xxargs skrev:ingen som kommer ihåg ordet strömgenerator längre
En strömspegel kanske ger bättre reglering, men i det här fallet där det verkar vara 3st 20mA-lysdioder i serie per sektion så borde den enklare konstantströmregulator jag länkat till duga. Jag förutsatte iofs då att man antingen har en regulator per 3-sektion eller minskar seriemotståndet.
Fördelen med ditt förslag med strömspegel är att man behöver inte alls ändra något på en längre strip, strömspegeln kan strömbegränsa till rätt ström.
För övrigt, när det gäller bil-el så har man väl i princip två tillstånd, dels med motor+laddning igång så har man 13-14V och med motor+laddning avstängt så kan spänningen ligga på allt mellan 10-13V. Jag antar att det intressanta är att ljusstyrkan hålls konstant när motor+laddning är igång. Då borde xxargs förslag på strömspegel funka fint med stripparnas inbyggda motstånd, konstant ljusstyrka vid 12,2V och uppåt.
Ett tips här är att om man vill så kan man också använda kopplingen som "relä". Om man t.ex. ska montera på en stor mängd extra belysningar och inte vill belasta ledningen som matar ordinarie belysning, t.ex. om man skulle vilja låta hela bilens sida utgöra en gigantisk extrablinkers och hela baksidan utgöra extrabromsljus, så kan man ansluta övre änden av R1 och R2 direkt till batteriet (givetvis via säkring vid batteriet) medan övre änden av R4 ansluts till "styrledningen". Kan vara bra t.ex. om man kompletterar en bil med varning för trasiga lampor.
Enklast om trådstartaren inte är sugen på att bygga en massa elektronik själv. Låt den där matas av strömmen till t.ex. bakljusen och använd reläer för att styra blinkers/bromsljus-strippar...
MEN: rent allmänt så är det kanske läge att leta efter strippar som har rätt färg från början, d.v.s. röd och gul-orange, eller?