Walles båtprojekt голубь (Golub)
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Skrev det här i "Senaste gärningen" men kom på att det platsar här, så det blev en copy & paste.
Demonterat en pump som jag råkade torrköra i en dryg timme. Trodde det var en impellerpump, men det visade sig att det är en radialpump och jag börjar tro att den inte är godnatt. Bild finns här. Någon som vet ifall det bara är att köra? Den går runt fint, rotorn har ju dock metallisk kontakt med rotorhuset, men lagrena känns helt ok iaf.
Sen fick jag fylla på färskvattentanken (inte samma som dricksvattentanken), vattnet tog slut när brorsan diskade. Då konstaterade jag att den "tanken" måste få sig en översyn när båten ska upp på varv. Tanken är nämligen icke-existerande, det är ett fack i skrovet som fylls med vatten. Och rostskyddsfärgen har börjat flaga av i stora sjok från spanten.
Jag passade också på att länspumpa och medelst vattendammsugare tömma vatten från skrovet under bordet och soffan i byssan. Det hamnade färskvatten för några veckor sedan (innan vi förvärvade båten) på grund av en läcka i en böj på ett rör. Dock är jag inte säker på att det är ytterskrovet, det känns som att det borde finns en luftspalt under om jag kollar in från akterliga "ankarboxen" (det finns inget ankare i aktern, men det är som ett stort utrymme under akterdäck där en ankarbox skulle passa bra. I det utrymmet sitter också mekanismen för rodret). Jag får kolla lite noggrannare en dag när det inte regnar. Nu står det iaf en kupévärmare i det utrymmet, och luckan ligger på glänt, för att försöka torka upp lite.
Demonterat en pump som jag råkade torrköra i en dryg timme. Trodde det var en impellerpump, men det visade sig att det är en radialpump och jag börjar tro att den inte är godnatt. Bild finns här. Någon som vet ifall det bara är att köra? Den går runt fint, rotorn har ju dock metallisk kontakt med rotorhuset, men lagrena känns helt ok iaf.
Sen fick jag fylla på färskvattentanken (inte samma som dricksvattentanken), vattnet tog slut när brorsan diskade. Då konstaterade jag att den "tanken" måste få sig en översyn när båten ska upp på varv. Tanken är nämligen icke-existerande, det är ett fack i skrovet som fylls med vatten. Och rostskyddsfärgen har börjat flaga av i stora sjok från spanten.
Jag passade också på att länspumpa och medelst vattendammsugare tömma vatten från skrovet under bordet och soffan i byssan. Det hamnade färskvatten för några veckor sedan (innan vi förvärvade båten) på grund av en läcka i en böj på ett rör. Dock är jag inte säker på att det är ytterskrovet, det känns som att det borde finns en luftspalt under om jag kollar in från akterliga "ankarboxen" (det finns inget ankare i aktern, men det är som ett stort utrymme under akterdäck där en ankarbox skulle passa bra. I det utrymmet sitter också mekanismen för rodret). Jag får kolla lite noggrannare en dag när det inte regnar. Nu står det iaf en kupévärmare i det utrymmet, och luckan ligger på glänt, för att försöka torka upp lite.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Fyfan vad häftigt, ett mega-fartygsprojekt till på EF! Jag måste komma och titta nån dag!!
Var ligger hon?
Var ligger hon?
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Du är så välkommen så!
Än så länge i Norra Hammarbyhamnen, så småningom ska vi flytta henne till Söder Mälarstrand, men det dröjer. Men slå bara en pling innan du kommer så du vet att vi är hemma 


Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Superkul att du också hamnar på Söder Mälarstrand där jag jobbar! Var förbi Gunne och kollade på Stor Erik som ligger på Mälarvarvet igår faktiskt, också ett oerhört imponerande bygge!
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Jag tänkte åka dit och hälsa på jag också, jag måste bara invänta en flodvåg av pengar (ska köpa säsongskort till hammarbyslussen tänkte jag) 

