Val av mikroprocessor till husvagnsprojekt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Re: Val av microprosessor till husvagnsprojekt

Inlägg av sodjan »

OK, då är "loop" det som man kan kalla "main" eller "huvudkoden". Helt OK... :-)

Då ska det som Icecap schematiskt visade ligga i loop(). Sen kan man (väl?)
t.ex fixa egna funktioner som heter "bild1()", "bild2()" o.s.v. som sedan
anropas från loop() för att få det lite överskådligare.

Sen är frågan hur man löser avläsningen av tryckknappen, men det kanske man
kan lägga direkt i loop, eventuellt med en lite kortare delay på slutet för att få
bättre svarstid på tryckknappen. Eller, tja, det finns många sätt att lösa det på.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kolla in den här tråden om du vill ha ett menysystem: AVR assembler: Menysystem
östergren

Inlägg av östergren »

mattswe skrev:http://www.coagula.org/content/pages/tu ... ay-arduino
Här finns ett tutorial om hur man kopplar ihop en Arduino Uno med en LCD, samt programmerar en meny till den.
(Jag kopierade länken från en annan aktuell tråd här på forumet)
Jag har testat att labba lite med denna typen av meny, den funkar riktigt fint! Dock så ser jag ett litet problem med den, eftersom att jag läser av en analogingång så vill jag ju att den ska uppdateras iaf en gång i sekunden. Problemet med denna är att den läser av värdet när man går in i aktuell meny och inte igen förrens man backat ur och går in igen.

Är det någon som har en bra idé hur man skulle kunna lägga avläsningen av ingången så att den ligger i "loopen" och man sedan hämtar värdet därifrån när man behöver det.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Val av mikroprocessor till husvagnsprojekt

Inlägg av Bosen »

jag skummade bara igenom koden lite snabbt, men jag tror att genom att använda den koden så gör du det bara svårt för dig, och dessutom vet du inte ett dyft om vad den gör med ditt program... skumma igenom denna tråden igen och börja om .

1. Skapa en INTEGER som du använder som räknare.
2. Läs av dina knappar: den ena knappen skall öka din räknare och den andra skall minska den.
3. Skapa en if-sats som ger olika saker beroende på vilket nummer räknaren har.
4. se till att avläsningen av knapparna ligger utanför if-satsen.
5. Varje del av if-satsen är nu en "sida" i menyn och du kan utföra mätningar eller liknande precis som du vill.
östergren

Inlägg av östergren »

Du har helt rätt, jag har ju som sagt fått igång den och den funkade rätt bra. Men jag hade inte en aning om vad den gjorde egentligen. Så jag har nu gjort som du sa och började om från början. Det börjar funka rätt bra nu, dock har jag några smågrejer att slipa på. Återkommer om jag inte löser det :)
östergren

Inlägg av östergren »

Nu har jag minsann kört fast, jag har ju använt mig av en potentiometer för att kunna testa funktionen med vattennivå-avläsningen. Skitsmart tyckte jag, det var ju för att det funkade. Problemet är bara att min flottör är ju ingen potentiometer, heller ingen spännigsdelare då...
Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, för man kan ju inte läsa av resistansen på en analogingång vilket jag egentligen skulle vilja göra. Är det någon annan som har haft ett liknande bekymmer eller kanske rent av har en idé hur man skulle kunna lösa det? :)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Flotören ändrar väl resistans?
Då borde det absolut gå att använda de tillsammans med ett motstånd för att få en spänningsdelare.

Kod: Markera allt

5v---[motstånd]--.--[flotör]----gnd
                 |
          Analog ingång
östergren

Inlägg av östergren »

Jo, den lösningen har jag med funderat på. Problemet blir väl då att motståndet i sig aldrig ändrar motstånd, således kommer det inte att bli 5V på ingången? Eller tänker jag fel nu?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

nä, det kommer aldrig bli 5v på ingången. Men lösningen gör att det blir en spänningsdelare där flotören är ett "motstånd".
Om du mäter resistansen med en multimeter på din flotör på full respektive tom, så kanske vi kan hjälpa dig med lämpliga värden....

EDIT: Stavfel
östergren

Inlägg av östergren »

Jag har 0 Ohm vid full tank och ca 700 Ohm när tanken är tom. Bör jag då ha ett motstånd på ca 700ohm?

Jag börjar nog bli trött nu, men självklart spelar det ingen roll att jag inte får ut 5V.. Det är ju bara att skala om det i programmet ju :)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

på sidan http://www.raltron.com/cust/tools/voltage_divider.asp kan du leka själv med lite olika värden.
Om du sätter ett motstånd på 300ohm så mäter du mellan 0-3,5v och det borde kunna funka bra...
östergren

Inlägg av östergren »

Kalas, tack så mycket :)
östergren

Inlägg av östergren »

Nu är allt inkopplat som det skall, dock är ett problem att när jag har min flotören ansluten, tillsammans med ett 330ohms motstånd. Så sjunker spänningen på 5v utgången till ca 4V. Det gör ju att mina tempgivare visar helt fel värden.. Är det för att jag driver allt via usb:n i datorn för tillfället eller orkar den inte driva helt enkelt?
Hittar nämligen inget som är felkopplat som jag först trodde..

Jag bytte flottör förresten till en annan så den är på 1kohm istället..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

300 ohm är en ganska kraftig belastning och vad vinner du med det? Man räknar såklart ut vilken ström som maximalt kan gå, med 300 ohm och 5V blir det 16,6mA och det tycker jag är ganska mycket i överkant.

Är det för att du förlorar upplösning vid att ha ett större pull-up motstånd (1k - 2k2 skulle jag välja) får du väl klämma in en op-amp, då kan du passa på att lägga in en kondensator som kan filtrera lite störningar osv. En op-amp skyddar också µC-ingången ganska väl mot störningar och spänningsspik.

Det hela är ju en fråga om vilken upplösning du kräver. Om vi antar att tanken är på 100l (har ingen aning om huruvida det passar) kommer en fullskala upplösning på en 10-bit A/D-omvandlare att ge en upplösning på strax under 1dl och det känns väl lite onödigt om resultatet ska vara Grön - Gul - Röd indikering. Ska indikeringen vara i hela liter räcker det ju alldeles fint med 7 bit så det kan vara lönt att fundera på utläsning, upplösning osv. innan du bara slänger till med något ogenomtänkt.
östergren

Inlägg av östergren »

Tanken som jag använder mig utav är på 50liter och nogrannheten behöver egentligen inte vara särskilt hög. Det räcker om man kan läsa ut i hela liter, visningen sker sedan på en lcd med en liten extern röd diod som tänds när det är under 10liter kvar.

Så ett motstånd på 2k2 istället skulle funka bättre då? Att sätta dit en op-stärkare känns lite som överkurs när jag egentligen inte är i behov att jättehög upplösning.
Skriv svar