Bygga en smidig frigolitskärare m värme för mycket frigolit?
Re: Bygga en smidig frigolitskärare m värme för mycket frigo
Jag har precis lagt in golvvärme i hela huset. Jag använde Themotechs ROT-frigolit. Den är 19mm och frigoliten är i tre delar på 300c/c skivorna. De tre frigolitdelarna hålls ihop av två stycken plåtar som är limmade på frigoliten.
Köp frigolit som är 1200x600x20mm och dela upp den i två 150mm bitar och en 300mm (ev minus någon cm för att få precis 300c/c)
Limma ihop bitarna med plåtarna och lägg ut. Bara raka kapningar kan göras med bandsåg eller klyvsåg även om det skräpar ner lite.
Vändingarna gör du nog lättast med mall och brytbladskniv. Det är inte så fruktansvärt många i ett normalt hus. Och om du inte är en mästare på att bygga värmebaserad frigolitskärare har du säkert skurit vändskivor snabbare än du bygger en skärare och får den att funka bra.
Vill du ha tjockare frigg än 20mm så grundar du med valfri tjocklek.
Bild finns på näst sista sidan
http://www.thermotech.se/download/18.16 ... golv18.pdf
Köp frigolit som är 1200x600x20mm och dela upp den i två 150mm bitar och en 300mm (ev minus någon cm för att få precis 300c/c)
Limma ihop bitarna med plåtarna och lägg ut. Bara raka kapningar kan göras med bandsåg eller klyvsåg även om det skräpar ner lite.
Vändingarna gör du nog lättast med mall och brytbladskniv. Det är inte så fruktansvärt många i ett normalt hus. Och om du inte är en mästare på att bygga värmebaserad frigolitskärare har du säkert skurit vändskivor snabbare än du bygger en skärare och får den att funka bra.
Vill du ha tjockare frigg än 20mm så grundar du med valfri tjocklek.
Bild finns på näst sista sidan
http://www.thermotech.se/download/18.16 ... golv18.pdf
Hehe, frigolitspån som svischar igenom dammsugarslang, det måste generera otroligt mycket statisk energi. Minns när jag bara fräste lite trä och sen kom emot plastslangen -trodde det skulle svartna för ögonen en stund, vart ett väldigt högt knäpp när urladdningen skedde.
ONtopic dock: Kan man inte nöja sig med att skära två spår med vass tunn kniv och sen bryta bort 95%?
Är det viktigt att det är superjämnt i botten av kanalen?
Som andra nämnt kan man bl.a. pensla på aceton för att få frigolit och sjunka undan.
Jag har testat och bytt ut en lödspets mot en bult som sen gängades fast i en 15x30mm 2mm tjock alubit.
Lödstationen var en 50W weller. Med den så har jag format försänkt ett hål i styrofoam. Gick väldigt långsamt och kletar en aning, men då "skar" jag inte utan smälte ned rubbet, ville ha ett starka ytor.
ONtopic dock: Kan man inte nöja sig med att skära två spår med vass tunn kniv och sen bryta bort 95%?
Är det viktigt att det är superjämnt i botten av kanalen?
Som andra nämnt kan man bl.a. pensla på aceton för att få frigolit och sjunka undan.
Jag har testat och bytt ut en lödspets mot en bult som sen gängades fast i en 15x30mm 2mm tjock alubit.
Lödstationen var en 50W weller. Med den så har jag format försänkt ett hål i styrofoam. Gick väldigt långsamt och kletar en aning, men då "skar" jag inte utan smälte ned rubbet, ville ha ett starka ytor.
Fräs vete tusan om det är så lätt. Jag fräste spåren på övervåningen i det befintliga trägolvet. Hade kraftig fräs med riktig skonsammare och rejäl dammsugare. Ändå dammade det något fruktansvärt. Det flög sågspån åt alla håll... och med tanke på att cellplast pytte-bitarna kommer vara statiskt laddade när de yr omkring vill jag nog undvika fräs. Kommer få plocka frigolitpluppar i hela huset flera år framåt, från golv till tak..
Jag försöker hitta info om exakt vilken temp cellplast smälter när man ska skära den? Hittar inte en vettig trovärdig siffra.
Elpistol med ställa värme känns som ett vettigt förslag kanske om den blir varm nog.
Jag försöker hitta info om exakt vilken temp cellplast smälter när man ska skära den? Hittar inte en vettig trovärdig siffra.
Elpistol med ställa värme känns som ett vettigt förslag kanske om den blir varm nog.
Kan det funka med en rörböj av samma dimension som röret som skall passas in, och sedan en adapter mellan varmluftspistol och böjen.
Tanken är att värmen tar mest i själva böjen och att man sedan kan dra denna över frigoliten.
Kanske med en anpassad hållare för att behålla rätt djup.
Tanken är att värmen tar mest i själva böjen och att man sedan kan dra denna över frigoliten.
Kanske med en anpassad hållare för att behålla rätt djup.
