Jag vet att detta troligen är en flamebyte, men dylika kommentarer dödar ju intresset tämligen snabbt för de som faktiskt tänkt lära sig.Wedge skrev: Har det sagts nånting nytt i den här tråden, jämfört med alla andra Är-Arduino-bra-trådar?
Arduino, bra eller dåligt val?
- Mizzarrogh
Re: Arduino, bra eller dåligt val?
+1 på ovanstående.Krille Krokodil skrev:Inte mycket att fundera på tycker jag, 200 spänn så har du en Arduino med USB i brevlådan på någon dag och sedan är det bara att testa och se om du gillar det. Märker du att du vill programmera mer hårvarunära slänger du in ett program för att göra den till programmerare, laddar ner AVR Studio och så kan du knacka ASM eller C och bränna in i lösa AVR:er.
Sedan en grej till, vad det än må gälla så har många (jag själv inkluderat) lätt för att vilja göra mycket och testa
många olika saker inom många olika områden. Är det på det viset för dig så är det bara att testa på, då är det knappast någon ide´
att ställa några frågor om det eftersom någon annan omöjligtvis kan måla upp ett exakt scenario som passar det man är nyfiken på.
Det måste självupplevas eftersom man själv vill veta hur det är/fungerar/känns/smakar eller vad det nu än må vara,
visst en fingervisning går alltid att få men när man får 20 olika så kan man lika gärna vara utan.
Frågan man bör ställa sig är VAD ska jag åstadkomma? VAD är det jag vill få gjort?
Jag vill börja med mikroprocessorer. Sen då? Jo en massa tjat fram och tillbaka om vad som är bra eller dåligt eller inte bra
och lika många åsikter som kommentarer.
Jag har kommit fram till följande. Som person är jag mycket nyfiken på det mesta, det är många saker som jag skulle vilja
behärska eller prova på, vissa saker kommer jag aldrig göra på grund av olika omständigheter, det kan vara ekonomiska eller
rent fysiska hinder eller ja, vad som helst. Poängen med det hela är att man måste acceptera att det är så, man kan inte
hinna med allt, det är omöjligt, det man bör bli bra på är att selektera, välja ut de godbitar man har möjlighet att klara av.
Kommer man tillräckligt långt i detta tänket så börjar det omöjliga helt plötsligt inte se så omöjligt ut längre. Projekt blir klara,
himmelen blir blåare, man får mer tid över till att faktiskt göra något istället för att fundera på allt man vill göra.
Kombinera saker som du behöver få gjort med det du vill lära dig, ex: Jag skulle så gärna vilja ha en blinkande julgran i
backspegeln i traktorn, jamen fajn, klockrent med en basic stamp eller valfri av de simpla som finns.
Eller: jag skulle så gärna vilja ha en kalibrerare till ett rektumatiskt kalejdoskop med en laserintigrerad guldfabrikator
i ett vaccumisolerat supraledande backstadge rum med en autetinsk kopia i skala 1:500000 av backstreeet boys, så
kanske man får se efter något mer avancerat än en arduino.
Grejen är att kombinera saker som skall göras med den tekniken som man är intresserad av och ta det därifrån.
Hmm vad det här har med ursprungsfrågan att göra vetefan, det blev mycket svammel här men jag låter det stå kvar ändå
för på något sätt så kändes det som att det skulle vara i den här tråden iaf.

Som slutkläm då så köp och testa själv..

glädjas med dina kreationer!!
good luck!
/ Tompa
j.po skrev:Får man slänga in en följdfråga från en som inte kan C.
Om man använder en C-kompilator istället för arduino, har man då full koll på alla interupts, timers, pwm och så vidare? eller finns det även där en risk att man kör fast i färdiga funktionsblock som man inte vet exakt hur denna hanterar hårdvaran?. För visst använder man väl normalt motsvarande LCD drivrutiner m.m. i C-kompilatorerna som i Arduino?.
Arduino kompilerar med avr-gcc (dvs en C-kompilator som inte alls är Arduino special)

IDE'n lägge automagiskt till ' #include "Arduino.h" ' innan kompilering så du får tillgång till en del färdiga rutiner,
det du inte använder kommer inte läggas inte till din kod.
Efter din kod läggs anrop till din setup() och loop(), se main.cpp
Om du använder kod som någon annan skrivit utan att själv läsa och förstå koden
är det större risk att det blir fel, speciellt om du ska göra något avancerat.
Om det är problem finns det två vägar,
antingen låterdu bli att använda dom färdigskrivna Arduino biblioteken och skriver egna,
eller så läser du koden så du vet vad den gör, och anpassar din kod därefter.
Det beror alltså inte på kompilatorn utan på vad du länkar in för "färdiga" bibliotek.
Ladda ner utvecklingsmiljön och läs koden, alla som du kallar "färdiga funktionsblock" finns ju där som C/C++ kod.
Dom har försökt göra det enkelt att komma igång, och det är precis det det är,
inte högsta prestanda
inte bästa minnesutnyttjande
inte osv....

