Använda elmotor som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Använda elmotor som generator?

Inlägg av danei »

I så fall kan du fullständigt bortse från Bueints svar. Det är inte rellevant för dig.

Det fu behöver är en varvtalsgivare som ser till att generatorn kopplas in någon stans över 1500rpm. exempelvis vid 1550rmp och kopplas ur om frekvensen går ner till 1500rmp. Du behöver inte fundra på kondensatorer, batterier och DC-matingar alls.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Så hur gör han när det blir avbrott på nätet då? (externa)
Så är det väl inte ett fastslaget varvtal man skall reglera på. Varvtalstyrningen skall väl ha strömstyrkan som generatorn klarar att leverera som input.

Edit: Självklart så skall den ju även ha de skydd som danei anger.
Senast redigerad av SeniorLemuren 14 oktober 2013, 14:54:19, redigerad totalt 3 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ser till att den inte övervarvar på något vis. Automatisk stängning av dammluckor om det är vattenkraft, borms om det är vindkraft. etc.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Och sen är det ju oerhört viktigt att den frånskiljs från nätet om nätspänningen faller bort. Annars finns risken att någon stackas elektriker som inte vet att du genererar el kopplar ifrån huvudnätet för att arbeta på det, och då ligger din generator där och "bakmatar" elnätet som ligger innanför avstängningen.

Vidare är väl sånt här inget man på något sätt får koppla in på eget bevåg?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man måste även ha nätägarens tillstånd till det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En asynkronmaskin kan inte producera elenergi på egenhand om den inte lastas kraftigt kapacitivt. Den kommer att sluta generera så fort elnätet försvinner. Men för säkerhets skull kan man ju förse den med en frekvensvakt som stänger av om frekvensen aviker för mycket från nominella 50Hz.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso, men om den också skall gå som nödgenerator, är det väl vettigt att förse den med en kondensatorbank, men då som sagt måste man ha frånskiljare.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

linusk skrev: Förlåt jag skulle nämnt det tydligare när jag startade tråden. Men meningen är att det ska vara nätanslutet och leverera ström jämt.
Detta tyder i alla fall jag som att hela paketet behövs, i annat fall kommer den ju inte att fungera när externa nätet är nere. Den kommer då följaktligen inte att leverera ström jämt. Så att påstå som danei gör att:
I så fall kan du fullständigt bortse från Bueints svar. Det är inte rellevant för dig.
är rent felaktigt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den skulle ju vara nätansluten jämt. Ska man köra ödrift så blir det helt plötsligt mycket mer komplext, och då är inte en asynkronmaskin lämplig. Det kan nämnas att det inte är särskilt många kraftverk i Sverige som klarar det. Jag uppfattar det inte som att TS ligger riktigt på den nivån. Rör inte till det för honom i onödan.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag vet inte vart du hämtat din kunskap i ämnet, men faktum är att det finns en hel del små lantbruksfastigheter som driver vanliga mindre asynkronmotorer som vatten eller vindkraftsdrivna generatorer mot nätet och som även fungerar som reservkraft när nätet är nere.

Själva grundorsaken till att lantbruken installerar en sådan anläggning är inte primärt att sälja kraft, utan den primära orsaken är just reservkraft. Det är ingen raketforskning att installera en sådan utrustning. Jag har som tidigare nämts varit ute på flera sådana anläggninga under min tid som seviceingenjör på Nima (som på den tiden fanns i Laxå)
linusk

Inlägg av linusk »

Får tacka SeniorLemuren och danei för era svar. Det är egentligen inget krav att den även ska fungera som reservkraft, och i och med det så bör jag kanske satsa på en anläggning som kopplar ifrån när externa nätet faller bort. För säkerthetens skull och för enkelhetens.

