Peltierkyld dimkammare

Berätta om dina pågående projekt.
Astrophysical
Kontakt:

Re: Peltierkyld dimkammare

Inlägg av Astrophysical »

Mja, riktigt så ser sönderfallskedjan inte ut, det beror förstås vilket Torium det är i staven. Jag saxade Toriumserien från Wikipedia (om vi nu ska tro på den ;-) ) Så jag bör inte ha för höga förhoppningar om några större mängder Radon, i Alunskiffer är det dock andra bullar, det innehåller Uran som till sist sönderfaller till Radon, Alunskiffer bryts vid Uranframställning och skiffret är även en stor bov till våra radonhus runtom i landet.
Här är en bra graf över serierna också!

Kod: Markera allt

Isotop          Kemisk symbol   Halveringstid
---------------------------------------------
Torium-232      232Th	        1,4  × 10^10 år
Radium-228      228Ra	        6,7 år
Aktinium-228    228Ac	        6,1 h	        
Torium-228      228Th	        1,9 år	
Radium-224      224Ra	        3,7 d	
Radon-220       220Rn	        55,6 s	
Polonium-216    216Po	        0,16 s	
Bly-212         212Pb	        10,6 h	
Vismut-212      212Bi	        60,6 m	
Polonium-212    212Po	        3,04 × 10^-7 s
Tallium-208	  208Tl	        3,1 m
Bly-208	      208Pb	        stabil
Astrophysical
Kontakt:

Crap vad fullt det blev men ni ser iaf odningen och halveringstiderna :-)

[Försökte snygga till - hcb]
Astrophysical
Kontakt:

Okej update då! Roliga saker har hänt idag :D

Här har jag gjort hål för fläkten i botten, utsug av varmluften.
Bild

Med galler.
Bild

Ändrade mig ang. fläkten för radiatorn och såga upp så den kom ända ut.
Bild

Inifrån ser det ut så här.
Bild

Så då fick jag göra en riktig hemmalösning, fult men det funkar, kommer ändå täckas över sen :-)
Bild

Så, bättre.
Bild

Köpte denna, onödigt men det gör det hela mycket snyggare.
Bild

Funkar kanon, allt rullar som det ska.
Bild

Om bara det där jäkla nätaggregatet och nätadapter till elementen kunde dyka upp så jag kunde testkört allt. Äsch, det kliade så mycket i mina fingrar så min gamla PC fick ställa upp med sitt agg. Allt är kopplat samman men allt hänger och dinglar till höger och vänster och dessutom fick jag bara tag i en utomhustermometer med tjock probe som är svår att få att ligga an mot plattan. Jag lyckades komma ner i -25,7 grader med en inomhustemp på 22,7 och utan glaskupa, vilket jag är väldigt nöjd med, och det bara på protoypen, jag ska testa olika material till plattan, det kan vara så att aluminium inte riktigt funkar så bra som det kan göra trots dess utmärkta värmeledningsförmåga (just det som kan vara problemet)
Dessutom är inte radiatorn varm alls efter 30 minuters körning, kanske behövs det några volt till på plattorna :twisted:

Nu vet jag att ni vill se bilder och en liten video där jag visar hur snabbt vatten fryser på plattan men ni får hålla er till tåls för jag måste avsluta för dagen här. Jag postar imorgn asap!
superx

Inlägg av superx »

Superkul projekt, kommer att följas!

Jag har precis byggt en Geiger-mätare och har använt några olika källor för att testa den. Har testat med följande:

1) Uranglas. Funkar, men skålen jag har är inte särskilt het direkt. Dock får den pluspoäng eftersom den fluorescerar väldigt snyggt i UV-ljus.

2) Löst kretskort från brandvarnare. Har dock inte plockat ut själva americium-provet. Funkar jäkligt bra! Var det någon som nämnde något om att detta var olagligt?

3) Min snygga Eterna Matic 2000. Armbandsur med självlysande radiumfärg. Ungefär samma klass som brandvarnaren. Färgen är inte ett dugg självlysande längre, men radioaktiviteten är det inget fel på.

Slutsats. Klockan vinner! Snyggast, går enkelt att bära med sig och är tillräckligt aktiv för att få bra drag i mätaren. Många hundra CPM (counts per minute) skulle jag gissa (har inte implementerat själva räknarfunktionen i mjukvaran än).

