Stabilisera 12 volt i bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tomsa

Re: Stabilisera 12 volt i bil

Inlägg av tomsa »

Lasp skrev:Jag har några slika rullar, både med 600 och 300 varianterna och det är inga problem med att mata dem med 12V.
Jag kan klippa en bit och se vad den tål om det är intressant!
Frågan är ju hur länge den tål det och när den sitter tillsammans med flera i en lampinsats (värme,skakning osv)

Men om du har en sån rulle kan du kanske svara på om en sån "3 pack" remsa skulle vara lagom som ersättning för en vanlig 5W lampa?
Senast redigerad av tomsa 8 april 2012, 16:16:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tomsa

Inlägg av tomsa »

ronnylov skrev:Något sådant här då?

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 4-w-p44128

Borde räcka till 5 meter.

Ska inte ha 5 meter utan enligt min bild i tidigare inlägg.
Men visst är ide´n den samma som den stabiliserings grunkan jag länkade till
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

xxargs skrev:ingen som kommer ihåg ordet strömgenerator längre
MiaM skrev:Jag tänkte mer nåt sånthär:
http://www.delabs-circuits.com/cirdir/t ... 00009.html
:vissla: :vissla: :vissla:

En strömspegel kanske ger bättre reglering, men i det här fallet där det verkar vara 3st 20mA-lysdioder i serie per sektion så borde den enklare konstantströmregulator jag länkat till duga. Jag förutsatte iofs då att man antingen har en regulator per 3-sektion eller minskar seriemotståndet.

Fördelen med ditt förslag med strömspegel är att man behöver inte alls ändra något på en längre strip, strömspegeln kan strömbegränsa till rätt ström.

För övrigt, när det gäller bil-el så har man väl i princip två tillstånd, dels med motor+laddning igång så har man 13-14V och med motor+laddning avstängt så kan spänningen ligga på allt mellan 10-13V. Jag antar att det intressanta är att ljusstyrkan hålls konstant när motor+laddning är igång. Då borde xxargs förslag på strömspegel funka fint med stripparnas inbyggda motstånd, konstant ljusstyrka vid 12,2V och uppåt.
xxargs skrev:en exempel på strömspegel är:

http://www.algonet.se/~toek/stromspegel_LED.GIF
Ett tips här är att om man vill så kan man också använda kopplingen som "relä". Om man t.ex. ska montera på en stor mängd extra belysningar och inte vill belasta ledningen som matar ordinarie belysning, t.ex. om man skulle vilja låta hela bilens sida utgöra en gigantisk extrablinkers och hela baksidan utgöra extrabromsljus, så kan man ansluta övre änden av R1 och R2 direkt till batteriet (givetvis via säkring vid batteriet) medan övre änden av R4 ansluts till "styrledningen". Kan vara bra t.ex. om man kompletterar en bil med varning för trasiga lampor.
Enklast om trådstartaren inte är sugen på att bygga en massa elektronik själv. Låt den där matas av strömmen till t.ex. bakljusen och använd reläer för att styra blinkers/bromsljus-strippar...

MEN: rent allmänt så är det kanske läge att leta efter strippar som har rätt färg från början, d.v.s. röd och gul-orange, eller?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jo, jag såg den, MiaM - efteråt... :oops:

Att köra med dubbeltrissa som spegel i min koppling (om båda har termisk koppling till varandra) har en fördel som är svår att uppnå med enkeltrissa och det är att den har en hyffsat fungerande temperaturkompensering som annars kan göra att strömmen glider en del upp och ned med omgivningstemperaturen och hur mycket trissan själv hettar upp sig - just temperaturbiten påverkas mer ju lägre motkopplingsmostånd man har - medans med en sammtrimmad transistorspegel (finns faktiskt att köpa som komponent - dock kanske inte med stor strömskillnad mellan trissorna, och då behövs ingen motkopplingsmotstånd alls) .

Sedan har jag inte simulerat just din exempelkoppling avseende driftfall med mycket liten spänning tillgänglig utöver vad som krävs för att driva lysdioderna. Med min koppling vet jag att man kan krypa väldigt nära matningspänningen.

det finns alltid för och nackdelar mellan enklast möjliga kopplingar och kopplingar med några få extra komponenter som kanske gör det mer stabilt eller får andra finesser som styrbarhet.

skall det användas i bilsammanhang så måste man räkna med ganska varierande spänningar upp till 15 Volt kort efter en riktigt kall kallstart.
Senast redigerad av xxargs 8 april 2012, 18:09:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag klippte till två sektioner dvs 3 + 3 dioder, kopplade på nätaggregat och matade upp till 20V !
Inga problem så långt.
Så mitt förslag är att ta och slakta gamla lampor och löd in trådar som går till lagom mängd lysdioder.
Skall inte vara några som helst problem.
Känner att jag bör göra det själv, skyltbelysning, bakljus fast jag har nog bara rullar med varmvitt, blått och kanske gult!
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur är karaktären på dessa med spänningen - ett knä när det börja leda och sedan rusar i ström vid måttlig spänningshöjning eller ökar strömmen mer relaxat ??? för det är väl inte så att dom redan har strömgenerator i sig och strömmen är konstant även om man varierar spänningen en del
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Som sagt de "funkar" att köra på upp till 15 volt. MEN om det nu är en ebay variant så kör inte så högt. Jag vet flera som bränt sina i bilar pga av för hög spänning. Man bör inte köra dem över 12 volt. Och i regel så kör man ju ett mar 3-5 slingor efter varandra. dvs 60-200mA. Går utan problem att bara sätta ett extra motstånd före...
Användarvisningsbild
tomsa

