Leddrivare-val av komponenter

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Mindmapper

Re: Leddrivare-val av komponenter

Inlägg av Mindmapper »

Endera är det ett sätt att hålla nere esr, eller också ska en vara 47 nF.
Om det är för esr, så skulle nog en 100uF med riktigt låg esr fungera som ersättning.

Du får nog labba lite!
superx

Inlägg av superx »

Som sagt, det är svårt att veta, men det låter rätt högt. Jag gissar att det beror mycket på hur du matar kretsen. Långa klena kablar från spänningskällan kräver säkert större kondingar.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

fick tipset av en kompis att sätta två 47:or, men nu i efterhand känns det tokigt och att en hade räckt. Har tyvärr inte tillgång till någon avancerad mätutrustning så jag kan inte kolla ripplar eller liknade :(

Hursom, efter lite trixande ser det ut som såhär-
Newboard.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tillverkaren har oftast nog bra kunskap för att rekommendera vettiga alternativ. I de fall det blir tokigt är det väl oftast feltryck som ställer till det.

Om man kollar på ett exempel som man är lite vanare vid, så kan vi ta 7805 som exempel. En del slopar kondingarna på in och utgång och kan få det att fungera. Varför? I vissa fall kanske det inte fungerar, men man upptäcker inte att utspänningen är skräpig under vissa förutsättningar, eller att kretsen drar mer ström än den skulle behöva för att den småsjälvsvänger. Eller att insvängningförlopp blir ogynnsamma i någon riktning. Om den fungerar eller inte beror ofta på hur långa ledningar man har och/eller en hel del andra faktorer.

Det intressanta är att tillverkaren ofta har gjort en bra baslayout som fungerar i de flesta fall. Oftast finns det ingen anledning att ändra på den layouten om man inte vet vad man vill åstadkomma. Men det går alltid att labba med och prova sig fram till om man är intresserad att se gränser i det fall man håller på med.

Blir intressant att höra vad du säger om funktionen?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Sitter och väljer en lämplig regulator för att få ner Vin till lämpliga +5v för att driva uCpu'n.
Visst qx chippet har en +5v pinne, men det är inte mer än 25mA. Vilket tyvärr inte räcker till.

Så, låt oss anta att jag har följade setup.
Vin:8,4v

atmegan och några små smd leds drar kanske 200mA totalt, om jag då har en regulator som ger +5v och 500mA, vad 'händer' med de resterande 300mA? Försvinner dessa i värme eller drar man bara ut det som krävs ifrån regulatorn? Några speciella tips att tänka på om man vill spara batteri?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den ström som inte förbrukas är bra. På samma sätt som om du kör bil, kör du på max så drar bilen mera soppa.

En spänningsregulator är specificerad för en viss max. ström. I ditt fall verkar din krets klara att lämna 500mA som mest. OBS! att för att klara detta så måste en del andra förutsättningar också vara uppfyllda. Den måste kylas så att inte temperaturen blir för hög, en viss maximal förlusteffekt får inte överstigas, en viss maximal inspänning får inte överstigas, etc. Allt detta står i databladen.

Tar du ut 200mA så har du 300mA i marginal upp till maxströmmen.
Effektförlusten = (8,4Vin - 5,0Vut) * 0,2A = 0,68W

Du har alltså 0,68W som blir till värme i kretsen och måste kylas bort.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ok, då är jag med på noterna, lite som jag misstänkte.
Det är just regulatorn som är den stora boven för tillfället, skulle vilja sänka effektförlusten så mkt som möjligt.
Inte för att värmen blir ngt problem, snarare för att spara på batteriet :)
superx

Inlägg av superx »

I så fall är en switchregulator det ända som hjälper för att sänka spänningen utan att bränna upp överskottsspänningen som värme.

Men 200mA för en ATMega och några lysdioder? Det låter väldigt mycket. Och behöver du verkligen 5V, det ökar ju strömförbrukningen jämfört med t.ex. 3V.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Nä jag hade nog klarar mig med 3,3v.
Jag är tyvärr inte så insatt i hur en regulator funkar så jag tänkte om jag har 8,4v in så är det mindre förlust att sänka till 5v än 3,3v?

Jag har äntligen fått tummen ur och har fräst två kretskort idag, ett testkort för atmegan och ett utvecklingskort till drivarsidan. Nu inväntas komponterna för slutlödning.
superx

Inlägg av superx »

Kul -- ser bra ut!

Om processorn drar 20mA och inspänningen är 8,4V så kommer effektförbrukningen alltid bli den samma (om du använder en linjärregulator) oavsett om det hamnar 3V över processorn och 5,4V över regulatorn, eller om spänningarna fördelas på något annat sätt. Men, om man sänker matningsspänningen till processorn så drar den antagligen mindre ström, vilket kommer ge lägre effektförbrukning.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ja det kan nog stämma, jag får testa det i nästa version :)
Fick idag med posten programmeringsadpatern som jag beställde för ett tag sedan.
Väldigt smidig grej måste jag säga, bara att trycka över kretsen och ladda över ny kod. :tumupp:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns sätt att spara energi i processorn genom att låta den gå ner i energisparläge när den inte behöver jobba. Att mcu ska förbruka 20mA verkar mycket.

Hade du många signaldioder, kan du minska deras strömförbrukning genom att dra ner på strömmen till dom så att de inte drar mer än de behöver. Genom att PWM'a och/eller multiplexa dom kan du minska energibehovet ytterliggare. Du skulle kanske t.o.m. pulsa någon LED så att den bara lyser ibland. Skulle du dessutom gå ner i spänning från 5V skulle du tjäna mer på att byta den linjära regulatorn till en switchad. Att gå ner ända till 3.3V är nog svårt om du ska ha med blå och vita LED.

Du ser att ska man spara gäller det att ha koll på vad som ger mest, men alla bäckar små gör till sist en stor å.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm ok.
Men hur funkar detta med PWM vid 3v?
Jag vet hur PWM signalen är uppbyggd, men 'peaken' blir bara vad man ger den, dvs 5v vid 5v osv.
Om min drivkrets är specad till 5v @100% då kommer jag aldrig upp i 100% med 3v?
Eller är det low/active signalen som är det viktiga?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Har nu kommit en bit på vägen, dock ett litet huvudbry.
Hur routar jag detta på bästa sätt?
Några kreativa förslag? två lager funkar inte då jag fräser ut banorna, i alla fall för testversionerna. Lämnar kanske kortet till en riktig tillverkare senare för att få det ordentligt gjort.
Jag vill inte heller dra en ledning runtom led+ plattan o jajaja, jag vet, det skall snyggas till och bredderna skall också fixas :)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det traditionella är ju att använda 1206 0 Ohm motstånd och bygla med.
Skriv svar