varmvattenvärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Re: varmvattenvärmare

Inlägg av blueint »

Hur mycket värme läcker en varmvattenberedare av dagens snitt ungefär?

Borde bli beredarens yta med konduktiv överföring samt strålande i sista ledet. En osäkerhet är dock konduktions via in/utgående rör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För en normal beredare ca 40W, dock eftersom den oftast är placerad i bostadens uppvärmda del, så blir det i praktiken inga förluster, eftersom den då ingår i bostadens uppvärmningssystem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har dock ett minne av att förlusten är beroende av temperaturdifferensen i kubik (T^4) ..?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja men nu pratar vi de temperaturer beredaren normalt har och normal omgivnngstemp, dvs dt=40 degC
laban12

Inlägg av laban12 »

Varför göra en "varmvattenvärmare", är det inte mer poäng med att göra en kallvattenvärmare!? ;-)

Well... Iden med avloppsvärmeväxlare är väl inte dum!? Varför inte ta tillvara värmen i det vattnet som man redan värmt upp och låta avloppet återmatas och förvärma vattnet innan genomströmningsberedaren!?
Det borde väl kunna höja verkningsgraden något?
johano

Inlägg av johano »

Finns redan en sån produkt:
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/p ... rmevaxlare

/johan
svanted

Inlägg av svanted »

kolla med kommunen om du får gräva ner slangen för värmepumpen precis brevid avloppsstammen.,... :D
skämt åsido, det är ju lika mycket värme som går ut i avloppet som man använder för varmvattenberedaren....
men den värmen förhindrar åckså att avloppet fryser, ivf i norrland.... så man ska nog inte ta tillbaka allt....
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Batteri-värmd dusch låter verkligen inte som någon bra idé.

Duschvärmeväxlare låter däremot som en riktigt smart idé om man vill spara energi.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

problemet är att det inte spar någon energi, Pay-offtiden ligger väl på 20+ år. Dvs fullständigt olönsamt
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varför spar en dushvärmeväxlare ingen energi ThomasL?

Inte för att jag misstror dig, men jag skulle vara intresserad av att veta hur det fungerar :)

Läser man i tidningen VVS-forum: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... InitPage=1
Så visar deras test att dom återvinner 6,2kW värme vid 10l/min och om man räknar på 80 öre/kWh så blir detta ca 5kr besparing per dushtimme,
om man dushar 3 timmar i veckan så blir det 15kr, 780kr/år, ca 10 års payback värmeväxlare...
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Duschvärmeväxlare spar definitivt energi. Det är bara att det är en i Sverige ganska okänd produkt. Här finns en testad modell. http://www.aymaab.com/SP---Test.html

Men det finns ett bekymmer med dom. Ju högre verkningsgrad, desto mer smutskänslig konstruktion. De måste alltså rengöras regelbundet.

Jag har jagat energi till en förbannelse hemma o har vid det här laget järnkoll på vart varenda kwh tar vägen. Bytte till 6 liters duschmunstycken för att ungarna vägrade lyssna o duschade 25-40 minuter par gång. Inom en snar framtid så ska jag investera i en duschvärmeväxlare, men först ska jag attackera beredaren. O nu så har de otroligt nog minskat sitt duschande till normala nivåer. Tror inte det vart lika mysigt med 6 liters munstycken. :mrgreen:

Jag har en Nibe 300 Compact E och den läcker ut ca 1200 kwh per år. Det finns ju 300 liters acktankar som läcker 1/3 av det.

Att värmeförlusterna kommer huset tillgodo är bara skitsnack i många fall. Tillskottsvärmen är oönskad på sommarhalvåret. Så där är 600 kwh av förlusterna helt onödiga. Sedan på vintern så sitter beredaren i tvättstugan och värmen drar rakt ut i ventilationssystemet. Vidare så värmer jag kåken med en LLVP IVT Nordic Inverter o har en årsmedel cop på ca 3.0 så av den lilla värme som återstår så får jag ut det från min luftvärmepump med 1/3 av energin.

När tillverkarna av beredare nämner sina siffror så är det SMÅ beredare som de pratar om o det finns fan ingen vettig 200-300 modulberedare med bottenanslutning som klarar sig särskilt bra. Att det ska vara så svårt att göra en 200liters o peta in i ett 300 liters ytterhölje med 100 mm PU skum?

Som det är idag så står beredarens förluster för lika många kwh som vi förbrukar varmvatten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Klas har byggt en värmeväxlare som verkar ha väldigt bra verkningsgrad. Det diskuteras här.

Om det är någon som har rostfria rör i rätt dimensioner är jag mycket intresserad. Nya rör verkar kosta en förmögenhet. Problemet med smuts löser man genom att koppla även toa på samma avlopp. Då får man med lite grövre saker som tar med biofilmen när den far igenom.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Meduza skrev:Varför spar en dushvärmeväxlare ingen energi ThomasL?

Inte för att jag misstror dig, men jag skulle vara intresserad av att veta hur det fungerar :)

Läser man i tidningen VVS-forum: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... InitPage=1
Så visar deras test att dom återvinner 6,2kW värme vid 10l/min och om man räknar på 80 öre/kWh så blir detta ca 5kr besparing per dushtimme,
om man dushar 3 timmar i veckan så blir det 15kr, 780kr/år, ca 10 års payback värmeväxlare...
Av den enkla anledningen att flödet är för sporadiskt, har man ett konstant avloppsflöde så, visst, men några hundra liter 5-10 minuter per dag, du kanske återvinner några enstaka watt
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så vad ska man i stället satsa på som man faktiskt sparar energi på?
(förutom självklarheter som tilläggsisolering på huset och bättre fönster)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I en dusch korrelerar flödet i munstycket med det i avloppet riktigt bra. Så om man har lång duschare så är det helt klart lönsamt. För övrig förbrukning typ diskmaskin så funkar det mycket sämre.

På duschvatten sparar med enligt praktiska försök ca 30% av energin. Efter som en dusch ligger i krokarna av 25kW så ger det effekt. Men visst om du är ensam och bara duschar 5min högst en gång om dagen så tar det lång tid att få den lönsam.

Det finns praktiska försök av tekniken som visar att den är lönsam. Det är bara att söka.
I allmänhet är det en bättre investering är solfångare, den har kortare återbetalningstid.
Skriv svar