Inlägg av tomsa »

MiaM skrev:
MEN: rent allmänt så är det kanske läge att leta efter strippar som har rätt färg från början, d.v.s. röd och gul-orange, eller?
Eftersom glasen redan har rätt färg (rött resp orange) så är det väl bättre med ett vitt ljus innanför tänkte jag precis som originalet.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

På Ebay och många andra ställen så säljs det lysdiods-tejp.

Tejpen är ca 8mm bred och har 150, 300 eller 600 ytmonterade lysdioder per 5 meter.

Tejpen matas med 12V och lysdioderna sitter i grupper om 3 tillsammans med ett motstånd.

Går att lätt att klippa med sax vid var 3:e lysdiod, löd-öar finns på båda sidor om klipp-anvisning.

Tex så kostar 300 lysdioder med motstånd på tejp, ca 100kr ink frakt.
För 600 lysdioder ca 160kr. Billigt och "färdigt att användas".

Empirisk test av slumpmässig billig lysdiodstejp från Ebay som råkade ligga i min projektlåda:

[1 grupp om 3 lysdioder + motstånd]

Börjar lysa vid 7V (lysa = det går att se att dom inte är helt mörka).
Drar 20mA vid 12V
Drar 30mA vid 13,4V
Drar 40mA vid 15,0V

För att driva 5m med 600 lysdioder så måste man således mata med 12V 4A och ... så mycket ström kan inte kopparledningen i tejpen transportera. För att få full effekt behöver man stödmata på flera ställen om man vill ha 5m sammanhängande tejp.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Rätta mig gärna om jag har fel! Men TS hade väl inte för avsikt att köra 5 meters slinga med en matning!
Jag kör två slingor om runt 2 meter på 12V och 2A nätaggregat
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det som man skall ha klart för sig är att matning med 12 Volt likströmsaggregat eller elektronisk transformator för 12 V halogenlampor är inte samma sak som 12 Volt Bil/fordonsel.

12 Volt bilel betyder egentligen 13.8 Volt som kan gå över 18 Volt men också gå under 8 Volt. 12 Volt bil/fordonsel beskriver snarare en typ/klass av el som baseras kring 12 Volt blybatteri med dess för och nackdelar det är samma sak som 24 Volts nät som egentligen är 27.6 Volt som kan nå spänning över 36 Volt men kan också nå ned till 16 Volt

när det gäller 48 Volts matning för telecomprylar med batterier inblandat så skall alla 48 Volt nätaggregat som kopplas in på batteriet klara spänning mellan 36 och 72 Volt utan att något trist händer. 72 Volt på 48 Volt är 18 Volt på ett 12-voltsblock och det är sådana spänningar man räknar med när reglering på en laddare eller generator inte jobbar som de skall och laddar så mycket det orkar.

.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Lasp: Bara ett exempel då tejpen normalt kommer på 5m rulle. Tejpen är ju väldigt mångsidig produkt som kan användas till en massa olika saker. Jag har den för att ersätta lysrörsbelysning i labb-rummet och då är det intressant med optimal ljusstyrka. Det är inte säkert att det är så för andra.

En enkel lösning för TS skulle kunna vara:

Alt1: (40kr) billig DC-DC step-up som gör om "bil 12V" till ... 30V? Från den har han en DC-DC step-down som gör ren och fin 12V.
http://www.ebay.co.uk/itm/New-LM2577-DC ... 0792120040
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-LM2596-DC ... 0814548036

Alt2: (65kr) Boost-Buck
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Boost-B ... 0824820114
Borre

Inlägg av Borre »

Ta reda på om lysdioderna lyser tillräckligt med en spänning på runt 11-11.5V, gör dem det så skaffa en enkel LDO regulator (low dropout) som reglerar spänningen till 12V när motorn körs och till 11-11.5V beroende på regulator och batterispänning när motorn är avstängd. Hur enkelt som helst.
Användarvisningsbild
tomsa

Inlägg av tomsa »

Jag har mer eller mindre bestämt mej för att testa den varianten jag skrev om på sida 2 i detta inlägg:
tomsa skrev: Har börjat glida in på tanken att göra en separat "krets" i bilen som är stabiliserad för drivning av typ innerbelysning,panel och parkeringsljus etc.
Om jag räknat rätt skulle det räcka med ca 4 A för det jag vill ha med.
Sedan om man vill sätta i vanliga glödlampor i framtiden kan man bara bygla bort stabilisatorn och det systemet är som vanligt igen.

Hittade såna har vid en googling

Bilen är helt utan elsystem i nuläget så det är ganska "enkelt" att lösa kopplingen från det läget :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Skriv svar