walkie talkie fråga..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: walkie talkie fråga..

Inlägg av Nerre »

Får man inneha sändare numera? På den tiden jag tog mitt cert fick man ju ett Tillstånd att inneha amatörradiosändare?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

# Måste man ha licens för att lyssna?
Ingen licens behövs för mottagning men mottagare kan förstås läcka om de är felbyggda. Däremot får man inte vidarebefodra det som tas emot.

# Är antennen farlig?.. läser: håll inte framför ansiktet, akta fingrarna....
Beror på frekvens, styrka och exponeringstid. Men 20 W UHF inom 2 meter under 30 minuter kanske inte är så bra.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Nerre skrev:Får man inneha sändare numera? På den tiden jag tog mitt cert fick man ju ett Tillstånd att inneha amatörradiosändare?

Allt vad sändartillstånd hette slopades någon gång i början av 2000-talet vill jag minnas.
Innehav av radiosändare är inte tillståndspliktigt nu för tiden :)
Tror det var någon EU-regel som gjorde detta..

Fritt att inneha, men för att använda måste man fortfarande ha tillstånd..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag minns att på 90-talet så var det i de flesta länder i Europa (utom Sverige) förbjudet att inneha scanner som kunde lyssna på t.ex. polisens frekvenser... Men det kom alltså övergripande regler sen som blev friare än de svenska reglerna?
VikHe

Inlägg av VikHe »

Blev lite osäker på om detta berodde på någon EU-regel faktiskt, men en lagändring genomfördes iallafall 2003 :)

https://lagen.nu/2003:389

Här är just den frågan besvarad också, med hänvisning till "3 kap 1 § i Lag (2003:389)"
http://lawline.se/answers/1894
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Jag brukar prata med min kompis via en repeater 55 km bort med både handapparat och stationär med takantenn. Beror lite på hur repeatern är placerad, och det där med "stock och sten" däremellan.

Enligt SSAs repeaterlista finns det en repeater för både 2m (145 MHz) och 70 cm (434 MHz) i Hyltebruk.
Den drivs för övrigt av Amatörradioklubben "Ham Club Hylte"
med adress Parkgatan 10.

Är det nära nog? En snabb koll gav att det fanns en repeater i Falkenberg också.

Hör av dig till dem så kan dom hjälpa dig på vägen. Det är inte så dumt att ha någon att prata med, dessutom kan du få radiokompisar att prata med.

Tillägg: Här finns en repeaterkarta http://sk6ba.se/repeater/karta/
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Du fick länkar av mig, men är tydligen mer intresserad av själva apparaterna än hur man får tillståndet...:humm:
Josasp

Inlägg av Josasp »

Jag har beställt 2st Baofeng UV-5r radios på eBay, mest som en bra att ha grej.
Dels för att jag ibland tycker det hade lämpat sig, sen är det ju kul med prylar :wink:

PMR vet jag är ok att använda, men den stödjer ju även VHF/UHF.
Ja, jag vet att jag inte får sända på VHF och UHF utan tillstånd osv.

Men om jag är ute i skogen, långt från samhälle och behöver lite bättre räckvidd så borde ju VHF lämpa sig bättre än PMR?
Vilka frekvenser skulle man i så fall sända på utan att störa eller reta någon?

Att PTS skulle ut och triangulära mig för att jag snackar med en polare en gång per år, mitt ute i skogen för nöjes skull känns ju lite långsökt :roll:

Den här alltså: http://www.ebay.com/itm/BaoFeng-UV-5R-1 ... 485405e833
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Puxing köper ju en del också.

Dualbandradios är ju perfa - då kan en radio hantera Marin VhF,jakt,Pmr,Srbr och egna eller företagets licenspliktiga frekvenser.

