Tillverkning i låglöneland (bearbetning)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tillverkning i låglöneland (bearbetning)

Inlägg av rawsezx »

Tänkte väcka tråden till liv då jag skickat iväg förfrågningar till de två första (de som hade hemsideadressen skiven i tråden).
Har ritat upp en manuell stansmaskin för att kunna göra plåtbleck (my-metall 0.1mm tjock plåt). Ska bli intressant vad kostnaden blir.

Själv så spec:ade jag tid före pris så får se om dom tar i för kung och fosterland! :-) Både aluminium och rostfritt med toleranser ner mot 0.01mm på själva stanshuvudet.
Återkommer inom kort med leveranstid och pris.

//K
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nu tillhör inte dethär riktigt vad du har beställt, men men jag har beställt fräst kolfiber och G10 från http://www.leicomposites.com/ och resultatet är precis som per specifikation och billigare än att själv köra materialet och fräsa.
Så det kan rekommenderas om någon vill göra sånt. :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

rawsezx skrev:Tänkte väcka tråden till liv då jag skickat iväg förfrågningar till de två första (de som hade hemsideadressen skiven i tråden).
Har ritat upp en manuell stansmaskin för att kunna göra plåtbleck (my-metall 0.1mm tjock plåt). Ska bli intressant vad kostnaden blir.

Själv så spec:ade jag tid före pris så får se om dom tar i för kung och fosterland! :-) Både aluminium och rostfritt med toleranser ner mot 0.01mm på själva stanshuvudet.
Återkommer inom kort med leveranstid och pris.

//K
Det är snarare toleranser ner mot 0.001 mm du behöver på delarna för att stansa det där :)
En tumregel är att klippspalten skall vara 10% av materialtjockleken, alltså 0.010 mm i detta fallet.

Vi stansade 0.05 mm nickelfolie förr och det var mer servicetid än produktionstid på de verktygen, ett
elände att hålla liv i dem.

Jag experimenterade lite med att använda polyuretangummi som stans till en härdad dyna, det blev väldig
fina snitt längs delar av konturen men i andra områden rörde sig gummit för mycket i sidled och slet av
folien. Men jag tror det hade gått att lösa med lite mer experimenterande, man behöver något mothåll i
de större hålen så att gummit inte kan bula ut där.

Här är lite info om stansning & formning med polyuretangummi:
http://www.fibro.de/en/standard-parts/p ... docID=2163
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Ska bli intressant att se resultatet. Som sagt, lite slarvigt skrivet av mig. Spalten mellan stans och mothåll är 0.01mm dvs 10% av materialtjockleken. Givetvis måste toleransen på dessa detaljer vara
mer än 0.01mm. Som mothåll har jag en fjäderbelastad platta som går ned före stansen som fixerar plåten. (på bilden saknas fjädrar och hålet är mycket mindre, 0.5mm större än stansen).
Detaljen är relativt enkel 9,3x40mm med 0.5mm radie i hörnen.

Fick in pris imorse, $550 + frakt $170, 6 dagar tillverkningstid. DHL tar väl nån vecka kanske. Har lagt beställning och väntar på en proforma, oavsett om maskinen fungerar eller inte så ska det bli intressant att se resultatet. Jag ritade den med utbytbara backar så dessa detaljer kanske man måste ta och göra om i Swe med lite noggrannare spec/tolerans. Jag har alltså inte speca:t varken toleranser eller material förutom aluminium och rostfritt på enskilda detaljer.

Jag har lite andra grejer som också ska stansas ut, hål för RJ45 kontaktdon och ljusledare mm till plastkapslingar så det ska tas fram lite fler backar till denna, idag så laserskärs dessa ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Först och främst. Jag postade fler bilder (om nu någon var intresserade av det) men dom kom tydligen inte med ser jag nu.

Hursomhelst. Fick mail från Zeus "polare" där dom meddelade att stansen var färdig för leverans på måndag. Ska bli spännande och se slutresultatet.

Jäkligt snabba puckar med tanke på att jag gjorde utlandsbetalningen förra fredagen (på kvällen) och det bör rimligtvis ta 3-5 dagar för dom att få pengarna.

Skickade visserligen med transaktionskvitto men ändå.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kul att mina tips är användbara, hoppas resultatet blir bra bara.

Om andra använder dom får ni gärna skriva en kort rad om resultatet.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Har nu även fått svar från Bomei Precision Hardware Co lite dyrare pris och längre ledtid. Dock så ingick samtliga lager (8 + 1) fjädrar, skruvar, muttrar och montering.

Med tanke på att 8 av de lager som jag har hittat kostade 3.700 från RS och Bomei vill ha 4.200 SEK monterat och klart för en komplett enhet så tog på mig i rent forskningsrådet för forumet och beställde en där ifrån också!

Vid tillfäller senare så ska jag uppdatera med mer info ang de specifika detaljerna och senare när prylarna kommer utvärdera kvaliteten på de båda enheterna.
Skriv svar