Kan den här elektriska kniven vara något?
http://www.micromark.com/electric-hot-knife,10875.html
http://www.micromark.com/electric-hot-knife,10875.html
Klockren ju. Går det att böja bladet till en halvcirkel blir det perfekt. Inte dyr heller. Bra med färdig ställning som man använder som "släde" för rätt och konstant djup på spåret.
Är det svårt att forma rostfritt stål till en mjuk U form tro?
Är det svårt att forma rostfritt stål till en mjuk U form tro?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jag kör med en ram till tråden , kopplar 12 V batteri.Inga broblem! Testa snabbt nu.
Du har fått många tips.
Ta nu en kraftig lödpistol, watten ser du ju, böj sedan bladet från ett torkarblad. Testa NU!
Du har fått många tips.
Ta nu en kraftig lödpistol, watten ser du ju, böj sedan bladet från ett torkarblad. Testa NU!
Japp. Det är planen. Den kraftigaste jag hittat är en 175w på Claes O.
Den amerikanska kniven var för 110v så den funkar inte.
Sen är deras bara testa olika metaller för bladet och när det är fixat så bygger jag någon enkel ställning som jag kan dra längs en skena. Återkommer när jag testat. Tack för alla roliga och bra förslag.
Den amerikanska kniven var för 110v så den funkar inte.
Sen är deras bara testa olika metaller för bladet och när det är fixat så bygger jag någon enkel ställning som jag kan dra längs en skena. Återkommer när jag testat. Tack för alla roliga och bra förslag.
Det finns ju färdiga mönsterskärare för bildäck. Borde gå att hitta billigare än vad jag gjorde som bara tog det första resultatet från google..
http://www.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=7
Om inte annat så borde det ju finnas resevskär till en sådan som man kan köpa och montera på en värme källa? Jag har ett rejält värmeelement till en lödkolv liggandes, spetsen är c:a 20mm i diameter om du skulle vara intresserad..
http://www.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=7
Om inte annat så borde det ju finnas resevskär till en sådan som man kan köpa och montera på en värme källa? Jag har ett rejält värmeelement till en lödkolv liggandes, spetsen är c:a 20mm i diameter om du skulle vara intresserad..
Jag såg liknande däckskärare på eBay men nu har jag varit på Clarre O och köpt lödpicka. Vid första anblick verkar det grymt. De utbytbara spetsarna är runda men när man tar bort fästmuttrarna är själva fästena en "hylsa" med sågat kors som spänns ihop när man spänner muttern. I detta kors ser det ut att gå att sätta även platta metallbitar. Ska offra ett bladmått och testa. Ska bara köpa en frigolitskiva först. Återkommer.
Låter spännande. Men skulle du inte kunna sätta dit en metallbit med lite mer massa och skruva bladmåttet i den? Skulle ju lagra lite mer energi på det viset och kanske inte kyla ner bladmåttet lika lätt?
Sen om det skulle fungera så finns det bladmått på rulle att köpa. Köpte det till en MC jag hade där man var tvungen att bocka bladmåttet till ett Z för att kunna göra ventiljustering.
Sen om det skulle fungera så finns det bladmått på rulle att köpa. Köpte det till en MC jag hade där man var tvungen att bocka bladmåttet till ett Z för att kunna göra ventiljustering.
Gör en liten vagn att montera skäraren på som rullar på en lång rät-skiva så att du får långa raka och jämna snitt.
/// Marcus
/// Marcus
Jag tycker att det brukar gå bra att fräsa i frigolit med dremel och en vass tvåskärig fräs. Inte far spånorna så långt heller men man ska nog inte gå runt så mycket innan man dammsugit upp allt.
Vilken ytfinish man får spelar mest roll i åt vilket håll man drar fräsen. Ena hållet blir det jättefint och åt andra hållet blir det bara fransigt överallt.
Prova och lära sig är enda vägen.
Vilken ytfinish man får spelar mest roll i åt vilket håll man drar fräsen. Ena hållet blir det jättefint och åt andra hållet blir det bara fransigt överallt.
Prova och lära sig är enda vägen.
Sådär, nu har jag testat lite olika sätt. Byggde en prototyp på en släde som jag fäste lödpistolen från Clas Olsson i. Den gick att dra längs en skena för att få en perfekt rak linje med lagom djup. Hittade inte mina bladmått så jag testade göra ett skär av en aluminiumplåtbit. Och...ser man på, det fungerade långt över förväntan. Det enda man kunde klaga på var att det inte gick att dra släden så fort. Lödpistolen genererar nog inte tillräckligt mycket värme för att man ska kunna springa på med arbetet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Aluminium leder ström ganska bra så det blir inte så hög spänning och därmed få watt.
Prova att klippa en bit ur diskbänken, inte för bred så får du lite högre spänning och fler watt på mindre yta.
Protte
Prova att klippa en bit ur diskbänken, inte för bred så får du lite högre spänning och fler watt på mindre yta.
Protte