs delar av konturen men i andra områden rörde sig gummit för mycket i sidled och slet av
folien. Men jag tror det hade gått att lösa med lite mer experimenterande, man behöver något mothåll i
de större hålen så att gummit inte kan bula ut där.
Här är lite info om stansning & formning med polyuretangummi:
http://www.fibro.de/en/standard-parts/p ... docID=2163