Kan jag bygga egen Arduino med ATmega8-16UP kontroller?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Kan jag bygga egen Arduino med ATmega8-16UP kontroller?

Inlägg av Walle »

Följande skrivet förutsättningslöst:

Som jag har förstått det så är en Arduino ungefär som en BasicStamp, dvs en kraftigt förenklad apparat som styrs av en MCU, som också har en bootloader som förenklar programmeringen.

Om man vill skapa din egen "Arduino" så tar man kompatibel MCU, löder fast den på ett kort med nödvändiga kretsar runtomkring, och programmerar den med en Arduino bootloader. Nu säger ni att ingen bootloader är nödvändig. VAD är det då som särskiljer den från en Arduino? Om det är en vanlig AVR, som programmeras som en vanlig AVR, när och hur blir det en Arduino? Varför väljer man att göra den till en Arduino, om det är lika mycket jobb som för vilken AVR som helst? Vad är poängen?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det bootloadern gör är att den tillåter processorn att programmeras med seriell data via UARTen istället för ICSP pinnarna.
Du suger tag i RESET pinnen och sedan med en viss paus så sprutar du in seriell data på UARTen så programmerar du den.
Det är i princip endast det bootloadern är till för. Processorn körs precis som vilken Atmel CPU som helst.. Du programmerar den med något moddad C.
Det enda de behöver för att köra och programmera en hemmasnickrad Arduino är en ATMega328 eller liknande, en kristall, 2st kondingar, ett 10k motstånd, en RS232-TTL omvandlare och en COM port.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ok, så skillnaden mot att glömma hela Arduionokonceptet och köra "raw" är minimal. Då förstår jag ännu mindre av kriget...Vad är problemet egentligen? Varför är det så förbaskat svårt för Arduionofolk att komma överrens med icke-Arduinofolk?
Borre

Inlägg av Borre »

När en Arduino blir en Arduino? Spelar det någon roll?
Bootloadern är precis som EG skriver ett enklare sätt att programmera processorn. Om man nu tänker flytta sitt projekt från Arduinon (tex en UNO) till ett mer färdigt projekt och inser att det är dumt att betala för ytterligare en UNO när man bara behöver processorn, ingen seriell-USB osv, varför då inte programmera en tom krets med sin UNO och den färdiga koden?
Det spelar väl ingen som helst roll om det är samma förfarande som för "en vanlig AVR, som programmeras som en vanlig AVR". Man utnyttjar fortfarande IDEn man skrivit koden i och alla dess färdiga "sketcher" osv. Ingen kan ju möjligen anse att det vore enklare att börja om med AVRStudio, börja på ny kod, bara för att det ovan möjligen inte kan kallas en Arduino längre.

Det är samma om man bara vill tex blinka en lysdiod, varför använda en hel UNO till det när man lika gärna kan använda färdiga koden man skrivit för sin UNO och programmera en Attiny istället med UNOn.

Det som folk brukar anse är så dåligt med Arduino är ju att det är så dyrt, man blir så inlåst osv. Men när någon talar om hur enkelt det är att använda lösa kretsar, dessutom en hel hög andra Atmega/Attiny så verkar det lika fel, det är minsann ingen Arduino längre osv.
Man utnyttjar fortfarande IDEn och alla färdiga bibliotek och sånt, och det är det som är det bra och enkla med Arduino. Att processorn sitter på ett sketet experimentkort men några stiftlister och en USB-kontakt har lite med saken att göra.

Ja fråga icke Arduinosidan i så fall gällande det, jag har inga som helst problem med att dom tycker det är så mycket bättre att köra på sitt sätt. Men när dom sitter och skriver direkta felaktigheter och förlöjligar Arduinoanvändarna blir man less.
Senast redigerad av Borre 19 oktober 2013, 23:33:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Borre, jag har inte förlöjligat någon, såvitt jag vet. Jag vill bara veta vad den faktiska skillnaden är. Om det inte finns någon skillnad, vilket vad jag har fått läsa hittills tyder på, så förstår jag inte "kriget". Men jag förstår inte heller varför man väljer att kalla det "Arduino" om det är exakt samma sak som "icke arduino", det verkar lite..konstigt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det enda negativa jag kan se med bootloadern är att man förlorar hela 500Byte minne.. GUD VILKEN KRIS! :shock: ..
Och det behöver inte alls vara dyrt. Jag köpte 10st ATMega328p från ebay för ca 80kr med förbränd bootloader. Jag lyckades dock inte med att hitta tomma processorer billigare.. Och då har ändå en kille i England suttit och manuellt bränt in bootloadern på dom.
Jag använder ett hemmabyggt kort med ZIF sockel för att programmera dom för att sedan använda dom i hemmagjorda "embedded" kort. Jag tycker personligen inte att ca 8kr för en "Arduino" är speciellt dyrt.. Men det är jag det.

Jag har använt AVR Studio och programmerat µC med AVRISP Mk.II och PICar innan, jag har absolut inget emot dom.. Men personligen gillar jag Arduino "systemet" Bättre för hobbybruk för det är mer lättarbetat och det finns väldigt mycket support och roliga program som man kan låna delar från osv.