Max räckvidd i skog får du ju på VHf och där får du ha 5W ut i antennen (ERP)
Håll uttefektsreglerna på PMR och Srbr, 0,5W resp 1W

VHF kanaler
155.425 – Jakt 1
155.475 – Jakt 2
155.500 – Jakt 3 (Även för marin radio, då kallad “L1″)
155.525 – Jakt 4 (Även för marin radio, då kallad “L2″)
156.000 – Jakt 5 (Ej enbart för jakt, kanalen används generellt för: “landmobil trafik med bärbar radiosändare”)
155.400 – Jakt 6
155.450 – Jakt 7
Nerre

Inlägg av Nerre »

Josasp skrev: Att PTS skulle ut och triangulära mig för att jag snackar med en polare en gång per år, mitt ute i skogen för nöjes skull känns ju lite långsökt :roll:
Jag vet att redan för 20 år sen så hade dåvarande signalspanarna ett system där de via vanlig telefon kunde ringa upp och initiera en triangulering, så jag gissar att de idag har system där via webben eller en smartphone kan sköta pejlingen när de har jour...

Så OM nån ringer och anmäler så kan det nog gå rätt fort.

Om du sänder på ett amatörradioband så finns ju också möjligheten att radioamatörer pejlar (och kanske lyssnar på trafiken och försöker klura ut identiteten på de inblandade).
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Lika intresserad av både kunskapen för att få tillståndet och apparaten.. :-D
Ska försöka lista ut va de e för några i hylte som håller på då.. De e ju jätte bra..
Den radion jag hittade.. Verkar den ok för er som kan lite? Finns det alltid uttag för extern antenn...
Nerre

Inlägg av Nerre »

En apparat för radioamatörer har nog alltid anslutning för extern antenn, just att bygga och testa olika antenner är ju en del av amatörradiohobbyn så man skulle nog inte sälja särskilt många apparater om de inte hade stöd för det:)

Jag undrar om jag skulle kunna bygga om min gamla IC04E till nåt roligt... om den nu funkar när den inte har använts på 20 år (batterierna lär vara slut, men den går att köra direkt på 12 V).
Josasp

Inlägg av Josasp »

Nerre skrev:
Josasp skrev: Att PTS skulle ut och triangulära mig för att jag snackar med en polare en gång per år, mitt ute i skogen för nöjes skull känns ju lite långsökt :roll:
Jag vet att redan för 20 år sen så hade dåvarande signalspanarna ett system där de via vanlig telefon kunde ringa upp och initiera en triangulering, så jag gissar att de idag har system där via webben eller en smartphone kan sköta pejlingen när de har jour...

Så OM nån ringer och anmäler så kan det nog gå rätt fort.

Om du sänder på ett amatörradioband så finns ju också möjligheten att radioamatörer pejlar (och kanske lyssnar på trafiken och försöker klura ut identiteten på de inblandade).
Samtidigt så är det bara en liten handenhet vi pratar om, så det är knappast någonting man sänder land och rike runt på.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, det är sant. Men det räcker ju med att en person känner sig störd för att det ska kunna bli problem.

Men det är klart, har man en anarkistisk ådra så visst, sannolikheten att man åker fast är liten, men inte obefintlig:) Jag har ju blivit uppfostrad att visa hänsyn till andra så jag bryr mig kanske lite för mycket om risken att störa andra. Men det finns ju som jag skrev tidigare i tråden anledningar till att radiokommunikation är reglerad.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

teljemo skrev:Lika intresserad av både kunskapen för att få tillståndet och apparaten.. :-D
Ska försöka lista ut va de e för några i hylte som håller på då.. De e ju jätte bra..
Den radion jag hittade.. Verkar den ok för er som kan lite? Finns det alltid uttag för extern antenn...
Den radion verkar vara ganska typisk. Jag har själv en liknande av annat märke.
Om man tittar på en webshop som http://www.409shop.com tex så har dom en miljon olika apparater.
Men jag skulle tro att det sitter i stort sett samma saker under skalet mer eller mindre och ihopsatt med mer eller mindre olika kvalitetskänsla.

Priserna är rätt bra i alla fall. En märkesradio med kvalitet ramlar upp ganska mycket i pris. Proffsradio som används i yrkestrafik kan gå på 4-7000 utan vidare.
Skriv svar