vad brukar ni tycka är det jobbigaste med era projekt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Sitta och pilla o löda är ju en av dom roligaste grejerna, förutom att komma på saker att göra såklart. :D Sedan har man såklart problem med att slutföra projekten, blir lätt att man börjar på ett nytt istället...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

cykze skrev:...Även interfacet till användaren, med knappar, lysdioder och displayer, är trist....
http://www.tradera.com/auction/aid_15512215

"Komplett frontpanel med 16x2 LCD, 4 knappar och 3 LEDs"

:-) :-)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

JockeE skrev:Jag tycker att det jobbigaste är att bli nöjd. Jag brukar spendera evigheter på att planera, fundera och optimera för att få det så proffsigt som möjligt. Försöker förebygga alla möjliga och omöjliga fel som säkert aldrig kommer uppstå. Vill att det ska bli helt rätt på första försöket :)
Därför tar projekten väldigt lång tid och jag tröttnar när det blir så omständigt.
Instämmer.

Jag har av någon dum anledning problem med att kompromissa i mina projekt, tänker att de lika gärna kan göras perfekta när man ändå är igång och utvecklar. Därför blir de aldrig riktigt klara eftersom jag kommer på att de inte alls blev perfekta när jag väl byggt ihop nästan allt. :doh:
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Det jobbigaste är helt klart att få tag på komponenterna,
Elfa och farnell räcker liksom inte till längre...

och att få tag på komponenter man kan löda (d.v.s. inte BGA, <0.4mm delning t.ex.).

...borde nog skaffa mig en firma eller nå't. Kan man inte registrera ett 'hobbyföretag' aka ett slags icke vinstdrivande / försäljande företag som inte behöver göra en massa crap-föring...?
:humf:
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tyckte det var svårt förr att få tag på komponenter, men nu är det inte så stort problem längre.

OK, man får räkna med att betala en hel del frakt osv - men det går att få tag på nästan vad som helst.

Elfa, farnell, bejoken, jelu, futurlec, digikey, mouser... samples eller webshop hos tillverkaren... ebay och tradera...
d98mp
Inlägg: 21
Blev medlem: 9 april 2005, 13:21:00

Inlägg av d98mp »

Jag håller med grym...

Om man dessutom som jag har tummen mitt i handen och inte kan något om ren mekanisk konstruktion samt inte har tillgång till så mycket utrustning blir det inte direkt lättare.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7057
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

att gå från skissen på pappret till en väl fungerade krets, att välja komponenterna.
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Det mekaniska. Tex om man ska bygga en förstärkare, att organisera och fixa ihop ett snyggt och välfungerande chassi. Helt klart.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Alla stoppen i ett projekt pga väntan på leveranser av delar, speciellt från utlandet.

Annars är alla dessa halvfärdiga grejer som ligger och skräpar ett växande problem...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Även om man byggt ihopa elektroniken på en labbplatta så det ser ut som ett skatbo, så är det ju själva apparaten lådan som helhet man ser!. & det har ju alltid varit det värsta som funnits att försöka t.e.x göra flera hål med samma avstånd från varandra eller göra fyrkantiga hål som verkligen är fyrkantiga med vanliga hemmapular verktyg!.
Lyckligtvis så har min barndomsdröm gått i uppfyllelse CNC-Fräsen, så vill ni ha hjälp med den mekaniska biten så ställer jag gärna upp, för jag vet själv hur jävligt det är att göra sådant förhand!.
En grej till som jag hatar är att gnugga dit bokstäver, vilket kan bli hur drygt som helst!.:evil:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta med snygga fronter och gnuggisar.....

En kollega till mig som tillverkar en massa prylar inom audio/video gör sina fronter på följande sätt.

Skriver ut på ritfolie * NEGATIVT *, dvs han vänder utskriften 'inåt'
Spraylackerar folien på utskriftssidan (insidan) med *lämplig* kulör
Använder sig av högklassig tunn dubbelsidig monteringsfolie

Lite pillande men 'sketasnygga' apparat fronter blir det
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ritfolie antar jag är typ OH-film?.
Var hittar man sådan tunn dubbelhäftande folie?.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ritfolie = opal folie
Kanske det går att köra med OH också, lite labbande med sprayfärgen för att se hur den 'reagerar'. Samma är det ju med ritfolien för den delen.
3M har bra såna dubbelhäftande folier. (3M = ganska så dyrt! men hållbart)

Jag kan kolla om jag får tag på liknande på fotomonterings sidan, har en kompis som jobbar med sånt. Kanske går det att portionera så det går att skicka i stafetter om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fagge skrev:Ritfolie antar jag är typ OH-film?.
Var hittar man sådan tunn dubbelhäftande folie?.
Hej Fagge,

Har själv 220mm brett på rulle som jag kan klippa till lämplig längd, frågan är bara vad man ska rulla upp den på och hur 'emballera'?

Förslag?
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: vad brukar ni tycka är det jobbigaste med era projekt?

Inlägg av Greensilver »

grym skrev: [...] lådor, kontakter och övrigt halvmekaniskt av rätt kvalitet och rimligt pris [...]
Just precis så är det för mig, även om det kan vara kul att surfa runt lite och beställa kataloger, kika i produktblad med mera. Utan ett organisationsnummer kan det dock vara svårt att få riktig service.
Skriv svar