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Ännu en spännande tråd som dykt upp de senaste dagarna. Vår = sol = elektonikintresserade stänger in sig i labbet? 
Många spännande projekt att börja gräva i blir det ju naturligtvis om man ska renovera en hel båt, och göra det rätt (dvs: så mycket rolig teknik som möjligt).
Jag jobbar som konsult lite i närheten av de industriella fältbussar som nämnts här, och kan väl bara hålla med i det "konsensus" som verkar ha uppstått: EtherCAT eller andra Ethernet-baserade nätverk är ju overkill för att styra en lampa - vad man rent generellt tjänar på dom mer avancerade är säkerhet (att meddelanden kommer fram) och uppdateringsfrekvens (inte så nödvändigt för belysning). Modbus RTU blir nog faktiskt ganska lagom, till dina lokala noder, och så kan de prata något lämpligt protokoll med de olika lamporna, strömmätarna, etc. om det skulle behövas.
Dra definitivt CAT5e-kabel, och gärna dubbelt så mycket som du tror du behöver. Det går åt.
Ljud på distans är ju alltid spännande, speciellt om du har DC-jord i skrovet... Men som du säger. Balanserade signaler, gärna igenom "riktig" mikrofonkabel, i lågnivå, och sen får man väl vara beredd på att sätta isolationstransformator i andra änden (600 ohms 1:1 audiotransformator med mittapp) om man får problem med jordbrum. Ska du även ha interkom så kan du ju passa på att dra det ljudet på samma sätt på samma gång, men jag vet faktiskt inte hur man brukar göra med multitap interkom-system.

Många spännande projekt att börja gräva i blir det ju naturligtvis om man ska renovera en hel båt, och göra det rätt (dvs: så mycket rolig teknik som möjligt).
Jag jobbar som konsult lite i närheten av de industriella fältbussar som nämnts här, och kan väl bara hålla med i det "konsensus" som verkar ha uppstått: EtherCAT eller andra Ethernet-baserade nätverk är ju overkill för att styra en lampa - vad man rent generellt tjänar på dom mer avancerade är säkerhet (att meddelanden kommer fram) och uppdateringsfrekvens (inte så nödvändigt för belysning). Modbus RTU blir nog faktiskt ganska lagom, till dina lokala noder, och så kan de prata något lämpligt protokoll med de olika lamporna, strömmätarna, etc. om det skulle behövas.
Dra definitivt CAT5e-kabel, och gärna dubbelt så mycket som du tror du behöver. Det går åt.
Ljud på distans är ju alltid spännande, speciellt om du har DC-jord i skrovet... Men som du säger. Balanserade signaler, gärna igenom "riktig" mikrofonkabel, i lågnivå, och sen får man väl vara beredd på att sätta isolationstransformator i andra änden (600 ohms 1:1 audiotransformator med mittapp) om man får problem med jordbrum. Ska du även ha interkom så kan du ju passa på att dra det ljudet på samma sätt på samma gång, men jag vet faktiskt inte hur man brukar göra med multitap interkom-system.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Ja, det är lite lustigt med våren och elektronikintresse. Jag är dock pollenallergiker, så för mig har det alltid handlat om att stänga in sig på våren och försommaren
(det där ska se ut som en smiley om jag minns rätt, skriver i TapaTalk
) Dock har pollenallergin minskat med åren, numer blir jag bara lite snuvig och ibland kliar det lite i ögonen, utan medicinering.
Är det fint väder och vindstilla kan man ju alltid släpa upp prylarna och sitta och labba på fördäck
Kommer absolut dra CAT5e-kabel, verkar helt klart lämpligast, drar nog ut ett vanligt nätverk för datorerna samtidigt, vi får ju köra 4G och vi har en sån där router med USB för 4G-modem. Dock vägrar mitt Tele2 4G-modem att koppla upp sig mot 4G, jag får bara 3G-täckning trots att täckningskartan visar att det ska finnas 4G, så det blir nog ett byte till Telia som funkar bra (jag själv har grävt fram rör för fiberkabel för 4G-uppgradering till i princip alla siter runtomkring som ägs av Telia). Med Tele2 får jag 6.89 Mb/s ner, 0.97 Mb/s upp och 88 ms svarstid, med Telia får jag 32.37 Mb/s ner, 36.87 Mb/s upp och 44 ms svarstid.
Har ett litet kvällsprojekt:
Kompass där själva kompassdelen där inne, vad den nu kan heta, har ramlat av sin nål. Ska se om jag får till det, kompassen ska dock bara användas som en inredningsdetalj då jag tvivlar på att den kommer visa ens i närheten rätt.
Såhär ser det ut från där jag sitter just nu:
Maskinrummet, ena kaminen och ett par datorer