men det är priset man får betala för att det ska bli enkelt.

kolla tex. http://arduino.cc/en/Hacking/BuildProcess
> Får man slänga in en följdfråga från en som inte kan C.
Frågan har inte något med C att göra. Det är lika rellevant helt
oavsett vilka verktyg/språk man jobbar med. Oavsett språk så
kan man välja att köra färdiga rutiner "på burk" eller att skriva
mer av det själv. Så vitt jag förstår så har man från Arduinons
kod full tillgång till hela processorn och man kan programmera
den ner på detaljnivå. Men det är ju inte tänkt så!
Frågan har inte något med C att göra. Det är lika rellevant helt
oavsett vilka verktyg/språk man jobbar med. Oavsett språk så
kan man välja att köra färdiga rutiner "på burk" eller att skriva
mer av det själv. Så vitt jag förstår så har man från Arduinons
kod full tillgång till hela processorn och man kan programmera
den ner på detaljnivå. Men det är ju inte tänkt så!

Hey, jag är ju på din sida! Men det kanske inte framgår så bra, så jag får väl förtydliga mig lite.Mizzarrogh skrev:Jag vet att detta troligen är en flamebyte, men dylika kommentarer dödar ju intresset tämligen snabbt för de som faktiskt tänkt lära sig.Wedge skrev: Har det sagts nånting nytt i den här tråden, jämfört med alla andra Är-Arduino-bra-trådar?
I stort sett varenda Arduinotråd är fylld med samma tråkiga kommentarer om hur dyrt/stort/dåligt/amatörmässigt/fördummande etc Arduinokonceptet är.
Det kommenteras hela tiden om att man missar att lära sig de håriga detaljerna under det lättanvända skalet.
Det kommenteras om att Arduinokorten är för stora, utan att man tänker på att processorn går att få i ytmonterat utförande för montering på egna kort.
De som går igång på att läsa datablad, löda ytmonterat själv, etsa kort etc kan tydligen inte acceptera att det finns halvfabrikat som gör deras färdigheter onödiga. Arduinon ska då kallas leksak.
Det är samma gnäll hela tiden. Ingen vill lägga stoltheten åt sidan och "sänka" sig till trådskaparnas nivå på kunskaper och ambitioner. Allting ska vara superoptimerat, kompakt och billigt.
I mina ögon är det sånt som dödar intressen. Att bara upprepa i tråd på tråd om att Arduino är dåligt på det ena eller andra sättet.
Klart att det är dåligt, om man vill. Bibliotekens generella I/O-funktioner suger getpung och gör av med fler klockcykler än en handkodad assemblersnutt. Ett Uno-kort är naturligtvis större än processorkapseln! Doh! Och naturligtvis är det dyrare att köpa ett kort än en processor! Doh!
Och räcker det inte med den kritiken dyker strax PIC-sekten upp och predikar...
- ghost_rider
Arduinos värdord är användarvänlighet.
Det skall vara enkelt att komma igång med, inga komplexa koder. I stort sätt plug'n play.
Simple as.
Det skall vara enkelt att komma igång med, inga komplexa koder. I stort sätt plug'n play.
Simple as.
> Hey, jag är ju på din sida!
Det finns inga "sidor" här. Det är bara barnsligt.
Frågan om det var sannolikt att det skulle komma fram något nytt
i just denna tråd som inte redan har sagts i alla tidigare trådar om
precis samma sak, är väl högst rellevant. Och det gjorde det ju inte.
Dock är dublettrådar inget unikt just för Arduino-trådar, så klart...
Resten av Wedge inlägg är mest larvigt och får vara som det är.
Som jag sa i mitt första inlägg, medaljen har alltid två sidor. Det har
ingen betydelse för de som klarar sig utmärkt med den ena sidan, men
det gör ju inte att den andra helt slutar att existera.
Man kan väl summera denna tråd och alla tidigare liknande trådar med
att Arduino fungerar utmärkt till mycket, men fråga inte!
Det finns inga "sidor" här. Det är bara barnsligt.
Frågan om det var sannolikt att det skulle komma fram något nytt
i just denna tråd som inte redan har sagts i alla tidigare trådar om
precis samma sak, är väl högst rellevant. Och det gjorde det ju inte.
Dock är dublettrådar inget unikt just för Arduino-trådar, så klart...

Resten av Wedge inlägg är mest larvigt och får vara som det är.
Som jag sa i mitt första inlägg, medaljen har alltid två sidor. Det har
ingen betydelse för de som klarar sig utmärkt med den ena sidan, men
det gör ju inte att den andra helt slutar att existera.
Man kan väl summera denna tråd och alla tidigare liknande trådar med
att Arduino fungerar utmärkt till mycket, men fråga inte!