Jag har även några torium-elektroder på gång. Får återkomma med info om hur dessa funkar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan du ta med mätaren på en tur på stan och kolla asfalt, berg, stenar, metallföremål, svetsfogar.. mm och annat som kan tänkas vara aktivt? kanske går det att hitta fler saker ;)

Bananer skall visst vara aktiva..
superx

Inlägg av superx »

På sikt kanske, men än så länge är den inte riktigt paketerad för att gå runt med. Behöver USB-matning och själva detektor-röret kör på ~450V, så det gäller att inte fingra på fel ställe. En banan är nog rätt måttligt aktiv och ensam svår att skilja från bakgrundsstrålningen gissar jag. Men man kanske kan se någon statistisk effekt om man lägger mätaren i en hög med bananer.

Röret jag använder är känsligt för alfa-, beta- och gamma-strålning. Dimkammaren missar alfapartiklarna antar jag, om man inte stoppar in strålkällan i kupan förstås.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Astrophysical
Kontakt:

Spännande! Jag funderar på att bygga en själv, det går liksom hand i hand med detta projektet :-)
Bananer kan ni nog lägga ner då det är svårt att urskilja från övrig strålning, likaså paranötter som också ska innehålla små mängder radioaktivt material (kommer inte ihåg vilket).
Det är olagligt att plocka ut själva strålkällan ur en brandvarnare, men att bara ta ut hela kretskortet går utmärkt!
Svetselektroderna kommer vara speciellt spännande att studera tycker jag då det faktiskt är på ropet med thoriumbaserade reaktorer! Uranglas är också ett måste så det ska jag beställa snart!

I min apparat kommer provet placeras inne i kammaren precis intill kylplattan så den kommer kunna visa Alfa-, beta- samt gammastrålning finfint!
Senast redigerad av Astrophysical 3 juli 2013, 08:44:04, redigerad totalt 1 gång.
superx

Inlägg av superx »

Ok, det förklarar varför du vill kapa elektroden.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Jag tror att den termiska belastningen av den stora glaskupan kommer sabba deltaT på peltiern, så det blir nog inte så kallt, värre än att alkohol kondenseras... försvinner en del effekt där åxå.
Du borde kanske isolera kupan om du behöver ha kallt i den?
Astrophysical
Kontakt:

Det räcker med ett tunt skikt på max 1 cm precis ovanför den svarta plattan för att det ska bli tydliga spår, kupan eller luften i den ska inte kylas överhuvudtaget mer än just det lilla!
Astrophysical
Kontakt:

Idag har jag fått tag på en Raytek ST termometer och mätte på plattan. Tyvärr går den bara ner till -35 grader sen blir displayen blank men jag misstänker att jag ligger en bra bit under det, kanske närmre -50 grader. I vilket fall som helst så är det tokigt bra och inget jag väntade mig alls, dessutom behöver jag absolut inte kräma på mer. Känns riktigt skoj att det funkar så bra. Jag hoppas innerligt att min svetselektrod kommer innan veckan är slut för i helgen ska jag köpa på mig en flaska isopropanol och köra en ordentlig testrunda innan jag gör färdigt hela apparaten, sätter ihop den och klär den med något snyggt filttyg :-)
Jag har lite problem med kondens på undersidan men jag ska köpa lite silicon och lägga på runt kylblock och peltiers som isolering.

När jag är klar med detta projekt så tänkte jag sätta ihop en ordentlig guide och slänga upp på en sida så vem som helst kan ta del av detta enkla men fantastiskt roliga experiment :D

Nedan följer en liten demo där jag droppar vatten på plattan, klicka på bilden.
Bild

Denna användes för att mäta, kasst att den bara orkade med -35 ;-)
Bild

Fruset.
Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Förslag till kul test.. Vänta tills peltiern nått sin lägsta temperatur och häll ut en kopp vatten ;)
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

AAaah, tack Astrophysical :tumupp:

Häftigt att det verkar som vattnet fryser först på ytan, under och över, innan kärnan fryser...
Har för mig att de som tillverkar isblock till klara is-skulpturer först fyller och fryser ett block, sen när den är nästan helt genomfrusen kör man in "typ" en varm kanyl och suger ut vattnet i mitten där alla orenheter samlas av nån fysisk anledning och ersätter det med rent nytt vatten.
Gör man inte så så blir blockets kärna dimmig/smutsig tydligen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Anledningen till att du får så bra temperatur jämfört med exempelvis artikeln på instructibles lär vara att du har otroligt mycket bättre kontakt mellan alla olika delar. Den de byggde låg ju grejerna bara på varandra mha gravitationen, och sen var det ett ton med kylpasta mellan översta peltiern och plastburken. Helt otroligt att de fick minusgrader alls...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Annars fryser man från en yta och låter vattnet cirkulera på den sida det bygger på.
Skriv svar