Är det fint väder och vindstilla kan man ju alltid släpa upp prylarna och sitta och labba på fördäck

Kommer absolut dra CAT5e-kabel, verkar helt klart lämpligast, drar nog ut ett vanligt nätverk för datorerna samtidigt, vi får ju köra 4G och vi har en sån där router med USB för 4G-modem. Dock vägrar mitt Tele2 4G-modem att koppla upp sig mot 4G, jag får bara 3G-täckning trots att täckningskartan visar att det ska finnas 4G, så det blir nog ett byte till Telia som funkar bra (jag själv har grävt fram rör för fiberkabel för 4G-uppgradering till i princip alla siter runtomkring som ägs av Telia). Med Tele2 får jag 6.89 Mb/s ner, 0.97 Mb/s upp och 88 ms svarstid, med Telia får jag 32.37 Mb/s ner, 36.87 Mb/s upp och 44 ms svarstid.
Har ett litet kvällsprojekt:
Kompass där själva kompassdelen där inne, vad den nu kan heta, har ramlat av sin nål. Ska se om jag får till det, kompassen ska dock bara användas som en inredningsdetalj då jag tvivlar på att den kommer visa ens i närheten rätt.
Såhär ser det ut från där jag sitter just nu:
Maskinrummet, ena kaminen och ett par datorer

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Bra att du sätter igång med övervakning och elsystem osv. Då kan jag fråga dig hur man ska göra om ett år när jag kommer dit 

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Det brukar vara en utmaning att få en kompass att visa fel. Om man inte pratar om yttre störningar, men då kvittar det vad det är för kompass. Jag har visserligen sett en som var 180° fel, men nålen sår fortfarande i nord-sydlig riktning.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Clas ohlsson hade problem med 180 graders kompasser, enda till de insåg att det var avlarmningsgrunkan som programmera om dem på vägen ut 

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Det är ganska lätt att fixa en vanlig orienteringskompass med det felet. Men kopasser visar inte slumpmässiga fel.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Inte om det gäller en kompass på en båt om man är nogrann vilket man bör vara, nån grad hit eller dit gör rätt mycket. Är det sen en stålbåt, tjo vad livat.danei skrev:Det brukar vara en utmaning att få en kompass att visa fel...
Först en skvadron kompenseringar och justeringar sen deviationstabeller på det.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Som tur är så är det sällan man måste navigera längre sträckor med kompass när man går inomskärs
Man kör ju inte speciellt mycket med död räkning (heter det verkligen så? Dead reckoning).
Däremot måste den ju iaf visa hyffsat rätt, men plus / minus någon grad duger alldeles utmärkt egentligen.
Har ännu inte hunnit fixa den dock, det kom annat emellan. Ikväll tänkte jag få det fixat.

Däremot måste den ju iaf visa hyffsat rätt, men plus / minus någon grad duger alldeles utmärkt egentligen.
Har ännu inte hunnit fixa den dock, det kom annat emellan. Ikväll tänkte jag få det fixat.
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Död räkning är i alla fall det uttryck jag har hört användas på svenska, men mina främsta källor är skönlitteratur, så det är ju möjligt att det finns en annan fackterm 