Så vad behöver jag egentligen för att koppla allt?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Har driftsatt och driftat en vattenkraftsgenerator på 130kW i 10 år. Asynkrongenerator men skiljer sej inte nämnvärt från en asynkronmotor. Största skillnaden är att vi försåg generatorn med extra interna varv och temperatursensorer i samband med att generatorn lindades om från 6 till 12-polig. Detta då vi fick tag på en billig stomme som efter omlindning för att passa vårat behov blev billigare än att köpa motsvarande ny generator.
Kondensatorbank i 3 steg installerades i efterhand. Anledningen till kondensatorerna var faskompensering därför att man bestraffas ekonomiskt om man matar ut reaktiv effekt på elnätet.
För att få koppla in sig på nätet måste det finnas övervakning av frekvens och spänning-variationer och automatik för "infasning". Denna utrustning måste vara certifierade enligt produktstandard SS 436 40 00.
I princip innebär det att man inte kan knåpa ihop denna del av tekniken själv utan måste köpa ett färdigt kopplinsgskåp+frånskiljare som placeras mellan yttre och inre nätet. Inte jättebilligt.
Möjligen är inkopplingsbiten något billigare och enklare att lösa genom att gå vägen över godkända frekvensomformare. Kolla med någon som säljer vind eller solkrafts-anläggningar då de ofta använder omformare.

Investering och underhåll gör att asynkronmotor-genererad kraft under 10kW aldrig kommer betala sej att koppla in på nätet. Förbrukar man även elkraft så blir man idag dubbelbeskattad eftersom man inte (ännu) får kvitta sin egen produktion mot konsumtion.
Om man bygger mindre vind/vatten-kraft anläggning så är det mest ekonomiskt att förbruka denna el själv. En enkel lösning är att ha vattenburen husvärme där varmvattenberedaren har dubbla värmeelement, ett för yttre nätet ett för den egengenererade elen. Sådana vv-beredare finns att köpa färdiga för ändamålet.
Betal-el används då bara som tillskott vid behov. Ett värmeelement är rätt okritiskt för variationer i spänning och frekvens så man kan då ha betydligt enklare övervakningsutrustning och slipper krav på kalibrerade tim och energi-mätare.
Vill man ha praktiska råd och tips på tillståndskrav, bygglov, bra inköpskanaler mm så rekommenderar jag www.sero.se och www.svensk-vindkraft.org vilka i första hand företräder mindre el-producenter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är trevligt när någon som gjort samma sak svarar. Men jag måste protestera mot några saker jag inte håller med om.
En asynkronmaskin behöver inte fasas in, det är synkronmaskiner som måste ligga rätt i fas när de kopplas in.
Det finns ingen dubbel beskattning på egenproducerad el. Den el man producerar för eget bruk beskattas inte alls. Den man säljer beskattas på marknaden som all anan el. Köpet man el på marknaden tillkommer de vanliga skatterna, precis på samma sätt som om man producerat potatis.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men är inte problemet idag att om du genererar el så "får" du inte stoppa in den direkt på ditt lokala nät utan den måste via en separat mätare matas ut på elnätet? Så att den förbrukning som din egen vanliga mätare visar påverkas inte?

D.v.s. du "tvingas" att först sälja och sen köpa tillbaka din egenproducerade el?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att det plötsligt inte var en fråga om att kunde bygga en "nödgenerator" men istället ha en no-break generator gör ju en extrem skillnad. Alla tidigare råd jag har givit nollas därmed.

Jag minns hur det var på en tidigare arbetsplats (där man använde gröna arbetskläder och hade "friluftsdagar" ibland): där fanns det ett <antal> stora el-motorer som drev var sitt svänghjul i herrstorlek. På andra sidan av svänghjulet var det en generator och sist i kedjan fanns det en dieselmotor per system med automatisk inkoppling.

Föll strömmen bort var viss utrustning kopplat till no-break strömmen, annan utrustning var kopplat till short-break (som var åter när dieselmotorerna drev) och det blev manuellt omkopplat. No-break var alltså uteslutande drivet av generatorn - som blev driven av motorn, antingen el eller diesel.

I detta fall är det mer vettigt att ha ett el-system hemma som är uppdelat: no-break och short-break, En ytterligare uppdelning kan vara med en "icke-kritisk" del. No-break kopplas till en UPS som är i drift konstant, dessa finns att köpa. "Resten" av el-systemet kan sedan kopplas till en generator som ska startas och där man såklart har en korrekt omkoppling som eventuellt kan sköta det automatisk. UPS'en laddas med short-break strömmen.

Med automatstart av generatorn kan man skapa ett ganska vettigt system men det blir en investering och den är såpass kännbar att det inte är något man gör för skoj skull.
Skriv svar