Hrrmm aarrgghh host. Efter allt engagement som lagts ner av forumet på detta problem så får jag väl ta en del spydigheter
Jag får väl ursäkta mig med att det är första displayen med bakgrundsbelysning jag använder. Dessutom med mörkblå bakgrund. De displayer jag hanterat tidigare har varit ljusgröna utan bakgrundsbelysning.
Saken är den att displayen funkar och har väl antagligen gjort det ganska från början, åtminstone första halvan av den.
Om vi tar det från början. När jag anslöt displaykortet till 5 volt så hände inte något synbart. Bakgrundsbelysningen funkade inte. Jag tyckte att det kan jag kolla upp senare, nu ville jag se att textfunktionen funkade men displayen visade bara sin mörkblå bakgrund. Jag skruvade på kontrasten och kunde se 8 st rutor utan innehåll visa sig. Ingen text.
Det var då jag började terrorisera forumet med frågor. Trots alla bra idéer som inkom så funkade det inte. den gick i papperskorgen (i 30 sekunder).
Nåväl, jag kunde ju i alla fall kolla upp varför inte bakgrundsbelysningen funkade, så jag plockade upp den och anslöt 5 volt direkt på tamparna där de kommer ut från displayen och se på f..n den lyser.
När jag ansluter 5 volt på terminalen så lyser den inte. Jag tänkte att jag skiter i vad kineserna tycker är plus och minus och ansluter den tvärt emot deras schema och voila! nu lös den.
Stärkt av framgången så pluggade jag på den på kortet och skruvar lite på kontrasten och se på

nu ser man texten klart som på julafton.
Halva texten alltså 8 tecken finns där. Men nu är jag på gång. Andra hälften av tecknen skriver man in på samma radadress som om man skulle skriva på rad 2. Man får alltså skriva halva texten, stega fram i minnet och skriva andra halvan av texten.
Så här ser scemat med anslutningarna ut för den aktuella displayen. plus och minus är omvända.
lcd_diagram.jpg
Så här blev det:
LCD16x1.JPG
Den röda trådöglan ersätter en 7805 som jag inte hade hemma för tillfället. Jag valde att lägga kortet 90 grader vinklat mot displayen, så det tar minimal plats på panelen. På djupet finns det gott om plats
LCD16x1_1.JPG
Nu återstår "bara" att porta varvräknarprogrammet i denna PIC, så det kan tänkas att jag återkommer med mer galenskaper.
För dom som undrar. Ja det är en tomat.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.