Visst, tekniskt sett är väl en enkel µC med Arduino bootloader inte en genuin Arduino, utan en Arduino kompatibel processor. Men man MÅSTE ju inte använda själva Arduino kortet för att använda programmeringsmiljön och ta del av andra program.
För att inte tala om hur otroligt jävla många tredjeparts Arduino kloner det finns som funkar hur bra som helst, är billigare och ändå använder precis samma system.. Ja vet inte direkt om det är så begränsat och inlåst som många vill få det att verka.. Det finns ju fler alternativ än bara en enkel Arduino UNO.
Borre

Inlägg av Borre »

Walle, Nej inte du nej.

Skillnad och skillnad, man skriver koden med Arduinos IDE och har samtidigt tillgång till all färdig kod för allt möjligt. Det är det som gör att så många använder Arduino, det tillsammans med alla shields osv. Du behöver inte "kunna" processorn, ställa fuses rätt vid programmering och allt sånt, enkelheten kort sagt. Kortet i sig är inget speciellt.

Den enda skillnaden mellan att programmera med USB och bootloader jämfört med att programmera antingen sketchen dirkekt eller bootloadern till en tom krets är man i det senare fallet kopplar 6 kalblar mellan Arduinon och den tomma kretsen och trycker på en annan knapp i IDEet.

ElectricGuy, ja visst är det.. :roll: Men uppenbarligen är det vissa som hakar upp sig på det.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

EN grej med Arduino är väl att den har ett visst fysiskt format med stiftlister med pinnar som har bestämda funktioner för just Arduino. Så att du kan ansluta den till en Arduino Shield.

Strunta i att kalla den för Arduino, så blir det mycket lättare och det blir mindre tjafs. Vad var det du skulle göra med den? Mäta lite grejer, skriva text på en display? OK gör det då - montera en valfri ATMegaxx på ett kretskort, fixa 5 volt matningsspänning (med kondensatorer) och anslut dina prylar till I/O-pinnar på kretsen och börja programmera. Svårare är det inte. Och du programmerar den med hjälp av din Arduino som det sagts innan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast just det (feldesignade) shieldformatet används ju på diverse andra saker med som inte är arduino, det finsn tex PIC-baserade labbkort som har kontakter för samma shields.

Jag hävdar fortfarande att arduino är tre saker, det fysiska formatet, bootloadern och utvecklingsmiljön.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag fick veta nyss att det jag ska göra är helt onödigt.
Jag kan lika gärna ta en Arduino Uno, stoppa in vilket ATmegaXP-PU processor som helst som passar, där X är ett nummer, och sen kan jag bara programmera processor och använda den som stande alone arduino?

Jag har redan ATmega8P-16PU som jag antar passar på en Arduino UNO.
Då jag kan väll bara byta processor på min Uno och programmera ATmega8.

Sen använder jag bara den så här:
Bild

Jag har aldrig kört digitalteknik förut och detta kommer bli riktigt spännande. Jag antar det inte kommer vara någon stor skillnad, utan man kopplar bara som mappen säger?

Jag HOPPAS verkligen att ATmega8 som har 8 KB som "hårddisk" kan använda sig av DS18B20 temperatursensor, Nokia 5110 LCD och ett relä. :) Jag menar så koden inte överstiger minnets ROM.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

8kB är inte mycket - men om du "bara" ska läsa DS18B20 och visa resultatet räcker det ganska långt. Skulle tro att du hamnar på ung. 3-4kB, såklart beroende på de exakta funktioner du använder.
Borre

Inlägg av Borre »

Har den bootloader redan är det bara ta ur den befintliga kretsen och sätta i den nya.
Har den inte bootloader gör du som du läst tidigare, programmerar den med din UNO enligt tex den här sidan:
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:8kB är inte mycket - men om du "bara" ska läsa DS18B20 och visa resultatet räcker det ganska långt. Skulle tro att du hamnar på ung. 3-4kB, såklart beroende på de exakta funktioner du använder.
Bara läsa och skriva upp det på LCD och kontrollera om reläet ska vara ON eller OFF grundat på vilken temperatur det är - typ basic saker. Jag har förvisso 3 stycken ATmega8 som jag funderar på använda.

Men om det är nu som jag tänker, bara byta processor och programmera den. Sen använda processorn som ett vanlig "chip" på en breadboard. Jag behöver väll inga andra saker som t.ex kristaller eller liknande då?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Borre skrev:Har den bootloader redan är det bara ta ur den befintliga kretsen och sätta i den nya.
Har den inte bootloader gör du som du läst tidigare, programmerar den med din UNO enligt tex den här sidan:
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
Jo, men jag tänkte mer som att jag köper en Arduino UNO och sen byter jag helt enkelt processor på den. UNO REV 3 använder sig av ATmega328 processorn och jag har ju ATmega8 processorn. Efter jag har programmerat ATmega8 som sitter på UNO:n så tar jag bort ATmega8 och trycker fast den på en breadboard och sen så använder jag av pin mappen för att kontrollera vilka pinnar som ska vara till vad t.ex vart spänningen ska in osv :)

Jag undrar om det fungerar som jag hade tänkt och jag behöver inga annat tillbehör t.ex 16 mhz kristaller eller 20/22 uF/pF kondensatorer?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Du måste bränna in bootloadern innan du bara kan byta processor och programmera.
Du måste ha en kristall, 2st 22pF kondingar till den och ett 10k motstånd till RESET pinnen för att få den att funka. Jag vet inte hur många gånger jag har talat om det nu..
Skriv svar