Oavsett om det finns 10 liknande trådar på forumet eller inte tycker jag att denna har varit intressant.
Och är några av dessa trådar över året gamla kan det ha kommit många spännande nyheter sedan dess som dessa gamla trådar inte berör.
Så jag tycker inte den varit meningslös på något sätt, vilket vissa verkar tycka genom att skriva att något nytt inte tillförts denna gången heller bl.a. bl.a

Och är några av dessa trådar över året gamla kan det ha kommit många spännande nyheter sedan dess som dessa gamla trådar inte berör.
Så jag tycker inte den varit meningslös på något sätt, vilket vissa verkar tycka genom att skriva att något nytt inte tillförts denna gången heller bl.a. bl.a

- Mizzarrogh
Sorry folks, jag missförstod nog hur ni menade.
För mig har det iaf varit en hel del nyttig läsning trots att jag gått igenom ganska mycket av det som skrivits här (och på andra platser) tidigare.
Sojan, Jo Arduino har jag läst på ganska mycket om tankarna bakom (Arduino), därför jag skapade tråden för att höra vad proffsen med lång efterenhet av tex PIC och AWR (eller andra uppslag) hade att säga som jämföre3lse innan man börjar beställa. Har läst på litet om dessa (PIC och AWR) tidigare (principen bakom binära basfunktioner var nog bland det första jag började studera när jag började lära digital elektronik en gång i tiden men det var fruktansvärt länge sedan nu) så tror mig iaf ha förstått grunderna men var mer osäker på resten. Arduino koncepten och liknande är relativt nytt för mig.

För mig har det iaf varit en hel del nyttig läsning trots att jag gått igenom ganska mycket av det som skrivits här (och på andra platser) tidigare.

Sojan, Jo Arduino har jag läst på ganska mycket om tankarna bakom (Arduino), därför jag skapade tråden för att höra vad proffsen med lång efterenhet av tex PIC och AWR (eller andra uppslag) hade att säga som jämföre3lse innan man börjar beställa. Har läst på litet om dessa (PIC och AWR) tidigare (principen bakom binära basfunktioner var nog bland det första jag började studera när jag började lära digital elektronik en gång i tiden men det var fruktansvärt länge sedan nu) så tror mig iaf ha förstått grunderna men var mer osäker på resten. Arduino koncepten och liknande är relativt nytt för mig.

- Krille Krokodil
Man behöver inte handla något för att komma igång, finns simulatorer att leka med tex: http://www.arduino.com.au/Simulator-for-Arduino.php
- Mizzarrogh
Min personlig slutsats just nu är att jag i skrivandets stund har jättesvårt att bestämma mig...
Summan för närvarande är att tex en PIC troligen skulle ge en smidigare lösning (vilket även blev min oberoende slutsats efter att ha studerat liknande projekt en gång till i förrgår och sett skiftande lösningar, men det jag trodde var en Arduino var tydligen ett äldre projekt som var baserat på PIC som jag tänkte på då, men i en senare lösning jag sett användes Arduinon. ) som sagt men det skulle för mig ta betydligt längre tid att få till.
Möjligen blir det både ock för att testa då jag haft svårt att släppa Arduino konceptet...

Summan för närvarande är att tex en PIC troligen skulle ge en smidigare lösning (vilket även blev min oberoende slutsats efter att ha studerat liknande projekt en gång till i förrgår och sett skiftande lösningar, men det jag trodde var en Arduino var tydligen ett äldre projekt som var baserat på PIC som jag tänkte på då, men i en senare lösning jag sett användes Arduinon. ) som sagt men det skulle för mig ta betydligt längre tid att få till.

Möjligen blir det både ock för att testa då jag haft svårt att släppa Arduino konceptet...

Ja, eftersom det (just nu i alla fall) enbart är du som vet vad du
planerar så får du ju också välja själv...
planerar så får du ju också välja själv...

Arduino kostar bara några hundralappar så sluta fundera och tryck på köpknappen 

Utan att ha använt Arduino: Fördelen är väl att du slipper separat programmerare. Dessutom sitter det på grund av dess popularitet massor av folk på samma processor. Om du väljer PIC måste du/har du möjligheten att sen välja vidare vilka peripherals du vill ha, hur mycket minne o.s.v.
Jag har redan vana vid PIC och äger en programmerare och jag gillar hur de fungerar och har lärt mig använda dem någorlunda kvickt så om jag behöver göra något kör jag PIC, men om jag hade varit nybörjare idag hade jag nog valt Arduino.
Det verkar lättare helt enkelt.
Annars kan man alltid hoppa på 32-bitarsgrejerna direkt. Det finns en hel del roliga utvecklingskort nuförtiden.
Jag har redan vana vid PIC och äger en programmerare och jag gillar hur de fungerar och har lärt mig använda dem någorlunda kvickt så om jag behöver göra något kör jag PIC, men om jag hade varit nybörjare idag hade jag nog valt Arduino.
Det verkar lättare helt enkelt.
Annars kan man alltid hoppa på 32-bitarsgrejerna direkt. Det finns en hel del roliga utvecklingskort nuförtiden.